Flyga med små?

Sv: Flyga med små?

det kan vara lite olika. Och rätt ofta får man smaka på välling etc..

Det var guld värt att ha med bärselar till flygplatsen, vi hade två med oss och det var nästan ett måste när vi hade flygplansbyte och fick gå låååång med bägge barnen och alla packning det blir med blöjor, mat, extrakläder till barnen mm på långflygning.
Fråga om ni får lånevagn på flygplatsen, eftersom vi hade två rätt små barn fick vi lånevagn på arlanda som man lämnar tillbaks vid flygplanet.

kl

Vi kom hem från Rhodos igår, Valle är 6½ månad och allt har gått otroligt bra!
Vi började med att flyg inrikes i Sverige två dagar före avresa, det blev en bra träning för mig (flög ensam med honom då). Det är landningen som kan göra ont i öronen och jag hade tre grejer med mig att ta till.

1. Amning
2. Nappflaska med svag äppeljuice
3. Godisklubba

1 och 2 ville han inte ha då han skrek vid landningen, så jag fick ta till knep nr 3. Han blev helt paff av den goda söta smaken, hahahaha, och sög på den utan ett knyst tills planet var i backen. Så det rekommenderar jag VERKLIGEN att ha med, som ett sista trick om inget annat funkar.

På Rhodosflyget behövdes aldrig klubban. Vi hade bokat platserna längst fram och fick en babykorg på väggen. På utresan sov han under start och landning, halvliggandes framåt i mitt knä med bältet på. Vilken bebis, så lugn och snäll. Men då använde vi korgen i 5 min medans vi åt, han gillade den INTE då.

På hemresan däremot, då satt han och lekte i korgen när vi åt. Sen somnade han när jag ammade honom och fortsatte sova kanske en kvart i korgen. Skönt! Han var vaken under landningen men inget klag, han fick dricka äppeljuice från nappflaskan då. Han sög mer än vanligt så nåt kände han nog, mamma och pappa busade med honom också under tiden så han var glad!

Bärsele/sjal är ett måste på flygplatsen! Utan den vore det jättejobbigt tycker jag. Vi hade inte med nån vagn utan hade bokat bambinopaketet (reste med Ving) och är jättenöjda med sulkyn vi fick. Var lite orolig att han inte skulle kunna sova i den dels pga att jag inte riktigt fick svar om den var fällbar eller inte, dels för att han ju skulle åka framåt för första gången. Sulkyn gick att fälla bak ganska långt, den måste ju inte vara helt bakåt för att de ska kunna sova. Valle älskade sin sulky, inget klag när man satte honom i den alls. Han var jättenöjd i den och sov som en kung var vi än var. I restaruangen, poolen, bussen osv.

Barnet har suttit kvar i selen genom säkerhetskontrollen. Man kollas "manuellt" av en vakt med en handdetektor. (men jag var tvungen att plocka av henne skorna, för de skulle absolut röntgas de också ;))

Senast ändrad:

Barnet har suttit kvar i selen genom säkerhetskontrollen. Man kollas "manuellt" av en vakt med en handdetektor. (men jag var tvungen att plocka av henne skorna, för de skulle absolut röntgas de också ;))

Vad är det som kollas?

Eftersom det piper när man går igenom säkerhetskontrollen (metallknappar på selen) så kollar de manuellt med sin handdetektor var det piper, och vad som gör att det piper (så man inte har gömt något otillåtet mha barnet/selen)

Får man ha ersättning i tetra eller måste man hälla över i flaska? Tänker på om man ska smaka på det så måste man ju hälla upp det i flaska efteråt ändå.

Första gången hade jag två tetror, la dom i en såndär genomskinnlig platspåse. Inga problem alls.
Andra gången hade jag mat i flaska och hann inte ta ur den ur handbagaget, sa att jag hade barnmat i väskan och frågade om jag behövde ta upp det och han vid kontrollen sa att den kunde ligga kvar i väskan. Det var Wiens flygplats andra gången.

Imorgon ska vi flyga igen, har tetror den här gången och lägger nog i en påse för enkelhetesskull.

Tar nog sjalen istället för selen, den är enklare att lyfta i och ur när man är själv.

Någon som flygit lång med en ~20 månaders?

Fick ett ganska juste erbjudande på jobbet idag (jobbar på arlanda) flyga 5 stjärningt med Qatar till Bankok, Singapor eller Saigon mellan 15/8 - 30/9 för mellan 3,300 - 3,900kr för 2 personer. Tur & Retur!

Men sen ska man ju ha hotell oxå, kanske är mer värt att betala lite mer och inte åka så långt. Sonen är mer vild än tam och jag är ju dessutom gravid *hrm*

Just det, jag vet att många flygbolag har baby och childmeal på planen. De vi packar är hipp burkmat från 8 månader till babymeal, frukt och russin. På childmealen är det t.ex. pannkakor, köttbullar och potatismos, minimorötter och en liten godis.

Och jag vågar nog påstå att det pressas ner mera mat i barn-boxarna än de görs i de som de vuxna får ;)

Senast ändrad:

Just det, jag vet att många flygbolag har baby och childmeal på planen. De vi packar är hipp burkmat från 8 månader till babymeal, frukt och russin. På childmealen är det t.ex. pannkakor, köttbullar och potatismos, minimorötter och en liten godis.

Och jag vågar nog påstå att det pressas ner mera mat i barn-boxarna än de görs i de som de vuxna får ;)

Och jag kan rapportera vad Ving hade nu när vi flög i veckan, alltså Thomas Cook Airlines.
På utresan var det följande i babypåsen:
Nestlé paradisdessert (från 5 mån)
vatten, russin, fruktyoghurt och en banan.

Barnmaten var pasta med köttfärssås samt pannkakor med sylt.
6-åringen lyrisk!

På hemresan var det samma i babypåsen fast Hipp fruktpuré med fullkornsflingor, från 6 mån. Barnmaten var köttbullar i brunsås med potatismos, fruktsallad i efterrätt. Mycket nöjd unge! Han fick Valles russin också.

Jo men vi har ju en sprillans sittvagn bara att jag vill ha med en som inte väger så mycket + att man inte behöver vara så rädd om den..

knapplån

Jag har flugit flera ggr med äldsta barnet. Första gången som två månaders, sen vid 5 mån, 11 mån, 2 år och 3 år. Det har gått utmärkt alla gånger utom då hon var 11 mån.
Då flög vi i ett litet privatplan med fyra platser. Hon satt i sin bilstol, skulle ha hörselskydd på och delvis även flytväst. Ingen plats för rörelse. Det var inte kul, varken för henne eller mig som försökte underhålla henne. Rekommenderas INTE!

Åka med fullammande bebis som ännu inte kryper är däremot en kakbit.

Som två och tre åring har vi kört med presentknepet. Packa in små roliga prylar i paket och öppna ett i timmen typ. Undvik pussel/lego med saker som kan (och alltså kommer...)ramla på golvet och ta inte heller sötsaker. Ett flygplan är inte rätt ställe att sockerspeeda en treåring:eek:

Bra sak att ha med är mp3spelare med favoritsagan.

För alla barn som går/springer; avdela en vuxen som springer dem trötta på flygplatsen. Massor med bus och skoj innan påstigning, och ha en annan vuxen som håller koll på tider/vart ni ska/pass mm, och står i köer.

kl

Ni som haft barnet i bärsele på flygplatsen, har haft barnet kvar där genom säkerhetskontrollen? Eller måste man ta ur barnet och skicka selen genom handbagagerönten?

Jag har fått ta ut sovande liten bebis ur bärsjalen. Då var jag måttligt glad! Finns ju inget som ger utslag alls där. Tror de jag har smugit in ett plastvapen mellan mig och bebben eller:mad:

Jag har gått igenom med Manducan många gånger och den piper inte. Han har alltid fått sitta kvar.

på flygresorna vi åkt på så har barnmaten kommit mitt i natten när man äntligen efter typ 5 timmar fått barnet att sova (trots att man frågat om det går att ordna mat tidigare). :devil:

Tyvärr inget jag kan göra åt. Jobbet är klart när vagnarna rullas ut i kylen innan de lastas och sen körs ut till planen. Childmealen är ju dessutom packade i samma vagnar som all övrig mat.

Åh fy f*n vad sugen jag är på att resa nu, men det blir nog inte så långt, 3-4 timmars flyg känns lagom. Var på kreta 99 och det var helt underbart :love: åker gärna dit igen, gran canaria åker jag gärna inte till igen. *blä*

Mina föräldrar flög med mig och brorsan till San Fransisco, då var jag sex månader och brorsan 5-6 år.
Enligt mamma gick det skitbra och det var inga problem alls.

kl

Nu har vi flygit med Emilia för tredje gången. Inga problem den här gången heller, mat vid start och landning för att undvika ont i öronen och däremellan sov hon i babykorgen. Hade bärsjalen och hon kunde sitta kvar genom säkerhetskontrollen. Hade två tetor med nat och en färdigblandad flaska, fick smaka på flaskan.

Bakom oss satt ett barn på 1,5 år, skulle jag gissa. Hon satt större delen av resan och tittade på Emilia och läste bok med sin pappa. Vid start och landning när hon behövde sitta fast var hon lite arg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: gulakatten
·
Fritid Hittade ett fint airbnb i Grekland som jag vill boka. Närmsta flygplats är Chania, så kollade flyg Landvetter-Chania. För två vuxna och...
2
Svar
35
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka