Flyinges hingstturné

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsansa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 6 616
Sv: Flyinges hingstturné

Ok, då får jag hålla tummarna för att han får vara kvar nästa år oxå, för jag blev väldigt intresserad... :love:

Jag håller helt med dig!
Jag hade också gett honom ett "sabbatsår", med tanke på tidigare flitighet på banorna.
Det var även min reflextion över varför de inte visade honom över större hinder. Och även att han gick rent, med tanke på hur mycket han verkar ha gått. För det var ju långt ifrån alla som gjorde det! ;)
Han gör ju som sagt vad han skall, men mer pliktskyldigt, än med gnistan eller livligheten man brukar se på internationella hästar, som går de klasserna. Kan man säga så?

mvh

Sedan tycker jag han hade väldigt små fötter, speciellt bak. Hade nästan lust att lyfta upp dem, för att se vilken storlek han hade!

Hehe...varför blir jag inte förvånad! ;) :D :rofl:

:smirk:
Ja, varför blir du inte det? ;)
Jaja, jag vet, jag är lite konstig och tittar på konstiga saker!
:angel:

Nåja du är ju inte ensam :o :D ...vi har ju haft våra diskussioner om hovarnas vara och icke vara....hihi :rofl:

har också funderat på Emmerton... Vill gärna ha en stoor hopphings som är lite lågställd, men helst ska han ha bra gångarter med...
Och så tittade vi lite på Camiell Flamingo Z. Visades han?? vad tycktes isf?

Fast det är inte alls säkert att det blir i år vi ska betäcka... men sedan åker ju Emmerton...

Camiell Flamingo Z visades i Skövde och han var en positiv överraskning.
Han visade för att vara en hopphingst trevliga gångarter och sen hade han fin hoppteknik. Träffade honom bara som snabbast i boxen och även där var han trevlig den lilla stunden jag stannade :angel:

Han har dock aldrig varit uppe på "tapeten" då han är ganska nära släkt med stoet som ska betäckas iår.

Men skulle jag ha ett sto som passade så skulle jag inte tveka att använda honom. ;)

Tyskarna rider ju på ett helt annat sätt och har mer press på sina hästar. Helena rider inte som Joacim Winther och jag vet att de har fått jobba en del för att få honom avslappnad och lagom "på" i hoppningen.... men på sista tiden har han gått från klarhet till klarhet så det ska bli spännadne å se vad han lyckas åstadkomma på banan resten av året.

Angående For feeling. Jag har jobbat i tyskland och hört att For feeling är ganska mesig och feg på hinder egentligen. När det blir lite större så fegar han ur.

Angående Camiell flamingo Z. Hoppar trevligt med frambenen men har en dålig teknik bak. Annars en ganska flått hingst.

Nu har jag inte tänkt att betäcka med någon Flyinge hingst i år. Men om jag måste välja en hingst från Flyinge så skulle jag välja Robin Z. För man har ju sätt vad bra hoppavkommer han har efter sig.

Det kan jag mycket väl tänka mig att han är!! Han hoppar mkt trevligt ändå men nu har han ju intstartat högre än 1.40 med Helena.
Verkar som om tyskarna har fått pressat honom en del för att få trycka honom över hindren i svår...

Camiell tycker jag också är synd att han inte har bättre teknik - hoppar med för spänd rygg ännars väldigt fin och otroligt snäll...

På ett sätt är det ju bra att köra med "säkra kort" men man får inte glömma att de yngre hingstarna har kommit längre i avelsframsteget.

Personligen så skulle jag inte vilja ha en hingst som är så pass "en i mängden" hur kul är det att äga en av 200 QE avkommor på en årgång?

Jag var och tittade ändå bara för att jag var nyfiken på hur dom såg ut i verkligheten. Själv har jag redan bestämt mig för Alcatraz...
Av hopp hingstarna tyckte jag nog att Casa Grande hoppade bäst men Camiell-Flamingo såg väldigt trevlig ut... Tycker också om Etrusco men han verkade ju tjafsig i munnen(men det kanske kan bero på ryttaren. Av dressyr hinstarna tyckte jag bäst om Richfield men tyckte också att Santino var riktigt läcker!

Nä, jag skulle inte heller egentligen vilja betäcka med någon som har så många avkommer. Men om jag MÅSTE välja en från Flyinge så blir det Robin Z. Personligen så tycker jag inte att Flyinge har så bra hingst material på hoppsidan som andra stuteri som t e x Eklunda Stuteri. Känns som Eklunda ligger ett steg före alla andra!

Alcatraz har vi oxå funderat på... men så är det ju den :devil: 90 dgr avgiften!!! Så det lutar mest mot Emmerton lr Cammiell, om nu ens ska betäck i år...

Jaså...en till som inte gillar 90 dygnsavgift-välkommen i klubben! :)

Det är ganska många som övervägt Alcatraz pga av levande fölavgiften som det står i katalogen...men som nu backar pga av 90 dagars avgiften.Jag undrar HUR MÅNGA som backat pga av detta !?! ;) :angel:

Highlight har ju också slutit sig till skaran med levandeföl avgift!
Men så är ju hans ägare inte främmande för diskussioner om någon av killarna, vad jag har förstått.
Hoppas att det slår ut väl på hans resultat i år, i kombination med hans fina index.
Så nu blir de fler och fler! ;)
Keep up the good work! :D

Jaså...men jag uppfattade det som att det bara gällde om man satt med sto som skulle föla i år...dvs att man var tvungen att punga ut en fölavgift i år och just enbart därför kunde få levande fölavgift.Trodde inte det var diskutabelt för övrigt??

Highlight mycket mycket trevlig!

mmmm Först var vi mest inne på Alcatraz, men SÅÅ super outstanding är han ju inte så att man bortser från 90 dgr.... Och det så finns det ju andra bra, så nu är vi som sagt inne på Emmerton lr Camielll...

Alcatraz har redan fått många ston, så 90-dagars spelar kanske inte så stor roll trots allt för stoägarna?
Jag kommer själv att ta honom i år, känns som en för bra chans för att missas...men visst tog det längre tid att bestämma sig än om det varit levandeföl-avgift!
Jag tror verkligen på honom i kombination med mitt sto, och det enda som möjligen skulle kunna få mig att ändra mig, är om årets fölunge blir riktigt, riktigt fin (e. For Feeling), då kanske jag tar FF igen :love:

Det spelar inte så stor roll för mig om det är "mode-hingstar" eller ej - jag bor på andra sidan sundet (i Danmark), och det är faktiskt väldigt stor skillnad på vilka hingstar som används här och "hemma", så jag kan fokusera 100% på vad som (förhoppningsvis) passar till mitt sto :)

Jag kommer själv att ta honom i år, känns som en för bra chans för att missas...men visst tog det längre tid att bestämma sig än om det varit levandeföl-avgift!

Ja jag funderar än...men det är en stor risk man tar.Visst fosterförsäkring går ju att teckna-men det är ju ytterligare en kostnad det med...plus att dra iväg med stoet för ultraljud på 90 dygn och ytterligare en risk att bli smittad med nåt skit.

Ja det tål att fundera på...lutar mer åt Maloubet...men har man otur så lär det inte finnas transportsemin sen.

Funderade med på Alcatraz.
Men så var det det med 90 dagar..
Sedan så visste jag ju vad Elmshorn gav för avkommer. Vilket jag inte vet om Alcatraz.
Så nu blev det Elmshorn, Ska dräcktights kolla henne om 16 dgar, är så nervös. Hoppas på att det har tagit sig på första försöket.

vad ger Alcatraz´för sorts avkommer. Temperament, psyke, extriör, gångarter m.m *nyfiken*

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 769
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
792
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Piaff
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 633
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka