Flyga häst till Dubai?

toughcookie

Trådstartare
Hur mycket kan det kosta? Är det någon som dessutom har koll på vilka möjlighter man som privatperson har att hålla häst där så är jag tacksam för alla upplysningar jag kan få!

Sv: Flyga häst till Dubai?

Kan inte hjälpa dig tyvärr men tänkte fråga om det är du eller en potentiell köpare som vill ha hjälp med detta.
Tänker på typen av hästskojare som efter mailkontakt skickar check på hästköpet+lite till och ska ha hästen till utlandet. Man blir grundlurad.
Ville bara kolla att det inte är fallet?
Annars hoppas jag någon kan hjälpa dig med informationen du söker.

det är vad jag vet väldigt dyrt att hålla häst där..

ring till olika flygbolag och fråga vad det kostar och hur dom flyger.

Jag har varit i Dubai ett par gånger, men vet tyvärr inte vad det kostar att flyga dit hästen. Jag har hört summor runt 25- 30`, det bästa är nog att kolla med flygbolagen.

Det ÄR väldigt dyrt att ha häst i Dubai. Allt hö inmporteras. De hästar jag har sett lever i "lyxfängelse" och verkar i det närmaste apatiska. Jag har bilder på hästar med munkorg...

Men det finns förhoppningsvis bättre hästhållning där också. Jag var på ett par av de största och mest välkända anläggningarna.

Glöm inte att kolla om du får ta med hästen hem på grund av karantänbegränsningar! Vet ju inte hur du tänkt...

Ett tips om du ska åka långt för att jobba är att inte ta med någon häst förrän du har jobbat i åtminstone 2-3 månader och är helt säker på att du vill stanna.

Dels för att hästjobb inte sälla blir en besvikelse vad t ex gäller trivsel, lön, arbetsförhållanden et c, och då är det tusen gånger lättare att leta nytt jobb eller åka hem om man inte har en häst att släpa på.

Dels för att hästhållningen på platsen inte alltid är något man vill utsätta sin häst för. Det är t ex inte ovanligt att det inte finns hagar, och/elelr att ridterräng saknas. Det kan också vara svårt/dyrt att få tag på det foder man behöver.

Glöm inte att kolla om du får ta med hästen hem på grund av karantänbegränsningar! Vet ju inte hur du tänkt...

De hästar som åker dit och tävlar (galopp) får ju åka hem utan större problem. Men antagligen är det ju någon form av karantän innan de lämnar landet.

Vi är fortfarande bara i drömstadiet på att flytta dit. Att jag inte skulle trivas är nog ingen större risk då jag ÄLSKAR värme och i stort sett bara skulle vara "lyxhustru". Det skulle ge mig tid att ta hand om min häst på så bra sätt som över huvud taget är möjligt där nere.
Frågan är mest om det är ekonomiskt försvarbart att ta med sig hästen, både vad det gäller flyg och uppstallning/foder.

Hur mycket kan det kosta? Är det någon som dessutom har koll på vilka möjlighter man som privatperson har att hålla häst där så är jag tacksam för alla upplysningar jag kan få!

Kolla under distans. Där kanske någon vet.

Hälsning Maja

Min häst har flugit till Dubai för att tävla distans...som Stopek skrev...kolla under distans..finns säkert någon där som vet.

jag sökte på google och det verkar mest finnas galoppstall och nån enstaka poloanläggning...
det lär vara svindyrt med båda uppstallning och foder eftersom det inte går att dyrka hö.

jag sökte på google och det verkar mest finnas galoppstall och nån enstaka poloanläggning...
det lär vara svindyrt med båda uppstallning och foder eftersom det inte går att dyrka hö.
Dyrka hö?? Hur går det till?? Upplys :idea: en okunnig !:confused:
Soldyrkare har jag hört talas, men inte hödyrkare, dyrka Gud, dyrka Bill ........

Har sett några stall utanför Dubai. Fina anläggningar och de importerar kraftfoder från Europa dit så fodermässigt är det inga problem. Tror att de brukar köpa hö från USA och mycket spån går på export från Sverige dit. Så det är nog inga problem att hålla hästen och veterinärer och hovslagare finns. Kostnaden vet jag inget om

Den stora frågan är väl hur din häst som är van vid ett europeiskt klimat kommer att tåla värmen och avsaknaden av gröna saftiga hagar.

Har själv varit "lyxhustru" som du uttrycker det i 10 år nu. Mina stackars djur har följt med överallt men de har hållt sig inom zoner där klimatet liknar Sverige. Vet inte om jag skulle ta med dem till Dubai. Ibland har man svåra val för ens husdjur kan ju inte helt styra över ens liv. Lycka till!

En kompis har just återvänt efter att ha hälsat på sin man som jobbar i Dubai. Hon kände sig väldigt låst eftersom hon inte kunde gå ut själv utan var tvungen att ha sin man som "förkläde". Undra hur mycket ridning det skulle bli då?

För en del år sen så kostade det runt 60.000 kr har jag för mig. Enkel resa från frankfurt.

Det det är helt fel!
Jag har nära släktingar som bor i Dubai sedan 3 år tillbaka. Kvinnan i familjen har också arbetat. Hon rör sig helt fritt och behöver absolut inget "förkläde". De gånger jag har varit där har jag varit ute och rört på mig väldigt mycket på egen hand, det har varit helt problemfritt. Jag skulle kunna påstå att Dubai är ett av världens tryggaste länder för kvinnor. Även i Soukerna (basarerna) på kvällstid är det helt lugnt och man blir mycket artigt bemött som kvinna.

Blandar du ihop Dubai med Saudi Arabien kanske? Där är det helt annorlunda.

Till Dubai sakulle jag kunna flytta när som helst, det är underbart att vara där. Åker tillbaka i april igen!

Men min häst skulle jag nog inte vilja ta med.... jag hade faktiskt planer på att fösöka sälja min unghingst dit, men efter att ha sett hur hästarna har det, så inser jag att jag aldrig skulle kunna sova lugnt om jag gjorde det.

Den stora frågan är väl hur din häst som är van vid ett europeiskt klimat kommer att tåla värmen och avsaknaden av gröna saftiga hagar.

:bow:
Och hur en häst som är van vid nordisk "standard" skulle känna inför allt annat nytt. Hästar är ju vanedjur..

:bow:
Och hur en häst som är van vid nordisk "standard" skulle känna inför allt annat nytt. Hästar är ju vanedjur..

Det tror jag inte är någon fara, har rest en del med tävlingshästar kors och tvärs i världen och de har en enorm förmåga att anpassa sig.

En kompis har just återvänt efter att ha hälsat på sin man som jobbar i Dubai. Hon kände sig väldigt låst eftersom hon inte kunde gå ut själv utan var tvungen att ha sin man som "förkläde". Undra hur mycket ridning det skulle bli då?

Anser nog att du har fel, i Dubai är det inga problem för en kvinna att gå ut själv. Undrar också om du inte har blandat ihop det med Saudi Arabien. Min man tog nästan ett jobb i Saudi Arabien men i slutändan valde vi att avstå för jag hade inte haft ett liv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 228
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38