Flyktingar och bostadsbrist.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
När nu staten bestämt att vi ska "öppna våra hjärtan" så får dom väl för f*n släppa till mark också.

Genom att starta upp samhällen på dekis kanske?

Vad jag vet så var inte Sverige bebott när inlandsisen drog sig tillbaks, nu finns ju allt inkl. maskiner så jag ser inte problemet faktiskt.

Du tar det med t ex samebyarna i fråga va? "jo det ärsåatt..." ;) dom är redan nu sjukt bortträngda av staten och det ligger inte väl i tid att försämra deras villkor ytterligare.

Nu består ju "staten" precis som "kommunen" av många instanser som regleras på olika sätt. Statens fastighetsverk ska förvalta mark för det som är bäst för Sverige, enligt riksintressen. Jag tror inte fd statsminister Fredrik har delegation att kräva att sfv säljer av norrländsk mark för bostäder. Men jag kan ju ha fel?

Jag minns faktiskt inte, men det var iaf en forskare som hade jämfört Ty med SV så det kanske stämmer?

Ok, det låter ju lite mer lovande iaf.

Det finns nämligen en "sanning" i framför allt politikersverige om att vad som tar 10 år i Sverige tar 2 år i Tyskland. "Sanningen" kommer från en rapport framtagen av ett stort byggbolag där de jämfört ett (1!) av sina projekt i Sverige med ett i Tyskland.. När det refereras brukar det också glömmas att rapporten anger att projekttiden var 10 år varav plantiden två år..

Men nu jämför du äpplen och päron. Efter en planprocess där man utrett, ändrat markanvändning och sanerat och byggherren sen lämnar in ett planenligt bygglov så tar det inte flera år med överklaganden av privatpersoner. Det finns inget att överklaga.

Finns det ingen detaljplan så kan däremot överklagade bygglov verkligen dra ut på tiden. Men det är öht inte relevant i en situation där du ska ändra markanvändningen från industri till bostäder.

Om din bekant skulle bygga bostäder på industritomt utan planändring förstår jag verkligen att folk klagade. I så fall regelvidrigt agerat av kommunen.
Alltså allt var okejat med kommunen och gamla/nya ägarna vem som skulle stå för vad och så vidare när det började överklagas av privatpersoner.

När nu staten bestämt att vi ska "öppna våra hjärtan" så får dom väl för f*n släppa till mark också.

Genom att starta upp samhällen på dekis kanske?

Vad jag vet så var inte Sverige bebott när inlandsisen drog sig tillbaks, nu finns ju allt inkl. maskiner så jag ser inte problemet faktiskt.
Nysvenskarna får väl själva bestämma var de vill bo?
Då blir det företrädesvis i städerna?
Så är det i min region i alla fall. Nyanlända hamnar oftast i "samhällen på dekis" som du säger, men när de skall få ett eget boende så stannar de inte i samhället utan flyttar till en stad.

• Gilla
Reactions: rtf
Bara för att mark inte används till bostäder (dvs obefolkad) så betyder det inte att marken inte nyttjas. T ex till renskötsel och skogsbruk. Kiruna kommun är Sveriges största kommun, men staden måste flyttas till ett gammalt industriområde för kommunen äger ingen mark och övrig mark är av riksintresse. Det är inte bara att smälla upp ett hus vart man vill, det finns liksom ägare, sakägare och regelverk att följa.

Vidare ska du ha bostäder där det finns jobb, hur ska du annars komma in i samhället? Och hur ska du kunna bygga där? Mycket mark är statens mark, den kan ej exproprieras lika enkelt som privat.
Fast renskötsel och skogsbruk sker väl inte i de tomma byggnader som ju finns?? Inflyttningen kan vara positiv just för skolor och affärer, har såna exempel här i Dalarna.
Här startas nedlagda affärer upp, skolor slipper stängas etc.

Fast renskötsel och skogsbruk sker väl inte i de tomma byggnader som ju finns?? Inflyttningen kan vara positiv just för skolor och affärer, har såna exempel här i Dalarna.
Här startas nedlagda affärer upp, skolor slipper stängas etc.

Ett av problemen med att prata om "Norrland". Alla har sitt Norrland. I mitt Norrland finns inte många tomma byggnader, här är det bara allmänt tomt.

Ett av problemen med att prata om "Norrland". Alla har sitt Norrland. I mitt Norrland finns inte många tomma byggnader, här är det bara allmänt tomt.
Ja då förstår jag vart du vill komma ;) Handlade väl dock om att bygga om befintliga byggnader, inte ta ny mark i anspråk, därav min kommentar om tomma byggnader...
Har ju inblick i problematiken kring samernas villkor iom att en av mina bästa vänner är aktiv inom motståndet mot gruvbygge i Kallak, och vill inte på något vis försämra deras möjligheter, tvärtom önskar jag att det gick att stärka upp glesbebyggda trakter

Ja då förstår jag vart du vill komma ;) Handlade väl dock om att bygga om befintliga byggnader, inte ta ny mark i anspråk, därav min kommentar om tomma byggnader...
Har ju inblick i problematiken kring samernas villkor iom att en av mina bästa vänner är aktiv inom motståndet mot gruvbygge i Kallak, och vill inte på något vis försämra deras möjligheter, tvärtom önskar jag att det gick att stärka upp glesbebyggda trakter

Ja jag håller fullständigt med dig, och även MacGyver m.m om att nyttja tomma byggnader. Men det går inte så fort och lätt alla gånger. Och ibland finns det hinder som inte är självklara att försöka överkomma pga hälsomässiga och kostnadsmässiga skäl.

Sen återstår också problemet med jobb och integration, det är ju sällan i städer/byar med stark arbetsmarknad som har tomma skolbyggnader och liknande. Visst - det fungerar ändå som akut förvaring av människor i nöd, men det finns fortfarande en stor brist på riktiga bostäder där det är lämpligt/möjligt att bo. Speciellt som nysvensk med kanske inte den fetaste ekonomin och bästa nätverket av medmänniskor.

Jag har följt serien Från ett hus till ett hem" på kanal 7 där riktigt nergångna fastigheter och gamla industrifastigheter omvandlats till riktigt fina lägenheter och hus. Vad är det som hindrar att sådant inte kan ske här också? Det finns massor med bostäder som är förfallna och hela bostadsområden som väntar på rivning, jag ser iallafall inga som helst problem med att låta flyktingarna själva renovera husen och skapa fungerande boenden och lägenheter av det hela.

Att det idag är avfolkade områden betyder ingenting, det finns alldeles säkert driftiga människor som kan starta upp butiker i tomma lokaler, infrastrukturen fanns ju inte innan husen byggdes så det är bara att starta upp allt igen.

Okej, nu kanske vissa tycker "går inte" och "kan man inte", det kan man visst det, det som saknas är politiska beslut på att rivningsraseriet upphör och det blir förbjudet att riva fungerande stommar för hus är ju trots allt bara en låda med tak på så vad är problemet egentligen?

I England har ju rent av fallfärdiga hus renoverats till jättefin standard så låt flyktingarna ta över det gamla "värdelösa" fastighetsbeståndet och skapa nåt riktigt bra av det, det är iallafall inte kunskapsbrist hos dom.

Det går ju också att vända på hela saken... Främst i norrland byggde man upp hela byar i anslutning till främst kraftverksbyggen. Skola, konsum, bostäder. När bygget var klart, försvann byn och nu finns det knappt några spår kvar. Vi pratar ändå 50-60 tal med anständigt boendestandard, så att röja några hyggen, slänga åt folk lite virke, ge dem betalt för besväret och övervaka byggstandard skulle kunna funka.

Sen vore det av många skäl bättre att man tog marken i Vällinge, Danderyd och Täby, men det är en annan sak,

Just vad gäller byggande pågår väl mycket diskussion om att förenkla regelverket just nu. Det var ett inslag i SVT häromkvällen där man jämförde vår process med Tysklands, vilket var otroligt stor skillnad. Hittar det inte just nu men här är en annan artikel: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smaland/kommuner-vill-ha-undantagstillstand

Inte riktigt undantagstillstånd, men Boverket ser behov av möjlighet att göra undantag från PBL:
http://www.boverket.se/contentassets/20d6572237f9412ba206f49da3b66fa2/behov-av-andringar-i-pbl.pdf

Alltså allt var okejat med kommunen och gamla/nya ägarna vem som skulle stå för vad och så vidare när det började överklagas av privatpersoner.

Fast att fasighetsägare och kommunen är överens säger ju inte så mycket. Har de agerat fel kontra sakägare så hjälper det ju inte mycket.

(Observera att jag inte vet vad som är rätt eller fel, jag kan inget om fallet. Jag säger bara att om man ska omvandla industrimark till bostadsändamål så är knappast privatpersoner som överklagar bygglovet anledningen till att det tar lång tid, generellt då).

Även om jag tycker att överklaganderätten sträcker sig alldeles för långt och innebär inga som helst risker för den klagande.

Hm, kan nog ha varit det inslaget jag inte hittar handlade om, det stämmer i tid.
Tror dock inte det har gjorts någon jämförelse med Tyskland, åtminstone inte vad jag känner till. Men det kan jag ha missat.
Det man främst har tittat på från svenskt håll är om man kan bortse från vissa av/delar av utformningskraven och de tekniska egenskapskraven för det som kallas "tillfälliga anläggningsboenden".
http://www.regeringen.se/rattsdokum...sade-krav-for-tillfalliga-anlaggningsboenden/

Fast att fasighetsägare och kommunen är överens säger ju inte så mycket. Har de agerat fel kontra sakägare så hjälper det ju inte mycket.

(Observera att jag inte vet vad som är rätt eller fel, jag kan inget om fallet. Jag säger bara att om man ska omvandla industrimark till bostadsändamål så är knappast privatpersoner som överklagar bygglovet anledningen till att det tar lång tid, generellt då).

Även om jag tycker att överklaganderätten sträcker sig alldeles för långt och innebär inga som helst risker för den klagande.
Nu är det ett tag sedan det här men jag har för mig att det var den ändrade detaljplanen som överklagades.

Saken var den att det var en industritomt en gång för längesedan. Sen har tomten bara varit tom i många år. Det var någon granne som bodde i närheten som överklagade.

Men nu finns det ju hur mycket folk som helst som kan hantera en spade, verktyg och maskiner (maskiner kan hyras in), det är väl bara att sätta igång med saneringen eller?
Har du en blekaste aning om hur en byggnation går till? Tycker du att det är ok att vem som helst börjar riva i väggar, som är full med asbest? Ska vi låta människor bo i blåbetong utan sanering? Riva i elledningar? Människor arbeta utan utbildning i skyddfrågor?

Har du en blekaste aning om hur en byggnation går till? Tycker du att det är ok att vem som helst börjar riva i väggar, som är full med asbest? Ska vi låta människor bo i blåbetong utan sanering? Riva i elledningar? Människor arbeta utan utbildning i skyddfrågor?
Jag kan utan att skryta påstå att jag nog har ganska bra insikt i detta för en av mina kompisar har en större rivnings och saneringsfirma, dom bygger och renoverar också och dom baltiska jobbarna han haft och har anställda har han inga som helst problem med att styra upp vad det gäller säkerhetsbiten. Firman är miljöcertifierad så där kan det ju inte vara helt fel och livsfarligt iallafall.

Naturligtvis måste ju sanering ledas av folk som vet vad dom gör samt tillhandahålla skyddsutrustning men allt sånt är ju relativt enkelt att lösa, jag har iallafall aldrig märkt att han haft problem med myndigheterna iallafall vad det gäller sanering och rivning.

Jag kan utan att skryta påstå att jag nog har ganska bra insikt i detta för en av mina kompisar har en större rivnings och saneringsfirma, dom bygger och renoverar också och dom baltiska jobbarna han haft och har anställda har han inga som helst problem med att styra upp vad det gäller säkerhetsbiten. Firman är miljöcertifierad så där kan det ju inte vara helt fel och livsfarligt iallafall.

Naturligtvis måste ju sanering ledas av folk som vet vad dom gör samt tillhandahålla skyddsutrustning men allt sånt är ju relativt enkelt att lösa, jag har iallafall aldrig märkt att han haft problem med myndigheterna iallafall vad det gäller sanering och rivning.

De flesta certifierade firmor arbetar redan med dessa typ av jobb. Menar du att vi skall använda företag som är ocertifierade?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka