Flyga med småbarn

boccia

Trådstartare
Finns det någon rekomendation om hur gamla barn bör vara innan man flyger med dem? Har funderingar på att flyga till england i september, min dotter kommer då vara 4 månader, är det okej??
(Kommer fråga BVC-sköterskan vid nästa besök, men tänkte ifall någon här kan svara innan, så jag vet om jag ska fixa med hus/katt/barnvakt (äldsta dottern stannar hemma hos far/morföräldrar om vi flyger)

Sv: Flyga med småbarn

Min mamma (barnmorska) säger alltid "ju mindre ju bättre":D

Sam flög på sin 4 månaders dag från Dublin till Köpenhamn. Jag var ganska nervös att han skulle få ont i öronen, men han var så snäll så! Det enda jag läst om det är att prematurbarn inte ska flyga innan de är starkare.

Jag var ganska nervös att han skulle få ont i öronen, men han var så snäll så!

jag har hört att ett bra tips är att låta barnet amma vid start och landning - då tryckutjämnar de automatiskt!

För övrigt så har jag också bara hört att det oftast är lättare att resa när barnet är ganska litet. 4 månader går nog prima!

Vi tänker åka utomlands i höst när sonen är kring 11 månader. Det kan nog bli lite krångligare då - jag ska iofs fortsätta amma (såvitt han vill) så just öronen tror jag inte bör bli problem. Men jag märker ju redan nu hur lätt han "störs" av omgivande saker som händer - kanske blir det svårare att få honom till ro så han kan sova/vila tex. och så kommer han självklart vara mer rörlig också, vilket ju kan vara en nackdel.

Ja ja hade pumpat ut eftersom jag inte kan sitta upp och amma, och satt med flaskan i ena handen och barnet i andra, helspänd och försökte låtsas att jag var jättelugn! Sam tittade runtomkring sej och lyssnade mest på ljudet tror jag. Han gnagde mest på flaskan men hade ätit upp allt när vi landade.
Vi ska ut och flyga igen om två veckor och denna gången kommer jag vara mycket lugnare.
Jag är glad att jag väntade tills han var 4 månader, för då var jag ganska säker på hans rutiner, kunde se när han var trött, visste hur jag skulle trösta honom mm. Men det är ju olika för alla när man känner sej trygg med det. Jag är även glad att det inte var en längre flygning, tänk om man bott i Australien!

det är säkert inga problem formellt sett. Jag reste med min dotter när hon var två månader och det enda jobbiga var att hon kräktes typ 5 gånger på en timme. Hon verkade inte berörd vid start och landning alls.

Kommer att flyga i September, om allt är bra med mig och bebis, då kommer hon att vara 4-6 veckor gammal.

svarar alla

Skönt, då kan min man alltså säga till sin chef imorgon att de ska boka ett dubbelrum istället för enkelrum åt min man, samt flygbiljett åt mig och lillan också.
Någon som vet om alla flygbolag tar betalt för en flygstol även för så små barn, hon kommer ju sitta i mitt eller sin pappas knä hela tiden... (inte för att vi har något val, flygbolag bestämmer ju mannens arbetsgivare). Är bara nyfiken ;)

Barn under 1 år kostar det väl ingenting för, om jag minns rätt. Dom räknas inte, eftersom dom ska sitta i någons knä.

Det sa dom om inrikesflyg i alla fall, när min syster reste sist.

Barn under två år brukar flyga gratis. Sedan ska de ha eget säte.

jag har hört att ett bra tips är att låta barnet amma vid start och landning - då tryckutjämnar de automatiskt!

Om de är lite större kan de få en godispåse, det funkar lika bra. Bara de suger, tuggar och sväljer flitigt.

Jag har rest med barnen från början och kan inte se att det skulle finnas någon ålder då man inte kan flyga med dem (bilkörning är värre för då sitter man ju själv fast bakom ratten och kan inte fokusera på barnen).

Men det där med öronen handlar inte bara om tryckutjämningen (lock för öronen) så där lite lagom, utan barn har ju ofta trånga hörselgångar (eller vad det heter) och om de är det minsta förkylda och täppta kan flygning (start och landning) göra FRUKTANSVÄRT ont även i stora plan (små plan ska vi inte tala om!).

Jag minns sådan smärta från min egen förskoleålder, och när mina föräldrar förstod hur ont jag hade, hände det att flygresor bokades om i sista minuten till stora kostnader så att mina småförkylningar skulle hinna gå över.

Alltså, det gjorde så ont att jag saknar ord för det, och jag är inte ens särskilt smärtkänslig.

Detta lär särskilt gälla barn som lätt får öroninflammationer, men det vet man ju inte alltid ännu om man har en så liten som din.

Men det där med öronen handlar inte bara om tryckutjämningen (lock för öronen) så där lite lagom, utan barn har ju ofta trånga hörselgångar (eller vad det heter) och om de är det minsta förkylda och täppta kan flygning (start och landning) göra FRUKTANSVÄRT ont även i stora plan (små plan ska vi inte tala om!).

Jag minns sådan smärta från min egen förskoleålder, och när mina föräldrar förstod hur ont jag hade, hände det att flygresor bokades om i sista minuten till stora kostnader så att mina småförkylningar skulle hinna gå över.

Alltså, det gjorde så ont att jag saknar ord för det, och jag är inte ens särskilt smärtkänslig.
Känner igen det där från när jag var barn/tonåring. :crazy: Jag fick också oerhört ont i öronen (vi flög till mina farföräldrar själva jag o brorsan en gång per år när jag blivit 13 ungefär). Minns speciellt en gång då jag hade ont i öronen i säkert 2 dagar efter flygresan.

Jag flyger flitigt med mina små, visserligen bara inrikes. Tror dom var runt 4 - 5 veckor första gången. De har aldrig visat tecken på att vara besvärade över öronen. Men jag brukar se till att de tuggar på nåt smarrigt vid start och landning för säkerhets skull.

Inrikes kostar det inget för barn under två år, därefter måste de ha eget säte och sitta i bilbarnstol start/landning. Jag bokade senast en resa tidigare idag, så det är de aktuella reglerna.

Vet däremot inte hur det är på utlandsresor, men inom samma bolag brukar det väl inte vara variationer.

Jag tycker att det är såå smidigt att flyga med dom små, och dom verkar tycka att det är jättekul!

Fel, det beror på bolag och var man bokar....

Min kusin reste förra året i december till Karp - något med hela sin familj och den minsta var ca 1½-2 månader

kl

funderar på en sak till...
Pass måste ju dottern ha, gäller det också i 5 år som för övriga omyndiga? Jag menar, hur ska man vid en passkontroll av en 5-åring kunna se att det är just det barnet om passet har en bild på ett spädbarn... :angel::D

Inrikes är gratis.

Ang. att amma vid start och landning undrar jag hur man gör eftersom att barnet sitter fastspänt i knät..?

Jag flög precis (inrikes med SAS) med min 3½ månaders. Det gick kanon! Jag bar i sjal efter det att vi lämnat vagnen.

det var så förut iallafall.

Min son fick sitt första pass som 6 månaders och då såg han ut som lill-Göran Persson (vi har skrattat gott åt den bilden) och det passet drogs han med tills han var 5 år.

Tidigare så var väl små barn på föräldrarnas pass på nått vis. Men nu ska de ha eget. Vi tjorvade med det med en tjej som skulle flyga från Afrika för 1 år sedan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama