Flyga med hund i cargo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smurfoff

Trådstartare
Då jag har 2 hundar nu så måste dem flyga i cargo nästa gång vi ska resa. Men jag är så orolig.. Tänk om dem slarvar bort buren, tappar buren, hundarna fryser/ är för varmt, stressande,bullrigt ? Att dem blandar ihop buren och ställer den vid bagaget? Att den kommer ut på rullbandet? Att hundarna blir stulna?

Är nojjig!!! Skriv era erfarenheter

Sv: Flyga med hund i cargo

Nar jag flog forsta gangen med Mandy fick jag radet att be en flygvardinna/purser be nagon i cockpit checka sa att hunden var med pa manifestet nar det var dags att stanga dorrarna. Det fungerade sa det gor jag nasta gang ocksa.:p

En grej som jag gjorde var att vi "tranade" pa att slapa runt med buren med hund i. Jag har en liten vagn som jag satte buren pa och stoppade i hunden sedan drog jag omkring pa det hela medan jag belonade lugn fran Mandy. Hon hade varit nervos och dreglat ratt rejalt pa vagen till Sverige ... Pa vagen hem igen var det lite bevis pa dreggel, men inte mycket alls.

Vi ska bara flyga i 3 timmar som tur e.. Kan man ha hjul på buren? Eller ska man plocka av dem innan flygning?

Inga flygbolag jag sett godkanner hjul pa buren (maste kunna sta stadigt). Buren maste ha ventilation pa tre sidor forutom dorren och kan inte vara nat bur. Plast eller fiberglas sager SAS ... det kan nog finnas andra krav ocksa pa andra bolag.

Jodå,Norwegian godkänner hjul på bur (jag har en gulliver med hjul o bromsar )

Har du frågor eller är orolig. Tag kontakt med det bolag du ska flyga med, de svarar gärna på alla dina frågor.
Har inte flugit med hund själv men skickat en katt som Cargo till Sidney. Inga problem....
Men nojig det var jag...

Om man koper bur speciellt for resan kan det dock vara vart att kolla vad de flesta flygbolag godkanner, om man skulle vilja flyga igen.;)

Det ar den stabilaste och det jag skulle kopa om jag hade valet i dag ... Sjalv har jag en nagot mindre stabil bur som "resebur" da jag inte visste skillnaderna och Vari inte fanns i min stad. Det kandes viktigare att trana med just den buren vi skulle anvanda an att jag hade Vari ... och de saljer Vari pa flygplatsen jag akte ut fran sa jag hade kunnat kopa en dar om det hade krisat.:p

Betalar man per bur eller per hund( reser med två hundar men dem åker tillsammans

Det beror pa flygbolag ... vissa bolag betalar du per vikt och pa andra betalar du per burens matt.

SAS (inrikes iaf) betalas på burstorlek, inte hundantal.
Alla bolag har olika regler, och iaf på SAS finns en information om allt du frågar om på hemsidan.

Jag flög med SAS/Air Baltic i början av november. Två dvärgschnuzerhanar i samma bur. Betalade 50€ på vägen dit och 40€ på vägen hem totalt för båda två inklusive bur.

Hundarna var precis som vanligt när vi tog ut dom ur buren efter flygresan. Dock är det två vana utstöllningshundar som legat mycket i bur och båda har flugit förut, dock inne i kabinen.
Kommer absolut att kunna tänka mig flyga med hundarna som cargo igen, så länge det inte är någon mellanlandning känns det helt ok.

Sedär, då skiljer det sig uppenbarligen vad gäller inrikes och utrikes. Inte helt oväntat :) Bra att du kollar.

nu fråga jag igen på chatten då fick ja annat svar.. att de var per bur man betala..

är denna buren godkänd hos sas? Fick svar man inte får ha hjul på under flygning. Så får skippa det. Blir väldigt mycket att bära bara.. Då jag också måste ta tåg från flygplatsen.

619NHf4AOkL._SL1000_.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar