Flyktingar och bostadsbrist.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
[QUOTE="MacGyver, post: 17280658, member: 12135"

Naturligtvis måste ju sanering ledas av folk som vet vad dom gör samt tillhandahålla skyddsutrustning men allt sånt är ju relativt enkelt att lösa, jag har iallafall aldrig märkt att han haft problem med myndigheterna iallafall vad det gäller sanering och rivning.[/QUOTE]
Jag tror inte det är tillåtet att endast ansvarig har utbildning, utan även de som gör "grovjobbet" måste vara utbildade.

Ja, men i storstadsområdena är det tvärfullt (finns ju inte en suck för ungarna att flytta hemifrån när de får jobb om de inte stått i bostadskö i massor med år). Om man kunde sprida ut sig lite skulle ju vara kanonbra.

Fast jag kan ju tycka så här att ha stått i en bostadskö i flera år så är man inte i en kris, men de människor som flyr för sina liv från krig/IS och förtryck är en krissituation då så tycker jag att de ska få gå före i bostadskön.
Finns det hjärterum finns det stjärterum..

Bara för att mark inte används till bostäder (dvs obefolkad) så betyder det inte att marken inte nyttjas. T ex till renskötsel och skogsbruk. Kiruna kommun är Sveriges största kommun, men staden måste flyttas till ett gammalt industriområde för kommunen äger ingen mark och övrig mark är av riksintresse. Det är inte bara att smälla upp ett hus vart man vill, det finns liksom ägare, sakägare och regelverk att följa.

Jag pratar inte om sameoråden. Utan om redan befintliga byggnader som ska rivas/står tomma.
Men också fullt inflyttningsbara hus som varken gått att få sålda eller uthyrda.

Vidare ska du ha bostäder där det finns jobb, hur ska du annars komma in i samhället? Och hur ska du kunna bygga där? Mycket mark är statens mark, den kan ej exproprieras lika enkelt som privat.

Finns många här uppe i pensionsåldern och dessutom mer större befolkning: mer arbetstillfällen.

Fast jag kan ju tycka så här att ha stått i en bostadskö i flera år så är man inte i en kris, men de människor som flyr för sina liv från krig/IS och förtryck är en krissituation då så tycker jag att de ska få gå före i bostadskön.
Finns det hjärterum finns det stjärterum..
Så får man naturligtvis tycka om man vill.

Finns många här uppe i pensionsåldern och dessutom mer större befolkning: mer arbetstillfällen.

Vilka arbetstillfällen skapas genom att placera människor som lever på existensminimun i Dorotea? Alltså utöver offentlig sektor som behöver skatter (andra inkomster) för att drivas?

Om det vore så enkelt skulle inte folk flytta till storstäder i samma utsträckning.

Det har flyttat 600 asylsökanden till Riksgränsen, när kan vi vänta oss en arbetsutveckling där?

Måste bra säga att jag kommer från en liten by utanför Kiruna och vi hade 300-400 asylsökande där om jag minns rätt och det bor bara kvar en av dom i byn nu. Alla andra som fått uppehållstillstånd har flyttat.

Dom stannar bara tillfälligt och ingen kan väl tro att folk som blir placerade i obygden stannar kvar och bor och arbetar där?

Jag tror inte det är tillåtet att endast ansvarig har utbildning, utan även de som gör "grovjobbet" måste vara utbildade.

Vi var inte utbildade när vi sanerade men det beror nog på vilken sorts sanering man utför. Vi sanerade allt som genererade eller drog el och fick mäta själva vid jobb på fält så det var spänningslöst.

Nu är det ett tag sedan det här men jag har för mig att det var den ändrade detaljplanen som överklagades.

Saken var den att det var en industritomt en gång för längesedan. Sen har tomten bara varit tom i många år. Det var någon granne som bodde i närheten som överklagade.

Aha om det var en överklagad detaljplan var det en annan sak och lite mer rimlig iaf :)

Alltså riva asbestväggar och el är väl det minsta problemet när det handlar om att sanera gamla industritomter och göra dem lämpliga för bostäder?

Det är ju när det kommer till markföroreningar som det blir både dyrt och besvärligt,

10858600_328022094069155_8079111689542854962_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka