Flyktinstinkten...

K

Klubban

Hade en diskussion med en kompis om hästen som flyktdjur. Alla vet ju att hästens försvar mot faror är att springa därifrån... Jag tänker som så att det är generna som spökar.. det har hängt med från jättelängesedan. :idea:

Min kompis däremot tycker så här: Eftersom det inte finns speciellt många hot mot hästen idag så "hittar de på" saker att vara rädda för. Inte för att träna sin flyktinstinkt men för att ha lite "roligt". :crazy:

Anledningen till att vi diskuterade var att hennes häst reagerade och blev rädd för en stor sten som låg vid vägkanten, vi hade aldrig ridit där förut... hon blev arg på hästen och tyckte den tramsade och spöade fram den medans jag tyckte att hon skulle ta det lite lugnare eftersom hästen såg rädd ut.

Är det någon annan som har filosoferat om det här?

Sv: Flyktinstinkten...

Även hästar i det vilda "hittar på" saker att vara rädda för, just för att träna. Hälsa din kompis att om hon sysselsätter hästen så den inte blir uttråkad och får en massa tid över för att jaga spöken så kommer inte stenen vara farlig mer.

Det finns väldigt många jätteläskiga saker när man rider ut. Stenhögen som man ridit förbi tretusen gånger innan har det plötsligt flyttat in ett spöke i, och snön som låg kvar på marken var jätteläskig..

Visst hittar hästar på saker att vara rädda för. Man får helt enkelt lära sig när hästen är rädd på riktigt och när den bara fjantar.

En väldigt platt mörk sten ser dessutom i hästens ögon ut som ett svart hål. Att ha i åtanke.

Det ligger i hästens natur att passa sej, det är rätt tänkt att den hittar på ibland för att som tassen sa, öva sej.
Däremot finns det vissa gånger saker som har helt andra dimensioner, lukter och utseenden och beteenden än vad vi ser som hästen avgör är en potentiell fara.

Att sen hästen låtsades att stenen var farlig behöver den väl inte straffas för?
Den lekte ju bara lite :)

Det var ju bra att få veta att dom aldrig blir rädda på riktigt.

Det är mycket som hästar blir rädda för som ryttaren kanske inte upplever som farligt,men vi vet ju vad det är för saker och kan tänka logiskt på ett sätt som hästar inte kan.Jag tror inte att det går att träna bort hästens naturliga fallenhet för flykt,däremot så kan man få hästen att lita så mycket på ryttaren att det går att "dämpa" utbrottet lite grann! :)

Hästar ser i bilder, och om något ändras blir det nytt för dom och då måste man vara på sin vakt.

Sen måste man ha i åtanke att hästar inte har ett talat språk och ord på allt. Hästen vet inte att det bara är "en gren och en plastpåse" , för den är det något nytt och konstigt så den måste vara beredd.

Din kompis var inte speciellt smart som slog hästen där. Tänk er, hästen ser något otäckt och vill titta, då blir människan arg och piskas. Snacka om att hästen fick en dålig upplevelse...

Min vuxna häst är just inte rädd för något. Är det saker hon skuttar för som legat där förut, är det mest för att hon känner för att låtsas lite. Då brukar jag skratta åt henne och säga att hon är lite larvig.
Är det en ny situation med nya saker som står uppställda som hon t.ex. fnyser för, då tar jag det lugnt och driver mjukt henne fram så hon får titta, och sedan förbi.

Unghästen får gå fram och titta på allting. Hon är nästan inte rädd för något, bara nyfiken.

Aldrig att jag skulle piska en häst förbi något den tyckte var otäckt, oavsett om den sett det förut. Vet jag att hästen med största säkerhet bara hittar på för att slippa gå en viss väg smackar jag och driver hårdare. Men behöver ju aldrig det på min egen så.

nästa gång din kompis är rädd för våldtäktsmän i mörka hörn på natten skall hon ha stryk.

din kompis -kanske-skall läs apå lite inlärninbngspskykolohgi o biologi samt psykologi inna n hon sätte sig p en häst?
det fins -jättefina-hamstrar man kan träna si n djurhantering på tills man ä
r mogen att handha ett djur med större hjärna.

en rädd här är en rädd häst
basta

det är vår uppgift att hjälpa dem hantera isn rädsla,att ha kol p å omgivningarna så de kan slappna av.

mina hästar lärs av flyktbeteende och inte tusan skule jag någonsin få för mig iden at piska dem..säger de till så ÄR dte alltid något-ur deras synvinkel.

om hon inte kan förståd et här,hur skall hon tex kuna se att hästen har ont,så subtilt somden säger til omdet?

Thina

För att lägga till lite mer info... o förhoppningsvis få lite fler synpynkter:

I lördags så var jag ute och red med min stallkompis igen... hon är ganska ny i stallet och vi har inte haft tid att rida så mycket i hop förut. Hur som helst.. vi var bara ute för att röra på hästarna och skrittade en av dom vanliga rundorna. (Vanlig för mig och min häst i alla fall).

Vid en sten/buske/grankotte eller vad det nu var så fick hennes häst, som var några meter framför mig, för sig att den inte skulle röra sig ur fläcken och att något verkade JÄTTELÄSKIGT. Jag forsatte att driva på min häst lite extra utan att försöka visa att jag förstod vad den andre höll på med och det gick ju bra tills jag var precis brevid dom andra... DÅ... klatschade hon till på sin ridstövel med spöt o av ren förskräckelse så hoppade min pålle upp i luften o blev skiträdd. Hennes häst fick full fart förbi det läskiga o jag kom på efterkälke med en häst som fått toknippran.

Jag blev skitsur men vi lyckades inte säga så mycket mer under den ridturen för sista kilometern till stallet gick åt till att försöka hålla kvar hästarna som hoppade o for fram o tillbaka för allt och inget. :mad:

Efteråt så fortsatte hon rida på ridbanan o jag gick in i stallet o sedan åkte jag hem. Hade hon kommit in i stallet då.. då hade jag nog kunnat säga både en o två saker men nu har min ilska försvunnit o jag är mest sur över att hennes (o hennes hästs) sätt att reagera på får min häst att reagera på ett sätt som han normalt inte gör.

Är det vanliga "vett o etikettsregler" som hon har missat eller ska jag acceptera hennes sätt att rida på? Jag vill inte komma med pekpinnar för vi tycker olika... jag anser ju att hon gör fel medans hon själv har motsatt uppfattning... summan av kardemumman blir då den att jag kommer undvika att rida med henne på ett tag tills hennes häst fått bekanta sig med mer med omgivningarna.

Red samma runda igen i söndags och på samma ställe som då kände jag att min häst stelnade till men jag trallade på som vanligt o då gjorde min pålle inget mer utan lunkade glatt vidare. :D

Din kompis hade nog delvis rätt. Hästarna har en slags flykt-barometer, om de inte blir rädda för något på länge så sjunker barometern och de har lättare att bli rädda för saker och ting. Om de t.ex. inte använt sin flyktinstinkt på ett tag så kanske de blir rädda för någonting som i normala fall inte alls är farligt, för att höja barometern.

En liknande förklaring har jag fått från någon bok i alla fall och jag tycker att det verkar bra. Hästarna måste ha något sätt för att behålla sin förmåga att reagera snabbt i farliga situationer.

malu

Om nu hon vill rida sin häst så(tyvärr tycker jag)så låt henne göra det.Vad jag däremot skulle ta upp är "vett och hyfs" när man rider ihop med andra!Alltså vissa saker gör man inte!Har själv en "ridkompis" som huxflux när vi rider kan fatta galopp och bara försvinna runt en krök...kul när man själv sitter och skrittar på långa tyglar.Enligt min "rid och häst uppfostran" så talar man i god tid om vad man tänker göra om det är av ett sånt slag att det kan påverka dem andra hästarna,vilket det i regel gör eftersom hästar är flockdjur.
Nu bar tankarna iväg med mig...tillbaka till er :) .Nästa gång ni rider ihop och hennes häst blir rädd,be att få rida förbi henne så visar ju din häst(som verkar sansad)att det inte är något att bli upprörd över,jag ser absolut inte hur det skulle kunna bli bättre av att piska fram hästen.Att piska sin häst till att göra saker kan väl vem som helst,men att rida sin häst på ett trevligt sätt och få hästen att göra det man vill måste väl ändå vara meningen!Visst finns det säkert hästar som söker spänning,men den typen av hästar tror jag inte tar lärdom av piskan iallafall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 883
Senast: Mirabilis
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat