Flugtäcke & Exemtäcke??

Sv: Flugtäcke & Exemtäcke??

Jag har samma börjestäcke som du till mina två islänningar. Jag tyckte precis som du och sydde en kil ovanför bogvecket så det kommer högre upp och likadant en kil till vid rumpan så det inte hänger ner så långt och ligger bättre. Mina hästar har inte eksem. Den ena är lite känslig mot insekter.
Jag är nöjd med täckena frånsett att det sitter lite stramt över bogen på den ena hästen och sliter lite päls där. Han är större över bogen än min andra pålle.

Hästarna blir lugnare när det är mycket insekter om man lägger på täckena.

va roligt att du mer har det täcket, ja visst är det dåligt att det sliter endel, jag märkte varför manen slitits framför manken och det är för den sydda remmen som går runt halsen så att säga så täcket inte ska glida bakåt.
den tycker nåt väldans när hästen böjer sig ner för att äta så det är inte så bra.
hur har du löst det eller du märker inte av det? är det bara på bogen det skaver på din stora häst?

ja visst är det bra med täcket så de slipper gå och reta sig på alla knott och skit de mår ju mycket bättre då med.
min har inte eksem heller.

dina går i trädhage lr?

jag har inte sytt någon kil ännu men smart tips tack....jag kom på det att det störde inte så mycket att bogvecket var så långt ner för det skaver inget på bogen på min häst
det som är bra med att täcket är som en kjol är att när han ligger ner så är benen nästan helt täckta och han slipper få bett på benen:idea: + att det är ju bra att det täcker så mkt som möjligt.

annars ett skitbra och billigt täcke ju håller bra som attan.

men hur har du gjort vid halsen? jag tycker det verkar så stort och öppet så ja satte en lång gummisnodd där så att de höll tätt men nu har snodden gått av...va kan man ha annars?

jaså varför tyckte du inte om det på rusta?
jag tyckte de va kanon det satt MYCKET bättre i passformen än börjes täcket men verkade inte riktigt lika hållbart...dock var halsen för kort så ja ska sy på en extra bit men endå...199kr för maglapp o flughuva och allt sånt det tycker jag e värt de.:)

ingen mer som har flugtäcke mer i sommar?

när sätter ni på och när tar ni av täckena per säsong?

Jag använder Horsewares flugtäcke (det kraftigare) pga alla blinningar som gör att min häst skenar runt i hagen. Så mitt flugtäcke åker på när blinningarna kommer och av när de är borta. blinningarna har varit aktiva väääldigt länge denna sommar. Beror väl på det konstiga vädret.
Hur som helst så har han haft det bra länge nu och inget skav ngnsntans.
Jag är väldigt glad att det finns för annars hade han inte kunnat gå ute...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur