Flytande hyaluronsyra från Emin ???

gylle

Trådstartare
Sitter här och kliar mig i huvudet. Var hos foderhandeln förra helgen och på disken stod ett antal flaskor med ett hyaluronsyra tillskott från emin som jag inte sett innan (genomskinlig ljus flaska av typen som tex flytande djävelsklo odyl brukar säljas i alltså med liten behållare att fylla upp i toppen), mkt bra pris i förhållande till andra ha preparat och jag stod där och vände och vred på den och velade då jag har en häst som blivit totalt förbytt sedan jag startade med biofarmabs bioclocomin + HA och priset kändes väldigt lockande men bestämde mig för att kolla upp andras erfarenheter av det först samt jämföra innehållet av hyaluronsyra jämfört med andra.

Glömde bort det först men gick idag in och sökte runt och hittar ingenting, mest egendomligt av allt är att den finns inte med alls på Emins sida ?????? :confused:

Fattar faktiskt inte mkt så vida det inte är så nytt att de inte ens uppdaterat det på sidan ännu vilket känns knepigt om de släpper en ny produkt att inte marknadsföra den alls ?

Någon annan som sett dessa flaskor och kanske tom provat det ?

Priset var minst sagt bra 275:- för en liter vilket skulle räcka tom mer än en månad till stor häst vid normal dos

Sv: Flytande hyaluronsyra från Emin ???

Är du säker på att det var emin och inte trikem? Jag har provat trikems Hyaluron 100 på min häst men vet inte om det verkligen gjorde någon större skillnad. Å andra sidan så märkte jag ingen skillnad med glucosamin heller. Det kanske kan ha att göra med att han sina 23 år till trots inte har några pålagringar eller så i lederna.
Det jag tyckte gjorde lite skillnad var torkad djävulsklo, men det är ju mer inflammationshämmande än smörjande.

Haha vist var det trikem - vimital nu när jag sökte fram bild på flaskan, fattar inte var jag fick Emin ifrån.
Har faktiskt aldrig använt Trikems produkter så har ingen erfarenhet alls om de brukar ha bra saker eller inte.
Finns ju tex många glucosamin sorter (framförallt billiga) som är totalt verkningslösa medans andra verkligen är bra, man kan ju undra vad vissa stoppar i sina produkter om det verkligen är den mängd som anges eller om de är helt utspädda med annat. Har en gammal häst här hemma i stallet som är perfekt att testa olika glukosamin på då han verkligen är mkt tydlig om han får effekt eller inte och man blir ju lite konfunderad de gånger man testar något billigt och effekten uteblir helt för att sedan helt klart komma när man byter tillbaka till fungerande medel igen. Helt klart bäst effekt när det kommer till glukosamin (av de hyfsat prisvärda) har jag fått av bioglukosamin från biofarmab. Därav att jag tog den med tillägg på HA även till denna häst när jag ville prova HA på den. Men kan man komma billigare undan med bra effekt så gör man ju gärna det.

Har inte testat men för flera år sedan hade jag inackorderingar som köpte något av det märket och det dom hade köpt hade väldigt låga halter av den aktivia substansen, så jag är misstänksam mot märket.

Ja viktigt att kolla innehållet (om det är samma typ som är tillförd där tror jag ofta en viktig skillnad ligger dock är den biten betydligt svårare att hitta uppgifter om). Dock snurrar jag till det här min hjärna är nog lite för trött nu för att omvandla fram och tillbaka då det ena är flytande med dosering angivet i ml men innehåll i gram. Känns som att jag gör en tanke vurpa någonstans så någon annan som känner sig piggare i hjärnkontoret får gärna kommentera om jag tänker fel någonstans.

De uppgifter ang hyaluronsyra innehållet är på Bioclucosamin + HA som jag sett bra effekt av
50 mg (per 15 gr = dagsdosen) - 3,3 gr / kg

På Vimital Hyaluron 100 (flytande för att räkna antagit 1 liter = ca 1 kg)
Dagsdos angivet till 20 ml/dag (vilket om jag omvandlar rätt i tanken motsvarar 20 gr

Innehåll 0,5 g hyaluronsyra / 100 gr vilket min gärna vill ha till 5 gr /kg

Det skulle ge att Bioglucomin ger 50 mg / dagsdos

men Vimitals ger 100 mg /dagsdos alltså dubbelt så mkt.

Tänker jag rätt ????

Det skulle ge att Bioglucomin ger 50 mg / dagsdos

men Vimitals ger 100 mg /dagsdos alltså dubbelt så mkt.

Tänker jag rätt ????

Visst tänker du rätt.

Enligt Biofarmabs produktblad innehåller BioGlucomin + HA 3,3 g HA/kg. Den rekommenderade dosen för hästar upp till 600 kg är 7,5 g som ger 25 mg HA.

Vimital Hyaluron innehåller 5 g HA/kg vilket således är något mer än BioGlucomin + HA och den rekommenderade givan är 2 x 20 ml i tio dagar och sedan 20 ml/dag. Om man antar att 20 ml väger ca 20 g så blir dosen 100 mg HA under 10 dagar och sedan 50 mg. Jämför detta med 25 mg som Biofarmab rekommenderar.

Om du har gett 15 g av BioGlucomin + HA så har din häst fått 50 mg HA/dag. Om du istället ger 20 ml av Vimital Hyaluron får din häst i princip lika mycket HA, dvs. 50 mg/dag.

Vill du ha ett tips på en mycket billigare produkt så skicka ett PM till mig privat.

Visst tänker du rätt.

Enligt Biofarmabs produktblad innehåller BioGlucomin + HA 3,3 g HA/kg. Den rekommenderade dosen för hästar upp till 600 kg är 7,5 g som ger 25 mg HA.

Vimital Hyaluron innehåller 5 g HA/kg vilket således är något mer än BioGlucomin + HA och den rekommenderade givan är 2 x 20 ml i tio dagar och sedan 20 ml/dag. Om man antar att 20 ml väger ca 20 g så blir dosen 100 mg HA under 10 dagar och sedan 50 mg. Jämför detta med 25 mg som Biofarmab rekommenderar.

Om du har gett 15 g av BioGlucomin + HA så har din häst fått 50 mg HA/dag. Om du istället ger 20 ml av Vimital Hyaluron får din häst i princip lika mycket HA, dvs. 50 mg/dag.

Vill du ha ett tips på en mycket billigare produkt så skicka ett PM till mig privat.

Nu har du tänkt fel någonstans, normal dos på boiglukomin + HA är 2x per dag alltså ett mått morgon och ett mått kväll ett dosmått = 7,5gr vilket alltså ger 15 gr som normaldos till stor häst (för övrigt samma som de har på den vanliga glucosaminen) och det ger alltså 50 mg

Sen får jag inte ihop hur du får det till 50 mg även av vimital vid normaldos 20 ml vimital har ett större innehåll per kg än bioglucomin 5gr vilket ger att 20 ml innehåller 100 mg HA. De första 10 dagarna rekommenderas dessutom att ge 2 x 20 ml = 200mg HA om dagen.

;)

Jo, helt klart finns det olika glucosaminprodukter, vi provade lite olika på gammelgubben och på honom hade ett märke mer effekt än andra och en mycket märkbar effekt också. Men på min funkade det som sagt inte alls.

Angående HA så har en av tjejerna i stallet ett annat märke än trikem, men vad det är för märke vet jag inte, men det är en likadan flaska men etiketten har en annan färg och jag tror att vätskan var mörkare också. Om jag inte minns fel så var den starkare, men också dyrare. Kan ha varit ett fransk märke eller möjligen engelskt.
Tror inte hon märkt någon skillnad mellan märkena men å andra sidan så ger hon hästen så mkt olika tillskott så det kan vara svårt att veta vad som ger effekt och inte.

Skall ju finnas något att ge effekt på också annars märker man ju ingenting och det finns ju heller ingen anledning att ge det.

I mitt fall blev det en lite lustig twist för jag ville ge HA pga en sak men fick en enorm effekt på en helt annan del av kroppen så inte precis heller något jag väntade på att märka någon effekt på speciellt inte eftersom det handlar om en stelhet av en skadad muskel som suttit där i ca 5 år gissningsvis finns där ju en djupare påverkan förutom muskeln iom att jag fått sådan otrolig effekt av HA på just detta område. Stelheten är totalt bortblåst och hästen har en helt annan energi i arbetet och känns som en fräsh 4 åring typ att rida. Det roliga är att det tog några dagar innan jag kopplade vad det var som gjorde detta för det var ju inte för att få effekt där jag puttade i den HA.

Nej, precis. Varför slösa pengar på något som inte fungerar. ;)

Intressant att du fick effekt på det sättet!

Jag är glad att jag äntligen hittat nått som fått lite effekt på min iom djävulsklon. Han får lite känningar av en gammal borreliainfektion ibland, speciellt på vintern när det är kallt och fuktigt. Då är det skönt att kunna hjälpa honom utan negativa biverkningar som man ex kan få från fenylbutazon.

Nej, precis. Varför slösa pengar på något som inte fungerar. ;)

Intressant att du fick effekt på det sättet!

Jag är glad att jag äntligen hittat nått som fått lite effekt på min iom djävulsklon. Han får lite känningar av en gammal borreliainfektion ibland, speciellt på vintern när det är kallt och fuktigt. Då är det skönt att kunna hjälpa honom utan negativa biverkningar som man ex kan få från fenylbutazon.

Tyvärr har du även bieffekter även av djävulsklo de är bara inte dokumenterade på samma vis som de på de registrerade läkemedlena, det är något man måste vara väldigt medveten om när man ger naturläkemedel, att det enda som skiljer mellan naturläkemedel och vanliga läkemedel vad gäller biverkningar är dokumentationen och rapporteringen om de samma som är mkt noggrannare kontrollerad på registrerade läkemedel. Det finns ingen anledning alls att inte ett naturläkemedel inte ger biverkningar, tvärtom kan de ge otäckare biverkningar iom att det inte finns ordentliga tester gjorda så att de redan i det statiet upptäcker biverkningarna.
Jag har tex haft en häst som fick förhöjda njurvärden av djävulsklo som tur var upptäcktes det i tid, då talar vi om en häst som fick en kortare kur alltså inte någon som långtidskonsumerat djävulsklo.

Många verkar glömma att allt som har en verkan har en biverkan ;)
Tycker tilliten till naturmedel har blivit lite absurd, läser ofta om människor som ratar veterinärmedicin till fördel för något obeprövat.. Skrämmande.

Tyvärr har du även bieffekter även av djävulsklo de är bara inte dokumenterade på samma vis som de på de registrerade läkemedlena, det är något man måste vara väldigt medveten om när man ger naturläkemedel, att det enda som skiljer mellan naturläkemedel och vanliga läkemedel vad gäller biverkningar är dokumentationen och rapporteringen om de samma som är mkt noggrannare kontrollerad på registrerade läkemedel. Det finns ingen anledning alls att inte ett naturläkemedel inte ger biverkningar, tvärtom kan de ge otäckare biverkningar iom att det inte finns ordentliga tester gjorda så att de redan i det statiet upptäcker biverkningarna.
Jag har tex haft en häst som fick förhöjda njurvärden av djävulsklo som tur var upptäcktes det i tid, då talar vi om en häst som fick en kortare kur alltså inte någon som långtidskonsumerat djävulsklo.

Det har du ju rätt i. Konstigt vore om det inte hade liknande biverkningar som butta iom liknande verkan egentligen. Det var faktiskt något jag funderade över när jag köpte min hink. :p

Många verkar glömma att allt som har en verkan har en biverkan ;)
Tycker tilliten till naturmedel har blivit lite absurd, läser ofta om människor som ratar veterinärmedicin till fördel för något obeprövat.. Skrämmande.

Tja, står det inget så finns det väl inga... :angel:
All naturmedicin är inte obeprövade, man får heller inte glömma bort att många av våra moderna läkemedel har sitt ursprung i någon form från naturen.
Djälvulsklo har ju används under mycket lång tid i Afrika på människa.

Jag ger hellre lite djävulsklo i omgångar när det behövs, än att låta en gammal häst genomgå onödiga böjprov för att få lite butta eller annat antiinflammatorisk utskrivet av veterinären.

Jag har ingenting emot naturmedicin. Det jag sätter mig emot är de som hävdar att det är ofarligt och bättre att använda än att kontakta veterinär. De finns, tyvärr.

Sen får jag inte ihop hur du får det till 50 mg även av vimital vid normaldos 20 ml vimital har ett större innehåll per kg än bioglucomin 5gr vilket ger att 20 ml innehåller 100 mg HA.

Opps, det är klart att 20 ml av Vimital Hyaluron ger 100 mg HA/dag vilket också är den dos som ofta rekommenderas.

Jag har ingenting emot naturmedicin. Det jag sätter mig emot är de som hävdar att det är ofarligt och bättre att använda än att kontakta veterinär. De finns, tyvärr.

Jo, de gör ju det och jag kan inte annat än hålla med dig.

Hur gick det, provade du Vimitalen?

Japp och har använt den några månader, till två hästar.
Och är lite tudelad över resultatet.

Som jag skrev från början fick jag fantastiskt resultat på en av hästarna (på något jag inte ens gav det för från början) när jag använde Biofarmabs Glucosamin + HA (på häst som innan dess åt deras vanliga glucosamin), gick sedan över till Vimitals Hyalon 100 pga priset samt att man på den dosen gav dubbelt så mkt hyalonsyra per dag så borde ju ha ännu bättre effekt.

Har väl uppmärksammat en mindre försämring på området det hade sådan effekt på men har i tanken tänkt att det är ju ett skadat område sedan innan så det är kanske så att det blev lite för bra att få den rörligheten den fick från början och det har tagit ut sin rätt dock gick det inte tillbaka till som det var innan jag började utan man kan väl säga att det stannade mittemellan.

Slumpen gjorde för ca 14 dagar sen att jag hade slut på den och inte tid att köra dit jag köper den utan stod i annan föderaffär och kände att jag ville inte göra ett uppehåll helt utan tog en burk från biofarmab igen för att ha något att ge tills jag hade tid och köra och köpa igen och vad händer efter ett par dagar jo jag får precis samma waow som förra gången hästen blir verkligen så mjuk och rörlig igen, denna gången faktiskt ännu tydligare än sist. Om det är slump eller inte men den andra hästen som fått för att hon haft en massa småskavanker och skit för sig under perioden dock inget konkret att ta på utan har mer puttat i den det lite förebyggande för att slippa att det skulle bli något av något. Hon blev i samma veva översprallig och vääääldigt fylld med livslust om det hänger ihop med bytet eller om det är en slump iom att jag inte kunnat ta på något konkret på henne vet jag inte.

Men den andra gör mig helt klart säker nu på att Vimitalen har inte alls samma effekt, en viss effekt har den troligen (har ju inte testat helt utan sen jag började så vet inte säkert om det kanske är en kvarstående effekt av den första kuren med biofarmabs som gjort att den andra fortfarande är mjukare än innan.) men inte alls samma effekt som biofarmabs som ändå bara innehåller hälften så mkt hyalonsyra som hyalon 100 så något knepigt är det.

Min plånbok gillar i alla fall inte alls denna nyupptäckta visshet då biofarmabs är ca 4 x så dyr per månad, grrrrrrrrrrrrr.................

Jag har ju provat det medlet på en av våra hästar, i hopp om att pluskan skulle bli mindre belastad mot det jag gav annars. Kruxet var att resultatet inte blev vad jag trodde, så ibland så stämmer det säkert att man får vad man betalar för. Jag har återgått till det dyrare medlet, för det vet jag att det funkar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka