Flytta för skänkeln

lisa412

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på hur jag får hästen att flytta sig för skänkeln.

Vi rider mest (bara) ute i skogen och då brukar jag försöka flytta han åt båda sidor. Ibland går det i nått steg ibland går det inte alls.
Han lyssnar inte jättebra heller när jag försöker få han att öka skritten (om vi inte är på väg hemåt ;) ) så jag vet inte.. Borde jag börja rida med spö?

Finns det nått tips eller nån övning vi kan göra för att få han att lyssna lite mer på skänkeln.
 
Sv: Flytta för skänkeln

Till att börja med - kan hästen sidförande skänkel eller ska du lära den? Spöt kan vara bra som förtydligande i början när man skall lära in. Börja gärna från marken och lär hästen flytta för en hand i sidan (fejkad skänkel) eller ett pet med spöt. För sedan över detta upp i sadeln.

Oavsett om hästen kan sidförande skänkel eller ej så kontrollera att du själv är tydlig med att skilja på framåtdrivande och sidförande skänkel, alltså att du drar bak den sidförande tillräckligt för att det skall bli en skillnad för hästen.

Bra övningar när man rider ute är att rida längs vägen med hästen ställd utåt vägrenen (skogen?) och sedan flytta den undan ytterskänkeln. Bara lite, lite tvärning till en början.
En annan variant är att flytta hästen åt sidan när den ändå tittar på något läskigt och alltså själv vill gå lätt i sidled.
Att rida i skänkelvikning undan en vattenpöl kan funka om hästen inte gillar att bli blöt om fötterna. Kan dock motverka om du sedan vill lära hästen att hå I vattnet:p
Att använda träd, buskar, stenar eller vad som helst som markering att rida framdelsvändning runt.
Rid slalom runt träden och flytta ut baken lite grand i svängarna.
Rid sidvärts från vägren till vägren eller vägren till mitten och tillbaka igen.
Finns massor att hitta på med lite fantasi.
 
Sv: Flytta för skänkeln

Sidoförflyttelse kommer från sitsen, sen kan man lägga till skänkeln om det behövs. Ger du fel signaler med sitsen så hjälper det inte att banka med skänkeln.
 
Sv: Flytta för skänkeln

Hästen ska följa ryttarens vikt åt sidan. Man får inte vika sig i midjan.
Rid rakt fram flytta tyngdpunkter till vänster som om du själv skulle ta ett steg till vänster. Lägg till höger skänkel. Ställ hästen huvud något till höger. Så fort hästen flyttar en hästbredd sätt dig neutralt i sadeln hästen rakriktad. Rid rakt fram och gör ett nytt försök. Naturligtvis åt båda hållen. Håll inte på för länge utan koncentrera dig på din sits och hjälper.
Hästen ska vara lätt i munnen hela tiden. Stumma händer och stel sits gör det mycket svårare för hästen att förstå och göra rätt.
 
Sv: Flytta för skänkeln

Bra övningar när man rider ute är att rida längs vägen med hästen ställd utåt vägrenen (skogen?) och sedan flytta den undan ytterskänkeln. Bara lite, lite tvärning till en början.

Jag håller med om att börka flytta från marken, men när jag läser den här biten blir jag förvirrad. "Traditionellt" använder man väl samsidiga hjälper, alltså inre tygel understöder inre skänkelns sidförande verkan i grundläggande övningar som framdelsvändning och skänkelvikning, ev kombinerat med ledande yttertygel i skänkelvikningen. Menar du att du ställer hästen mot diket och flyttar den mer mot diket (undan för ytterskänkeln) eller menar du att du flyttar den ut i vägen, alt på tvären framåt lägs vägen (undan från "skänkeln ut mot diket")?

Om man rider på en väg (eller ridbana) och hästen är van att gå på kanten (spåret) så brukar det vara väldigt mycket lättare att rida ut en bit i vägen och sedan tvära lite tillbaka till kanten än att få hästen att tvära med frambenen närmare och bakbenen längre ifrån kanten. Om hästen dessutom har lite bristande framåtbjudning brukar "hinder" som "tvingar" hästen att tvära, i det här fallet dikeskanten, minska framåtbjudningen ännu mera.
 
Sv: Flytta för skänkeln

Oreintalkatten, vet inte om det var riktat till mig, men ja, det är klart att det kommer från en god sits och rätt vikthjälper. Det förutsatte jag att TS har koll på. Men, om det nu är en grön travare som inte kan sidförande skänkel kan den nog behöva tydliga hjälper till en början och då är det viktigt att skilja på den sidförande och den framåtdrivande skänkeln enligt vad jag har lärt mig. Så småningom skall ju hästen flytta undan för i stort sett ingenting, men TS är nog inte där än.

Lena, jag tror att vi egentligen menar samma sak. Om hästen går på höger sida av vägen, ställer jag den utåt från vägen (åt höger) och flyttar den undan höger skänkel. Ja, höger skänkel blir ju innerskänkel när hästen är ställd åt höger och egentligen borde jag kanske skrivit ut det i termer av höger och vänster istället. Tänkte på hur jag gör övningen när jag rider i ridhus/på bana. Hur nära väggen/staketet/vägkanten man rider beror ju på häst och situation, behöver den bromsas rider man som jag beskrev, olika nära kanten beroende på "bromsbehov", behöver den mer bjudning är det bättre att tvära den åt andra hållet (alltså undan vänster skänkel om den går på höger sida av vägen). Eller kanske att jobba med bjudning på rakt spår först om man har problem redan där.
 
Sv: Flytta för skänkeln

Orientalkatten svarade på min fråga då jag inte förstod vad hen menade med att rörelsen kommer från sitsen. :)
(på den gröna raden ser man längst ut till höger vem svaret är till)
 
Sv: Flytta för skänkeln

Precis, och om du tittar på ortientalkattens första svar så är det till mig i den gröna raden, därav att jag var osäker på om det var adresserat till mig eller ej:)
 
Sv: Flytta för skänkeln

Hästen är rätt så grön :)
Jag vet inte hur länge han har blivit riden men jag tror inte han har varit annat än en skogsmulle, alltså inte så höga krav på honom.
Han har också varit skadad men började ridas igång i våras och nu får vi börja trava lite smått. Det här är alltså min medryttarhäst.

Jag vet hur man gör/rider olika sidvärtesrörelser men jag vet inte hur man får en "grön" häst att förstå mina hjälper. Jag vill inte börja ställa massa krav på honom som han inte förstår och göra honom förvirrad så därför ville jag ha tips på vad jag kan göra och vars jag ska börja.

Hoppas det här inte blev för rörigt....? :)
 
Sv: Flytta för skänkeln

Jag brukar låta hästarna flytta sidvärts från marken först, genom att peta lätt vid skänkelläget. Sedan utnyttjar jag det från ryggen också genom att låta en medhjälpare gå bredvid i början och vid behov hjälpa till att flytta hästen lite åt sidan, en förstärkning av skänkeln. Jag tycker man ska vara försiktig med att flytta sätet hit och dit, utan koncentrera sig på att få hästen att lydigt flytta för skänkeln. Det heter ju skänkelvikning och inte sitsvikning eller tygelvikning...
 
Sv: Flytta för skänkeln

Jag brukar göra som Solis gör, har hitils inte varit några problem. Känner du dig osäker, ta hjälp av en tränare :)
 
Sv: Flytta för skänkeln

Jag brukar låta hästarna flytta sidvärts från marken först, genom att peta lätt vid skänkelläget. Sedan utnyttjar jag det från ryggen också genom att låta en medhjälpare gå bredvid i början och vid behov hjälpa till att flytta hästen lite åt sidan, en förstärkning av skänkeln. Jag tycker man ska vara försiktig med att flytta sätet hit och dit, utan koncentrera sig på att få hästen att lydigt flytta för skänkeln. Det heter ju skänkelvikning och inte sitsvikning eller tygelvikning...
Så man viker alltså hästen med skänkeln ;)
 
Sv: Flytta för skänkeln

All ridning utgår ifrån sitsen. Man viker inte i sidan utan rider med sitsen stopp, framåt, flytta etc utan att spänna sig. Sen förstärker man hjälpen om det behövs med tyglar och skänkel.
Givetvis inte vid markarbete där får man använda andra metoder än sitshjälper.
Att börja från marken är absolut det bästa.
Men målet är alltid detsamma. Att få en signalkänslig häst som lyssnar på små hjälper.
 
Sv: Flytta för skänkeln

Självfallet. Fast när det gäller häst under inridning så tar man med sig det man gjort på marken upp i sadeln till att börja med. Att sitta och balansera upp en vinglig unghäst kräver dessutom sin ryttare.

/V
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
887
Senast: Gunnar
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp