Flyktingar och bostadsbrist.

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Vem ska sanera då? Fastighetsägaren/verksamhetsutövaren lär inte börja sanera innan tillsynsmyndigheten säger så, och det ska du veta, är en lång process med många utredningar innan friklasskning/sanering.

Jag tycker du som gör det så enkelt, kan ta och visa att det är så enkelt även i praktiken.
Jag känner lite lika där. det är svårt för många att förstå vad det är som tar sådan himla tid och vad det är som är så svårt med saneringsjobb. De rundor som måste utredas och fixas med är ju lagstiftade, och inget man bara hittat på bara för att det ska bli mer jobb till handläggarna.

Om man tar lägenheter och liknande i avfolkningsbygd kanske det skulle kunna gå att få ihop något lite snabbare kan jag tro.
 
Det som tar mycket tid är all byråkrati runt om som inte direkt har att göra med sanering och liknande. Min erfarenhet är att det trots allt går ganska fort att bestämma om något ställe/lokal är lämplig för att bygga lägenheter på.

Ber på förhand om ursäkt för detta långa inlägg som snarare liknar en lektion i samhällsvetenskap, men känner att detta behöver förtydligas så att inte okunskaper sprids och alla tror att de vet precis hur enkelt det är.


Nej, byggande på "jungfrulig" mark utan föroreningar seglar igenom processen ganska mycket mer problemfritt och snabbare än andra. Markföroreningsfrågan kommer in i processen på otroligt många ställen, allt från inför startblocket till remisser i varje del av framtagandet av detaljplanen, och som parallellt ärende hos tillsynsmyndigheten (provtagningsplan, genomförande, påträffande av förorening, kompletterande provtagning, rapport, riskbedömning, anmälan om efterbehandling, genomförande av sanering, slutprovtagning, slutrapportering, beslut om ingen fortsatt åtgärd), i rivningslov, bygglov och startbesked. Detaljplanen ska inte antas utan att föroreningssituationen är klarlagt (eftersom en detaljplan faktiskt pekar ut ett visst område (kan vara väldigt stort område) som lämpligt för avsett ändamål (t ex bostäder), är då marken inte lämplig för det så kan kommunen bli STÄMD på en jäkla massa pengar). Så nej, det går absolut inte ganska fort att avgöra om mark är lämplig eller ej. Indikation kan man få tidigt men innan du gjort en omfattande provtagning så vet du inte vad kostnaderna kommer att bli och om det är värt det.
 
Ber på förhand om ursäkt för detta långa inlägg som snarare liknar en lektion i samhällsvetenskap, men känner att detta behöver förtydligas så att inte okunskaper sprids och alla tror att de vet precis hur enkelt det är.


Nej, byggande på "jungfrulig" mark utan föroreningar seglar igenom processen ganska mycket mer problemfritt och snabbare än andra. Markföroreningsfrågan kommer in i processen på otroligt många ställen, allt från inför startblocket till remisser i varje del av framtagandet av detaljplanen, och som parallellt ärende hos tillsynsmyndigheten (provtagningsplan, genomförande, påträffande av förorening, kompletterande provtagning, rapport, riskbedömning, anmälan om efterbehandling, genomförande av sanering, slutprovtagning, slutrapportering, beslut om ingen fortsatt åtgärd), i rivningslov, bygglov och startbesked. Detaljplanen ska inte antas utan att föroreningssituationen är klarlagt (eftersom en detaljplan faktiskt pekar ut ett visst område (kan vara väldigt stort område) som lämpligt för avsett ändamål (t ex bostäder), är då marken inte lämplig för det så kan kommunen bli STÄMD på en jäkla massa pengar). Så nej, det går absolut inte ganska fort att avgöra om mark är lämplig eller ej. Indikation kan man få tidigt men innan du gjort en omfattande provtagning så vet du inte vad kostnaderna kommer att bli och om det är värt det.
I förhållande till att det drar ut på flera år med alla överklagande från privatpersoner så går det ganska snabbt.

Finns flera exempel här där byggnation dragit ut på 5-6 (ibland längre) år bara för att en person överklagat.

Själva bedömningen av om och hur tog nog bara något år.
 
I förhållande till att det drar ut på flera år med alla överklagande från privatpersoner så går det ganska snabbt.

Finns flera exempel här där byggnation dragit ut på 5-6 (ibland längre) år bara för att en person överklagat.

Själva bedömningen av om och hur tog nog bara något år.

Överklaganden är en sak, givetvis. Varje beslut i marksaneringsfrågan kan också överklagas, och då ligger det i ca två år hos Länsstyrelsen för överprövning. För varje beslut i ärendet som överklagas...

Men jag undrar verkligen vad du baserar detta på och räknar in i det? :)

"Själva bedömningen av om och hur tog nog bara något år"
 
Överklaganden är en sak, givetvis. Varje beslut i marksaneringsfrågan kan också överklagas, och då ligger det i ca två år hos Länsstyrelsen för överprövning. För varje beslut i ärendet som överklagas...

Men jag undrar verkligen vad du baserar detta på och räknar in i det? :)

"Själva bedömningen av om och hur tog nog bara något år"
En bekant till mig ville bygga på flera olika ställen bla på en gammal industritomt. Att göra lite provtagningar och bestämma hur och vem som skulle sanera och fixa till det administrativa tog runt lite mer än ett år. Och då var det lite tjafs om vem som skulle bekosta saneringen.

Men sedan började det överklagas av några/någon privatperson och det har tagit många år.
 
Industrier som typ "oljeraffinaderiet vid hamnen, gamla kolkraftverket och impregneringsverket vid sågen" var inte alls den typ av industri jag syftade på, det finns många fastigheter som använts till annat som inte förorenat vare sig byggnad eller omgivning och i första hand syftade jag på bostäder på dekis som skulle rivas men som står kvar i väntan på att nån ska få tummen ur. Finns faktiskt hela bostadsområden som står obebodda.
 
En bekant till mig ville bygga på flera olika ställen bla på en gammal industritomt. Att göra lite provtagningar och bestämma hur och vem som skulle sanera och fixa till det administrativa tog runt lite mer än ett år. Och då var det lite tjafs om vem som skulle bekosta saneringen.

Men sedan började det överklagas av några/någon privatperson och det har tagit många år.

Du baserar det alltså på ett enskilt fall som hade en ovanligt okomplicerad föroreningssituation.
 
Du baserar det alltså på ett enskilt fall som hade en ovanligt okomplicerad föroreningssituation.
Nej det var bara ett exempel.

Ovanligt okomplicerat var det inte heller då det var oklart vem som skulle bekosta saneringen av tomten. Gamla ägaren, nya ägaren eller kommunen.
 
Nej det var bara ett exempel.

Ovanligt okomplicerat var det inte heller då det var oklart vem som skulle bekosta saneringen av tomten. Gamla ägaren, nya ägaren eller kommunen.
Då var det väl det som gjorde att det drog ut på tiden? Det är inte så enkelt att utreda ansvarsfrågan när det handlar om gamla föroreningar.
 
Då var det väl det som gjorde att det drog ut på tiden? Det är inte så enkelt att utreda ansvarsfrågan när det handlar om gamla föroreningar.
Nej det gick ganska fort ändå. Tog bara något år eller så.

Vad som tog tid var när privatpersoner började överklaga. Det tog många år.
 
Jag håller med! .Jag tänker på det varje dag när jag kör omkring här.
Ja då det gäller Norrland är vi skriande behov av just denna flyktinginvandring.
Konstigt att säga att det är bostadsbrist i Sverige då halva Norrland är obefolkat! Finns hur mycket plats med bostäder och inte minst nerlagda skolor och butiker som helst här och det är bara nerlagda just för att det bor för lite folk/barn här!
 
Jag håller med! .Jag tänker på det varje dag när jag kör omkring här.
Ja då det gäller Norrland är vi skriande behov av just denna flyktinginvandring.
Konstigt att säga att det är bostadsbrist i Sverige då halva Norrland är obefolkat! Finns hur mycket plats med bostäder och inte minst nerlagda skolor och butiker som helst här och det är bara nerlagda just för att det bor för lite folk/barn här!
Ja, men i storstadsområdena är det tvärfullt (finns ju inte en suck för ungarna att flytta hemifrån när de får jobb om de inte stått i bostadskö i massor med år). Om man kunde sprida ut sig lite skulle ju vara kanonbra.
 
Jag håller med! .Jag tänker på det varje dag när jag kör omkring här.
Ja då det gäller Norrland är vi skriande behov av just denna flyktinginvandring.
Konstigt att säga att det är bostadsbrist i Sverige då halva Norrland är obefolkat! Finns hur mycket plats med bostäder och inte minst nerlagda skolor och butiker som helst här och det är bara nerlagda just för att det bor för lite folk/barn här!

Bara för att mark inte används till bostäder (dvs obefolkad) så betyder det inte att marken inte nyttjas. T ex till renskötsel och skogsbruk. Kiruna kommun är Sveriges största kommun, men staden måste flyttas till ett gammalt industriområde för kommunen äger ingen mark och övrig mark är av riksintresse. Det är inte bara att smälla upp ett hus vart man vill, det finns liksom ägare, sakägare och regelverk att följa.

Vidare ska du ha bostäder där det finns jobb, hur ska du annars komma in i samhället? Och hur ska du kunna bygga där? Mycket mark är statens mark, den kan ej exproprieras lika enkelt som privat.
 
Mycket mark är statens mark, den kan ej exproprieras lika enkelt som privat.
När nu staten bestämt att vi ska "öppna våra hjärtan" så får dom väl för f*n släppa till mark också.

Vidare ska du ha bostäder där det finns jobb, hur ska du annars komma in i samhället?
Genom att starta upp samhällen på dekis kanske?

Och hur ska du kunna bygga där?
Vad jag vet så var inte Sverige bebott när inlandsisen drog sig tillbaks, nu finns ju allt inkl. maskiner så jag ser inte problemet faktiskt.
 
Kan dom göra exklusiva köpelägenheter i London o Amsterdam av gamla industribyggnader så torde det gå i Sverige oxå.

Det är klart att det går! Speciellt om alla investeringar sen går att sälja som exklusiva Londonlägenheter med spekulanter som har råd att betala för det.

På något sätt känns det som att resonemanget inte är applicerbart på att flyktingar ska göra jobbet själva för att hitta någonstans att bo.
 
Det är klart att det går! Speciellt om alla investeringar sen går att sälja som exklusiva Londonlägenheter med spekulanter som har råd att betala för det.

På något sätt känns det som att resonemanget inte är applicerbart på att flyktingar ska göra jobbet själva för att hitta någonstans att bo.
Visst är det så, ville mest påpeka att det kan göras, tvärtemot vad många skriver här.
 
Det som tar mycket tid är all byråkrati runt om som inte direkt har att göra med sanering och liknande. Min erfarenhet är att det trots allt går ganska fort att bestämma om något ställe/lokal är lämplig för att bygga lägenheter på.

Sedan är det dock en massa byråkrati runt om. Bara alla överklaganden kan göra att det drar ut på flera år.

Många gånger är just överklagandet till bygglovet från privatpersoner som är den största bromsklossen i att få färdigställt nya lägenheter.

I förhållande till att det drar ut på flera år med alla överklagande från privatpersoner så går det ganska snabbt.

Finns flera exempel här där byggnation dragit ut på 5-6 (ibland längre) år bara för att en person överklagat.

Själva bedömningen av om och hur tog nog bara något år.

Men nu jämför du äpplen och päron. Efter en planprocess där man utrett, ändrat markanvändning och sanerat och byggherren sen lämnar in ett planenligt bygglov så tar det inte flera år med överklaganden av privatpersoner. Det finns inget att överklaga.

Finns det ingen detaljplan så kan däremot överklagade bygglov verkligen dra ut på tiden. Men det är öht inte relevant i en situation där du ska ändra markanvändningen från industri till bostäder.

Om din bekant skulle bygga bostäder på industritomt utan planändring förstår jag verkligen att folk klagade. I så fall regelvidrigt agerat av kommunen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp