Flyinges hingstturné

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsansa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Flyinges hingstturné

En liten parentes. Vilka hingstar visades i Tenhult? Vad tyckte du om dem?

Vad tyckte ni om Santa Cruz???
Tänkte betäcka med honom förra året men då blev det Qalle men nu i år har jag funderat på honom men missade tyvärr denna visningen.....
Eller tyckte ni bättre om Al Cantino, jag tycker det är roligt att testa dom nya också???

Al Cantino tycker jag är en jättetrevlig sporthäst. Smidig, välhoppande och välriden.
Men han har ingen "hingstglans". Och han kom väl inte vidare från 2 besikning i KWPN?
Kan inte låta bli att nämna Orestus, som arbetades igenom till godkännande. Han skulle väl också bli den nästa stjärnan? Han var också en trevlig sporthäst, med bra stam, men enligt mig, inget mer... Och var är han nu? Tillbaka till VDL? Är det någon som vet vart han tog vägen, och varför?

Santino överraskade mig positivt under ryttare. Han var jämn i sin aktion.
Richfield hade jag aldrig sett förut, väldigt elegant, men väldigt ojämn i gången. Sedan tycker jag han hade väldigt små fötter, speciellt bak. Hade nästan lust att lyfta upp dem, för att se vilken storlek han hade! ;)
mvh

I Tenhult visades: Shannon, Twilight, Gigolo, Metall och en fullblodshingst, French Buffet (stavas??).

Jag tycker att alla dom hingstarna som visade där var fina, men dom jag fastnade mest för var Shannon, han verkade så lugnt och fin och lyhörd med fint steg och VILKA bakben (!!!) och Twilight var väldigt fin med en enorm trav.

Tycker jag iallafall :d

Jag tyckte inte om Etrusco för han verkade vara så svår i munnen, for med huvudet upp och ner, verkade inte samarbetsvillig och så var han ganska tung/grov, jag gillar högbenta, lätta, ädla hästar.

Måste bara tilläga att jag var också i tenhult, fastnade också mest för Channon som gav ett trevligt intryck. Twilight var också fin, meddans Metall var mest istadig och även om det var mycket publik så klarade de yngre hästarna det ju bra, dock inte Metall, inget lockande i mina ögon med andra ord. French Bufferts visning var inte lika proffsig som de andra, men jag tyckte ändå inte han såg så rolig ut, överbyggd och tunn..

Han var väldig tjafsig i sin mun, såg inte ut att vara ordentligt lösgjord.
Dessutom var han som jag uppfattade det ganska grov och tung.

Långt ifrån ett wow mao

Han är trevlig och gör vad han skall, väl presenterad.
Blodet är spännande, och det skall bli kul att se föl efter honom.
Jag har inget sto som passar honom, så jag har i sanningens namn inte lagt ned alltför mycket tid på honom.
Men han har ju seger i svår, så det skall bli kul och se om han kommer ut på banorna.
Det jag reagerade på, om det var i Flyinges förra katalog, är att han är otroligt mycket tävlad. Tror jag satt och räknade på antal år och starter han gjort, och det blev mycket. Det är klart att om de går Bundeschampionatet, och alla hingsttävlingar runt det, så blir det mycket. Och han gick ju rent och stabilt, så det verkar ju inte ha påverkat honom ur slitagesynpunkt! ;)
Han har ju även pruducerat en rad trevliga hingstar!
Ja, tänk om alla "prestationshingstar" som godkänns, hade hans prestationer. ;)
mvh

Ja, han var den som tilltalade mig bäst på hingstvisningen på Strömsholm.
Nackdelen är väl att han förmodligen kommer få så många ston...

Senast ändrad:

Trevligt att höra så mycket positivt om FF. Ska betäcka mitt sto e: Acapulco Gold med FF nu i början av Maj. *längtar*

Vad grundar du temperamentsomdömet om Sandakan på? PM:a gärna om du inte vill skriva här!

Var på Flyinges hingstvisning i Skövde.

Hade redan ett par kandidater som jag skulle kolla på till mitt ena sto..

Etrusco var en av dom som jag plockade bort först, han skulle inte alls passa mitt sto och han höll inte mina förväntningar.

For Feeling kollade jag ju lite extra på då jag har ett litet sto e. honom går här hemma i hagen. Himla nöjd med henne och funderade lite på att ta honom igen men eftersom har redan har betäckt många ston så valde jag att välja bort honom.

Al Cantino
hoppade hus och såg trevlig ut att rida, men hade inte riktigt den exteriören som jag sökte.

Emmerton har jag hållt ögonen på ett tag, trevlig hingst som hoppade kanon och hade trevliga gångarter. Så han blev dagens favorit och han bokades. :love:
Han var himla trevlig i boxen och där stod jag länge och väl.. :D

*knapplån*

Jag vill bara säga vilken min favorit var på hingstvisningen i Strömsholm i fredags. Det var första gången jag var på en hingstvisning (följde med en kompis som skulle välja hingst) och vad skoj det var! Vad vackra de var allihopa! Men favoriten blev For Feeling, vad härlig han såg ut o vara.... :D

Jag var i Strömsholm och tittade, L´acteur var en positiv erfarenhet för mej... men mitt sto efter Democritos väntar föl med honom om 6 veckor :) så jag får väl erkänna att jag redan var positiv till honom... :D annars så var For Feeling bättre än jag trodde, samt Sandakan såg ut att kunna bli intressant.... men det får bli till nästa år i så fall (blir så sent på säsongen annars) Står For Feeling kvar i Sverige nästa år? Nån som vet? ;)

For Feeling har som sagt var tävlats hysteriskt mycket i Tyskland. Så pass mycket att folk började undra vad Celle höll på med.

Så nu tycker de att det är helkonstigt att han inte går högre/mer här än vad han gör.

Han gick bruksprovet samtidigt som en av "våra" hingstar i Tyskland och de gillade honom skarpt.

En annan tycker bara det är sunt att ge honom en chans att komma ifatt lite, han är ju fortfarande inte särskilt gammal och med tanke på hur bra han verkar funka i aveln så är det ju kul om han kan hålla några år.

Flyinge vet inte själva hur länge de får ha For Feeling kvar. Det är helt upp till ägarens godtycke...

Fredag skrev:
Vad grundar du temperamentsomdömet om Sandakan på? PM:a gärna om du inte vill skriva här!
Jag är också nyfiken på att höra mer om Sandakans temperament, så pm:a gärna mig också isåfall! :idea:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 435
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka