flytta bakdel

S

Sellan

i trav och galopp flyttar hon lätt bakdelen till vänster-höger, men i skritt så börjar hon tjura lite, tips?

i övergången galopp-trav springer hon gärna iväg, trots att jag tränat "stop" efter galoppen så blir traven "springig" en bit efter.

plus att när jag ber henne backa så biter hon i bettet, även när jag inte tar henne i tyglarna och visar allmänt missnöje, tips på att få henne att sluta?

Sv: flytta bakdel

Svårt att säga och jag vet inte riktigt hur du menar. Menar du i samband med slutor? En teori är att hon har bättre framåtbjudning i trav och galopp vilket gör det lättare för henne att flytta bakdel. Har hon samma form i alla gångarter? Bär hon sig med ryggen/magen? Det sistnämnda kan ha betydelse för förmågan att rygga. För en korrekt ryggning behöver hon vinkla bakbenen och ha dom väl under sig. Det är väldigt vanligt att hästar sänker ryggen och höjer huvudet i samband med ryggning....
Hon har inga krämpor nånstans som skulle kunna vara en orsak?

ja märker nu att jag skrivit ganska dåligt och kommer inte riktigt ihåg vad jag villa ha ut av tråden. var ganska sent på natten :o

På tävling går det alltid sämre än hemma, och tyvärr har jag bara bilder från just, tävling. jag upplever det som att hon har rätt bra teknik när hon ryggar, har lite "dåliga" bilder från senaste tävlingn när hon ryggar
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/luxvita2007/2007-06-1623_28_0011.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/luxvita2007/2007-06-1623_28_0009.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/luxvita2007/2007-06-1623_28_0008.jpg

hon går mer i "ihopkrullad"/hög form i galoppen än i trav/skritt, men släpper man efter på tyglarna blir hon lång och låg,
Något förböjd dock, försöker bromsa då hon gasar på något som ska vara en ganska LITEN volt
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/luxvita2007/2007-06-1623_28_0002.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/luxvita2007/2007-06-1623_28_0001.jpg

jag rider alltid barbacka och sadeln ger mig en hemsk sits. ska se om jag kan bli filmad ikväll så kan jag visa hur hon går när det går "bra".

i skritten när jag flyttar bakdel så vill hon ofta gasa på framåt, vilket gör att jag tar förhållning = missnöje, gör jag ingen förhållning så går det bara fortare och fortare.

hon är kollad av en massör "ua" och jag/andra har inte hittat något fel på henne, det är nästan som om hon känner sig förolämpad när hon ska backa. hos tidigare ägare är hon aldrig backad och när jag började backa henne gjorde jag det från marken på röstkomando och har inte använt backning som straff vid olydnad.

Låter ju som om hon tycker att det är jobbigt. Om hon inte är så mycket backad så stränar det nog en del. Hon behöver nog mer jobb med att vinkla bakdelen under sig (om du förstår hur jag menar). Här kan man utnyttja naturen väldigt mycket så blir inte själva träningen så jobbig för hästen och det tar bättre.

Jag brukar rida nerför en backe, gärna lite kuperad, stanna upp och backa några steg, vända på bakdelen och gå åt ett litet annat håll för att sen upprepa det hela. Ta inte en så brant backe i början;) Naturen är egentligen en suverän träningsplats:D

Vet inte om jag kan hjälpa till, men när jag tittar på dina galopppbilder tycker jag att det ser ut som hon är väldigt tung i fram och hänger en del på bettet. Hon ser också ut att gå i en lite för låg och för böjd form som gör att hon skjuter ut bogen i volten. Dessa två saker är sammankopplade och kan mycket väl vara orsaken till varför hon inte vill rygga. Det är ganska så typiskt problem och lätt att åtgärda, börja med att när du rider henne på volt, träna på att använda ytterskänkeln för att göra volten minder, inte tygeln. Hästen behöver inte vara böjd och gå lågt med huvudet för att gå på en volt, det gör det snarare svårare för hästen att röra sig på en volt om den är för mycket böjd än inte alls. Alltså hästen skall vara ställd åt rätt håll i nacken men inte ha en böjd hals. Börja öva på att kunna flytta hela hästen in och ut i volten utan att ha henne böjd och utan att oroa dig över om hon går i rätt form eller inte, det kommer av sig självt senare. När du kan flytta hela hästen in i volten och ut igen kommer du att märka att hästen är mer välbalanserad och hästen kommer automatiskt att ge dig en fin form och sluta hänga på bettet. När hon slutar hänga på bettet kommer också backningen att gå bättre, det är samma sak i backningen som på volten, hästen behöver inte gå i en låg rund form för att backa, givetvis ska den inte gå som en giraff, men när hästen får lov att hitta sin balans och form så kommer den även att backa mycket lättare.

hon brukar inte gå sådär i galoppen, hon brukar ha högre form, känns som att rida en gunghäst i uppförsbacke. försökte göra en liten volt men det gick inte så bra. (hela tävlinge öht gick inte speciellt bra. stegrade sig med mera, vilket hon inte gör annars och på framridningen rusade hon fram i korsgalopp flera gånger, hon går aldrig korsgalopp annars) jag kan flytta fram/bakdel på volt etc etc men det e i just skritt som det går så himla trögt, fram går jättelätt dock.
hon hänger numera aldrig på bettet (kan rida henne på långa tyglar och hon håller ändå farten/formen) men enbart på tävling. ska se om jag kan bli filmad ikväll, annars blir det imorgon.

hon kan backa utan kontakt i tyglarna, det är bara det att hon gnager på bettet iallafall :confused: ibland när jag ber henne backa från marken (röstkomando, ingen tygel) så tar hon och gnager ändå.

Piraja; ska prova backa uppförs, återkommer!

Låter ännu mer som om hon upplever det som jobbigt att få bakdelen under sig. Det krävs styrka och smidighet och hon verkar stel i det momentet.

hon kan backa utan kontakt i tyglarna, det är bara det att hon gnager på bettet iallafall ibland när jag ber henne backa från marken (röstkomando, ingen tygel) så tar hon och gnager ändå
Hon visar tydligt att det är nåt i kroppen som tar emot så ja, jag tolkar det som att hon är stel i ryggen/bakdelen och behöver mjukgörande arbete och kanske rent av massage;)

hon har nyligen fått massage och av massören fick jag beröm över hur mjuk å fin hon var i hela kroppen.. massören trodde det bara var en "ovana" för att visa att hon inte tyckte om det då hon hinte kunde hitta något fel på henne. tjejjen masserade 2av mina andra hästar och hon "klurade ut" vad de hade för problem bara av att klämma på dem ( de är äldre, att vara 26år utan krämpor är väl omöjligt, och hon hittade även problemet på min 19åriga häst) och hon har ett gott rykte så jag litar på att hon "kan sin sak".

jag är ofta ute och rider i kuperad terräng, ofta på branta stigar med mera, muskelstyrka har hon men det är kondisen(skritta kan hon göra i evigheter, men trav-galopp lite sämre) hon har lite svårare med, då hon inte kan ansträngas "fullt ut" och det finns i princip inga skogsvägar som går att "gasa" på.

jag brukar strecha henne efter att jag ridit och hon visar inge obehag, när jag knådar/borstar på henne står hon bara och sover, hittar ingen öm pungt..

Du säger att hon gnager på bettet - ok med hennes tänder/bett?
Håller med övriga om att det säkert är styrkan/bärigheten och smidigheten som är orsaken. Enligt mig så skulle hon behöva komma längre under sig med bakbenen när hon ryggar - "sätta" sig mera... Att hon vill springa iväg vid vissa övningar beror säkert på - som nån annan sa - att hon tycker det är jobbigt. Träna mycket öppnor och slutor är mitt recept. Då stärker hon ett bakben i taget och får en ökad böjbarhet.

Jag förstår att du har gått igenom henne och att hon rent muskulärt är i bra form. Dock, jag uppfattar det som (baserat på vad du berättar och bilderna) att hästen har problem med att komma under sig ordentligt (sätta sig som Tussemaja säger). Kanske ska du kolla med en Kiro?;)...Jag har också haft en häst som hela tiden fick beröm för sin mjukhet i muskulatur och att han dessutom var mycket och jämt musklad men likväl fanns ett problem på ett djupare plan och jag fick bra hjälp av en ET i det fallet;)

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
870
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?