Tack
@yamyam för att du delade med dig!
Jag hoppas ju att det finns ett sätt för oss att fortsätta vara tillsammans men just nu är det gården/hästarna som gör att jag orkar, ärligt talat.
Det förstår jag verkligen! Särskilt med litet barn känns det ju i princip nödvändigt att ha hästarna hemma för att det ska fungera tidsmässigt.
Jag tänker att nr. 1 för att detta ska fungera är att din sambo behöver söka vård (för visst skrev du något om att han inte har behandling nu..?)
Det är förfärligt svårt med bipolär om man inte har medicin, jag får ju tex skov trots medicin (då är de ju ändå rätt milda och blir då lättare att ”påverka”, vill inte tänka på kaoset de skulle kunnat orsaka utan medicin)
När han är lite stabilare i sitt mående passar det ju bättre att ta diskussionen kring boendesituationen. Förstår att han kanske inte vill vara särbo om det innebär tid ifrån barnet, men rent krasst, pushar han dig från att flytta från gård så kan det lika gärna innebära att ni på sikt separerar helt (menar inte att tala för dig nu, men det är ju inte ett ovanligt scenario) och då innebär det ju ändå tid från barnet.
Sedan kan man ju titta på andra alternativ, finns det någon gård lite närmare stan? Finns det någon gård med lite mindre renoveringsbehov? Eller finns det något sätt för er att kunna ta in hantverkare mer? Allt kan ju inte lösas med stort renoveringsbehov men man kan ju prata om vad som känns viktigast att prioritera för att det ska kännas så bra som möjligt för honom. Ibland är det ju inte enorma förändringar som krävs, utan att få ordning på ett visst rum tex kan göra en stor skillnad. Tänker att det här med renovering kan kännas övermäktigt stundtals för vem som helst. Kanske känner han sig också otillräcklig då han har mer begränsad ork? Det är inte ovanligt att en sån sak triggar en som sjuk, och att man är lite för ”stolt” för att ta upp det till diskussion. Tror att det är viktigt att göra upp en plan för vad ni förväntar er av varandra att hinna/orka med, både sysslor och renovering. För, med sjukdom eller ej, så är man ju olika där men med sjukdom kan det vara extra bra att förtydliga och strukturera eller vad man ska säga.
Att när han är lite stabilare gå och prata med tex terapeut tillsammans för att komma igång med diskussionen på ett konstruktivt vis kan verkligen vara hjälpsamt om det är lite trögt att få igång det själva. Annars blir det ju extremt tungrott för dig om du ska vara den som både lyfter de här sakerna och ha strategier för att nå fram till honom, att ta upp saker på ”rätt” sätt osv. Sedan kanske det är motigt att få med honom på detta, men där är det ju bara på påpeka att det är viktigt för DIG, för att du vill att ni ska fungera och kunna må så bra som möjligt tillsammans. Kommunikation är ju så extremt viktigt i en relation.
Det här kanske blev långt och något osammanhängande, men det var lite tankar som dök upp.
Jättebra att du startade en tråd här, det är inte lätt att bära på allt detta själv. Det är bara att skriva PM om du vill bolla tankar. Jag har varit sjuk sedan tonåren och har själv varit i ”förnekelse”, sedan i vuxen ålder har jag levt i relationer där den andra drabbats av depression utan att den kunnat förstå/acceptera att det var vad som skett. Det var tydligt för mig och väldigt slitsamt att nå fram, men det gick.