Flugtäcke & Exemtäcke??

Sv: Flugtäcke & Exemtäcke??

Det här är ett typexempel på hur de flesta täcken som är gjorda för andra raser än islandshästar sitter på isisar.

De enda täcken jag tycker sitter som de ska på islandshästar är Boetts. Men det finns säkert fler sorter som jag inte har upptäckt än efter över 15 år med rasen. Kom gärna med fler förslag.

Konstigt att inte fler täcken är sydda för att passa den typen av raser.

jaså varför passar det inte just islandhäst då? alltså vad har vi för skillnad på våra hästar i gämfröelse med en ponny tex i samma str?

nån mer som kanske har tips på hur man ska göra med täcket nu när jag väl köpte det.

jaså varför passar det inte just islandhäst då? alltså vad har vi för skillnad på våra hästar i gämfröelse med en ponny tex i samma str?

nån mer som kanske har tips på hur man ska göra med täcket nu när jag väl köpte det.

De flesta ridponnies är mer lättbyggda och mer långbenta än en islandshäst. "Nerhänget" blir ofta för långt på en isis.
Jag har flera täcken som är för långa i sidorna som är gjorda för vanliga hästar, och de har fått vara som de är.
Jag är inte symaskinens mästare om man säger så.

Jag kanske är bättre än du på maskinen men jag skulle inte heller ge mig på det utan ha det som det är. Det täcker ju ganska mycket ändå.
Jag skulle , om jag gjorde nåt, försöka få mer tyg under magen om du förstår Gullan. Men då får man klippa och dona lite. Att halsknäppningen är stor syns ju, så jag skulle om det gick sy ihop halsen och trä den över huvudet som eksemtäckena. Sen skulle jag sätta nån resår längst upp vid nacken. Men det blir mycket jobb för så lite.
Så köp ett isistäcke nästa gång.

hihi okej tack för råden lite försent nu tyvärr men de fixar sig nog....om jag syr och fixar lite med detta så kommer det kosta mig ca 400kr i slutändan och en erfarenhet rikare.
om jag går och köper ett boett(vilket ju är det bästa täcket till en ren eksemhäst) så går de ju på runt 2000kr.

och jag tänkte att köper jag först ett billigt så kan jag ju strunta i att använda det sen om de visar sej att han inte behöver det + att måste jag ha han med träd i hagen så förlorar jag inte lika mkt pengar när han upptäcker att det går att klia sig på träden även med täcket.

just det...
satte på täcket idag, ville få på det orkade inte vänta mer och sy och så så jag chansade och satte på det, kunde ha han i en trädlös hage för tillfället iaf.
under magen så täcker det rätt bra för tyget är så stort så det lixom bildar som en slags maglapp.
det jag oroar mig mest för är att bogvecken inte gör någon nytta utan det verkar strama rätt mkt på bogen för honom....vågar ju inte ha spännande på bogen för löst heller?!
halsen kunde jag snörpa åt rätt bra, tror de funkar får fixa de bättre på nåt sätt...

sen tog jag gummisnoddar och satte ihop med varann och satte på halsen så att täcket inte skulle glipa så mkt...inte för hårt alltså men bara så att täcket inte glipade utan höll sig mot halsen. ibland är man bra smart haha.

ska bli riktigt spännande att se hur det ser ut imorgon:) haha.

just de glömde en viktigt sak.

när jag släppte han i hagen så jagade de andra hästarna runt honom först för de fattade inte vad det var för ufo/mumintroll som kom springande.

när de tröttnat så började de beta igen...och mitt matmonster nr1 stannad otroligt nog men sant, upp och bara stod...han åt inte....han bara stod...unda om de va för att han skämdes eller för att de va så skönt att slippa knotten.
efter ett tag stallde han sig i vila ställning....helt sjukt...har aldrig sett honom gå in i hagen utan att äta.

vad tror ni det beror på?
han var även svettig efter att jag ridit så jag trodde han skulle rulla sig men det gjorde han itne?!

VÄLKOMMEMN till täckesklubben, du kommer att bli en fena på täcken, det är jag säker på.

Vi har flugtäcken på våra tre& huvor i Lycra. Sätter på täckena på kvällen & tar av dom under f.m, när det är som varmast. Något dom bestämmt själva. Dom står vid ingången & visar tydligt vad dom vill *L*
Sedan har dom Switch On, men det tycker jag hjälper dåligt !!
Vi bor nära vattendrag & har stora problem med knott & blinningar.
Nu när det regnat så mycket har det blivit regntäcken istället.
Dom har hållit emot blinningarna bra, då jag inte tycker att flugtäckena hjälper mot dom.
Nu när det regnar så mycket & timmar när solen spricker upp så kryllar det av blinningar. Här om dagen då det sprack upp så reagerade jag på att dom sprang så. Tänkte inte mer på det, då grannen kom på ett litet besök, därefter glassbilen. Täckena hade jag i handen hela tiden då jag nästan förstod att dom ville ha sina flugtäcken, men man kan inte vara oartig mot grannen & glassbilen. Så dom fick vackert vänta en halvtimme till.
När alla gått till slut & jag kom fram till hagen så var alla alldelles dyblöta & vitskummiga av svett, stackarna:( Det satt säker 100 blinningar på dom var, & stackars mig blev sönderbiten under tiden jag täckte dom (gott åt mig:crazy:) . Men det var det värt för att få dom lugna. På tre sekunder blev dom helt rofyllda. Så jag är helt övertygad om att mina hästar inte kan leva utan flugtäcken !!

Kan tilläggas att den tredje hästen bara varit här en vecka & ser lika nöjd ut som mina när han får sitt täcke på sig:angel:

I år köpte vi nya heltäckande huvor i Lycra, köp det !!!:banana: Inget skav alls & dom är så lätta så att hästarna knappt känner dom på. Ingen dragkedja eller annan dum knäppning på undersidan. Dom andra är även i lyckra till dom andra, men där är det dragkedja. Förstår inte syftet då lyckra är elastiskt ändå :confused:. Hästarna gillar dom & slipper skavet som dom fick från huvorna med teddy runt förra året. Tog evigheter för pälsen att växa ut där.

Köpte det blåa flugtäcket från Hööks för 799:-, men det gick i sönder med en gång i halsen & spännena var så klena att dom böjdes varje dag.
Hr ett Bucas täcke (silverfg) med hals oxå, gillar det skarpt, dock saknar jag magplattan. Sedan har unghästen Tree Crowns täcke (mossgrönt) med helhals & magplatta. Kanoners i kvalite.
Sedna har vi en billig variant (brunt) från Granngården, mindre bra, dock med magplatta. Kostade 500:-, det kan jag inte rekommendera. Men det duger för det priset. Har köpt olika täcken så jag vet vad jag vill ha till nästa gång..........
Eva

Senast ändrad:

uppdaterar lite.

bukas huvan såg ut att sitta bra, men typ 1 timme senare (varje gång jag satt på den) så låg den på marken. så jag tar det som att hästen inte vill ha nån huva han har lång lugg som skyddar endå.
men ja förstår inte hur han tar av sej den utan träd i hagen, troligen pallar den inte en rullning! dåligt.

täcket å andra sidan vilket kostade inte många ören mer än den lilla taniga flughuvan, det sitter Kanon!!!
trots massa rullningar så sitter de inte ens snett.

skavde dock lite lite på bogen + lite på manen vilket inte va riktigt så kul nåt tips för det?.

testade att ha han i trädhage med och han kliade sej inte så han har inte eksem jippiiiii så tack vare täcket så får han lugn och ro och de kliar inte ett skit på honom.

+ att jag smörjer med aloe vera gel med skitbra verkar de vara. nån mer som använder det?

känns toppen nu när ja vet hur ja ska göra nu när de e så mkt knott iaf.
skönt att han slipper må dåligt o bli irriterad och att de inte uppkomm nåt eksem pga av detta.

ingen mer med flugtäcke som vill dela med sig!

köpte ett billigt flugtäcke på rusta idag haha, kostade 200spänn och det ingick flughuva + hals + maglapp...nån som köpt det?

ska hem o testa såg lite litet ut i str men vågade inte ta 135(har 125 i mitt börjes täcke).
käns som att de hellre kan sitta lite lite tajt än hur löst som helst för då hjälper de ju inte då kan ju alla mygg o sånt flyga in + hästen trassla in sej o tappa täcket m.m. eller?

Har ett flugtäcke från Hööks, ThermoMaster till gubben (kbltravare, grov modell), stl 155, kostade då 399 kr. Är litet i bogen och halsen, stor kjol i bak. Men funkar ändå bra. Brukar spraja på pälsglans varje dag på bog och man innan jag klär på det, risken för skav blir mindre då. Har en vanlig flughuva till. Även en UFO-huva :rofl:från Hippsons (hela öron, lång noslapp) som reserv.
Igår fick han sitt nya flugtäcke från Haglunds (376 kr) med magplatta, bogvidd, svanslapp och 5 spännen i fram. Bättre passform på det, men halsen är stor. Så nu får han ha det gamla täcket i reserv.
Svårt att hitta täcken mm till stora kbl...:(

Har också köpt ett sådant täcke på Börjes, i detta fall ett blått på rea för några år sedan. Tillhör faktiskt en av mina favoriter med lite modifikation i nacken så är den perfekt. Personligen bryr jag mig inte om att täcket ser ut som en balkjol, hästen har ej heller några problem med det.

va bra, har det oxå rätt grovt tyg? för det blir endel skav på manen och bogen av detta täcket...inte mkt endå men lite skav och det är ju inte kul.

har med börjat spraya på medglanssprey men de blir ju lite dyrt i längden..
funderar på om det finns nåt slags skydd för täcken med hals det är ju konstigt om de inte finns kombinerat bog och hals/man skydd?
sånt man sätter på när man knoppar hästen dan innan tävling? blir kanske för varmt på sommaren med det under ett täcke.

de ska bli spännande att testa det nya RUSTA täcket...ingen mer som har det? 200 spänn, huva, maglapp och hela köret. verkar mjuk med. nosludd på huvan.

Jag har samma börjestäcke som du till mina två islänningar. Jag tyckte precis som du och sydde en kil ovanför bogvecket så det kommer högre upp och likadant en kil till vid rumpan så det inte hänger ner så långt och ligger bättre. Mina hästar har inte eksem. Den ena är lite känslig mot insekter.
Jag är nöjd med täckena frånsett att det sitter lite stramt över bogen på den ena hästen och sliter lite päls där. Han är större över bogen än min andra pålle.

Hästarna blir lugnare när det är mycket insekter om man lägger på täckena.

Vad söt Thengill är i sitt täcke ;-)

Jag köpte ett billigt Domanitäcke från Lillhästen (inte samma som Granngården har) som fungerar bra mot bromsar och elände på lillvalacken. Det har hals och blir ju lite kjolaktigt men inte lika mycket som det på Thengill.

Det på Rusta tyckte jag var gräsligt?? Du får berätta om det funkade bra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur