Sv: flytta bakdel
Vet inte om jag kan hjälpa till, men när jag tittar på dina galopppbilder tycker jag att det ser ut som hon är väldigt tung i fram och hänger en del på bettet. Hon ser också ut att gå i en lite för låg och för böjd form som gör att hon skjuter ut bogen i volten. Dessa två saker är sammankopplade och kan mycket väl vara orsaken till varför hon inte vill rygga. Det är ganska så typiskt problem och lätt att åtgärda, börja med att när du rider henne på volt, träna på att använda ytterskänkeln för att göra volten minder, inte tygeln. Hästen behöver inte vara böjd och gå lågt med huvudet för att gå på en volt, det gör det snarare svårare för hästen att röra sig på en volt om den är för mycket böjd än inte alls. Alltså hästen skall vara ställd åt rätt håll i nacken men inte ha en böjd hals. Börja öva på att kunna flytta hela hästen in och ut i volten utan att ha henne böjd och utan att oroa dig över om hon går i rätt form eller inte, det kommer av sig självt senare. När du kan flytta hela hästen in i volten och ut igen kommer du att märka att hästen är mer välbalanserad och hästen kommer automatiskt att ge dig en fin form och sluta hänga på bettet. När hon slutar hänga på bettet kommer också backningen att gå bättre, det är samma sak i backningen som på volten, hästen behöver inte gå i en låg rund form för att backa, givetvis ska den inte gå som en giraff, men när hästen får lov att hitta sin balans och form så kommer den även att backa mycket lättare.