Flytta efter 24 år

Simply me

Trådstartare
Å det är med så blandade känslor jag börjar planera vår flytt. Vi hade nog aldrig tänkt flytta, har bott så länge här men ibland råder man inte över situationen. Kommunen vill lösa in hela byn där jag bor för att bygga ut en kombiterminal, vi har varit med och fajtats rejält i 2-3 år men känner att vi inte orkar mera, framför allt inte leva med ovissheten om det kanske blir tvångsinlösen om några år. Flera i byn har redan sålt och nu har det blivit dags för oss :(

Har dock hittat ett litet sött kedjehus som jag tror är perfekt efter lite fix. Igår fick vi veta att vi och säljaren är överens om priset, vi har prutat lite och fanns inga mer i budgivningen. Blev så glad, det här kan bli bra. Men samtidigt känner jag det så surt att kommunen "vann" över oss, men nya huset är nog perfekt, lite mindre och mer praktiskt än det vi har idag samt en mer normalt stor tomt, idag har vi en jättestor med mycket jobb.

Men även om man inte blir tvingad att sälja så hoppas jag att det är normalt att man har svårt att skiljas från ett hus man bott i så länge, sett döttrarna växa upp i osv. Hela huset är fullt av minnen.

Har tittat på massor av hus det sista halvåret och det här lilla gula är det enda som både jag och min man kände att här vill vi bo, inget annat dög fullt ut. Och nu "fick" vi det huset och jag blev så glad men känner mest sorg över att flytta.

Vet inte vad jag vill med detta men var mycket skönt att sätta ord på vår situation, skulle också vilja veta om någon varit med om något liknande

Sv: Flytta efter 24 år

Det borde finnas någon Kirunabo här som känner igen sig.
Där ska ju stora delar av staden flyttas.

Mamma och pappa funderade på att sälja huset jag vuxit upp i, tror det är ungefär 24 år de haft sitt också, och många föräldrar med utflugna barn gör väl ungefär detsamma, flyttar till något mindre och behändigare.

Nu blir de nog kvar några år till ändå, men vid tanken på att de skulle sälja mitt barndomshem blev jag lite såhär: :eek::arghh::cry: Så jag kan absolut inte tänka mig att du är den enda i världen som känner så.

Jag blir ju för tusan lite nostalgisk bara jag tänker på att flytta ifrån lägenheten jag bott i i två år nu!

Man vänjer sig väldigt snabbt faktiskt. Det man trodde var ens hela liv kan ändras ganska så lätt. Och som du själv beskriver det så verkar det ju som att ni flyttar till en mer passande bostad än den ni har nu.

Det kommer att bli bra! :D

Värst är att rensa ut allting man sparat under tiden man bott i huset för att få plats i en mindre bostad. Med det önskar jag er lycka till. ;)

Ett uppbrott är ju alltid omvälvande. Vare sig det är från något gammalt eller till något nytt (känslan bakom uppbrottet alltså).

Det är en jättestor omställning, särskilt om det inte är helt egenvalt. Skönt att du kan sätta ord på det, jag tror det är bra.

Jag brukar tänka på vad jag hörde någon säga på radio förra året: "Vindrutan måste vara större än backspegeln om man är på väg framåt". Så tänker jag ofta. Att det gäller att titta framåt, försöka hitta det positiva och sedan fortsätta gå.

Jag har flyttat hela mitt liv. Jag är totalt osentimental när det gäller bostäder. Alltså jag vill bo fint och bra och så. Men det som betyder något för mig är mina saker, mina möbler, tavlor, böcker, kläder mm, de är mina minnen. Huset är kulissen.

Tack för alla svar. Hoppas det stämmer att man snabbt bor in sig på ett nytt ställe. Vi besiktade nya huset igår, allt bra och det känns skönt. Vi har också börjat få lite planer för hur vi vill fixa till huset, jag tror det kommer bli bra men det känns tungt det hela ändå. Usch det blir så besvärligt när känslor och förnuft har olika åsikter.

Väntar just nu på att mäklaren ska ringa så vi kan bestämma tid för kontraktsskrivning, borde fortsätta med vindsröjningen men vill inte

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 449
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: seahawk
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 669
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård