Flugtäcke & Exemtäcke??

Sv: Flugtäcke & Exemtäcke??

Jag har ett flugtäcke på min häst. inskaffade för 1 vecka sen. super nöjd. en lugnare häst som nu går ute lite längre. E inne på nätterna.
det somjar skaver inte och är inte varmt alls.. utan det blåser igenom det. Weatherbeeta är mkt tättare än dom andra flugtäckena och jag tycker dom inte är så bra när det gäller värmen. Det är nästan för tjock för flugtäcke...

Jag tycker absolut att ni som har hästar som visar tendens att klia sig i man o svans ska använda exem/flugtäcke. Det går nog inte att vänja en häst vid solen.

Jag märker att vår ponny har lindrigare sommarexem och har därför ett dyrt exemtäcke på henne. Det är från Hööks, är brun/beigt och väldigt luftigt, dessutom skaver det inte. Det är magplatta, hals och huva. Funkar utmärkt! Nackdelen är bara att det är lite krångligt att få på, över huvudet och så. Men jag har provat billigare flugtäcken som jag aldrig mer vill använda på någon häst. Dom är tjocka, varma, plastiga och alldeles för tajta. Det är ett rött täcke från Rusta och ett ljusblått täcke från Hööks som jag syftar på. Även spännena är sämre på dom. Ingen magplatta heller.

Switch är det bästa medlet att ha på annars.

lite mer exakt vilka täcken rekomenderar du?vad tycker du om täcken från börjes?

Jag har som sagt Hööks och Boetts eksemtäcken. På min lilla (kort rygg och endast 127 cm i mankhöjd) sitter Hööks bäst. På den andra hästen som är lite större fick jag med ett Boett. Det är för litet och sitter inte bra. En stl större skulle säkert varit bättre. Jag har haft Boett till min lilla tidigare. Men det "tog slut" förra sommaren. Då hade hon haft det i 6 somrar. Fantastisk kvalitet.:banana:
Men jag köpte faktiskt ett eksemtäcke på Gekås i Ullared. Det sitter bra och verkar vara bra kvalitet. Blev glatt överaskad av priset också, 299 kr.:D
Börjes täcken vet jag inte så mycket om. Har bara regntäcken, och de är jättebra.

*kl*

Min häst var borta på station för betäckning och kom hem full i bett på hela framsidan av halsen. Dessa blev som varbölder och hon fick feber en dag dessutom.

Andra hästen som varit hemma har just inte några bett alls. Så täcke eller inte är ju väldigt beroende på var man bor och hur det ser ut med insektstrycket just på den platsen.

Min häst som blev så biten är på stationen igen nu, denna gång har hon sitt insektstäcke på sig!

"Hemma" är det nu mer broms än tidigare så andra hästen har också fått på sig sitt täcke (dessutom går hon ju ensam i hagen nu när den andra är borta och har ingen som kan hjälpa till att svansa bort insekter).

han är svenskfödd men jag oroar mej kanske i onödan men det är grymt och då menar jag inte lite, knott, ute i mitt stall...om man står ute på kvällen så står man i ett helt moln av knott och när man kommer in igen så är man helt rödprickig där de kommit åt att bita så jag förstår att han blir irriterad på det och vill klia sig.
han kliar sig lite i manen så det syns att det är ruggat och i svansen där det även gått av lite, sen på korset.
men inte så det är svullet eller några sår och så men det känns ju rätt oroväckande endå?

vad tycker du jag ska göra? verkar som att han kliar sig mer om man smörjer och har mej speciellt med sån skillingaryd salva i manen det gillar han inte tror den bränner när solen kommer på.
så jag har slutat att ha på nåt nu spayar lite bara med ett flugmedel funkar typ inte men endå.

han går för tillfället i en trädlös hage och då kan han ju inte klia sig men där får han bara gå tills imorn.

synd att jag inte hade nära till stallet då kunde ja ha han inne när knotten är aktiva eller sätta på täcket då och sen ta av det igen sen.

hm...svårt....tror du på att de kan bli överkänsliga om de alltid går med täcke fast de kanske inte alltid behöger det?

Jag har ett flugtäcke på min häst. inskaffade för 1 vecka sen. super nöjd. en lugnare häst som nu går ute lite längre. E inne på nätterna.
det somjar skaver inte och är inte varmt alls.. utan det blåser igenom det. Weatherbeeta är mkt tättare än dom andra flugtäckena och jag tycker dom inte är så bra när det gäller värmen. Det är nästan för tjock för flugtäcke...

va heter ditt täcke och vart har du köpt det då? pris?

han är svenskfödd men jag oroar mej kanske i onödan men det är grymt och då menar jag inte lite, knott, ute i mitt stall...om man står ute på kvällen så står man i ett helt moln av knott och när man kommer in igen så är man helt rödprickig där de kommit åt att bita så jag förstår att han blir irriterad på det och vill klia sig.
han kliar sig lite i manen så det syns att det är ruggat och i svansen där det även gått av lite, sen på korset.
men inte så det är svullet eller några sår och så men det känns ju rätt oroväckande endå?

vad tycker du jag ska göra? verkar som att han kliar sig mer om man smörjer och har mej speciellt med sån skillingaryd salva i manen det gillar han inte tror den bränner när solen kommer på.
så jag har slutat att ha på nåt nu spayar lite bara med ett flugmedel funkar typ inte men endå.

han går för tillfället i en trädlös hage och då kan han ju inte klia sig men där får han bara gå tills imorn.

synd att jag inte hade nära till stallet då kunde ja ha han inne när knotten är aktiva eller sätta på täcket då och sen ta av det igen sen.

hm...svårt....tror du på att de kan bli överkänsliga om de alltid går med täcke fast de kanske inte alltid behöger det?

:crazy: Inte en chans jag skulle låta min icke-allergiske häst utsättas skyddslös för sådana mängder knott *huga*

Hur långt har du till stallet? Jag är mycket för att plocka in hästar de timmar det är mycket knott och broms. Inte lämna dem skyddslösa ute när de verkligen vill därifrån.

Jag har införskaffat mitt första flugtäcke, ett horsevare rambo flybuster supreme. Köpte det begagnat för lite mer än halva nypriset. Tänkte att det är bättre att köpa ett minimalt använt täcke av bra märke än att köpa någon billig skit som går sönder.
Hittills är jag jättenöjd, min häst betar utan att knappt vifta på svansen medans hästarna utan täcke både viftar och biter sig. Hon brukar börja springa ifall det är mycket broms annars.

Hon blir inte varm och har inte fått skav hitills. Men vi får se, jag ska utvärdera täcket under en period nu.

vad är det för knott du pratar om? svidknott eller större sorten som tar en tugga? Båda är för jävliga men på olika sätt. Om jag vore orolig som du skulle jag köpa ett täcke , jag har Hööks ca 1000 kr.
Överkänsliga tror jag inte att dom blir.

jag tror det är de som biter som vi har för man blir jätteröd och biten det gör riktigt ont alltså man klarar inte att gå med t-shirt en varm sommar dag utan att bli totalt galen.

vad gör svidknotten då? vad är skillnaden? fast de vi har e ju förvisso små men hur många som helst.

vilket av hööks täckena har du? vet du nåt om de finns nåt bra på börjes ska dit snart..

:crazy: Inte en chans jag skulle låta min icke-allergiske häst utsättas skyddslös för sådana mängder knott *huga*

Hur långt har du till stallet? Jag är mycket för att plocka in hästar de timmar det är mycket knott och broms. Inte lämna dem skyddslösa ute när de verkligen vill därifrån.

ja alltså enda gången jag sett honom riktigt irriterad var när ja skulle sätta för honom framför vagnen och de va skitmkt knott då va han irriterad för att han va tvugen att stå still..
men i hagen så ser jag sällan att han är irriterad på dem men sen när jag tar in han syns de ju att han kliat lite.

ja jag skulle gärna ta ut och in på honom men jag har 3 mil fram och tillbaka + att jag jobbar o har en hel del annat jag måste hinna med och jobbet ligger 4 mil bort enkel resa...åt fel håll:crazy:

jag tror det är de som biter som vi har för man blir jätteröd och biten det gör riktigt ont alltså man klarar inte att gå med t-shirt en varm sommar dag utan att bli totalt galen.

vad gör svidknotten då? vad är skillnaden? fast de vi har e ju förvisso små men hur många som helst.

vilket av hööks täckena har du? vet du nåt om de finns nåt bra på börjes ska dit snart..

Svidknotten, små rackare som knappt syns sticker (tror jag) men den större ca 3mm långa äter hål i skinnet så det blir sår. Såna knott i mängd kan ta död på en ko!

jag har Hööks eksemtäcke, jätteskönt o mjukt. Börjes har jag inte nån koll på, har bara haft Boetts och Hööks.

nu hR jag köpte börjes billigaste flugtäcke...ska testa och se om det funkar nåt.
köpte en bukas huva till...hoppas det hjälper...

nån mer som testat bukas huva och kanske det täcket?

nu hR jag köpte börjes billigaste flugtäcke...ska testa och se om det funkar nåt.
köpte en bukas huva till...hoppas det hjälper...

nån mer som testat bukas huva och kanske det täcket?

JAg har bucas huvan, älskar den. sitter kanon och skyddar skit bra...

Bucashuvan är kanon och börjestäcket är mkt prisvärt! Har man ingen eksemhäst räcker det nog gott.

kl. nylanders hästkräm har funkat super på "exemet" eller vad det nu är som sitter i karlederna o svanskliandet har nästan avtagit helt, skulle jag komma ihåg att smörja lite oftare med den krämen så kanske han inte skulle klia svansen alls?

Jag använder Börjes flugtäcke på mitt varmblod och vi älskar det :D Visst, man kan inte förvänta sig att blott åsynen av täcket ska få alla bromsar (som jag använder täcket mot, det är ju de som är problemet) att flyga åt andra hållet. Men den största fördelen med täcket är att det skyddar rygg/länd/kors, där hästen har svårt att komma åt själv och få bort flygfäna. Sen pepprar jag ordentligt med flugspray och tjärsalva mellan fram- och bakben och under magen.
Min häst blir väldigt mycket lugnare av det.
Man kan ju tro att det borde bli varmt men jag tycker inte det blir det, känner efter så han inte är svettig under och så.

Om det skavar framme på bogen, kan man inte ha bogskydd då eller blir det alldeles för varmt då?

Jag funderar på att köpa ett flugtäcke då hon blir helt sönderbiten på bogen och jag har testat det mesta inom flygmedel. Blir så trött. Hon är jätte prickig och det är stora knölar nästan. Ingen vacker syn :(

du som använder börjes täcket med...och ni andra som är smarta....hur ska jag lösa detta!

12104438.jpg
hästen iklädd sitt nya börjes täcke variant BILLIG!:)
väldigt bra endå dock tyvärr inte ett så uttänkt täcke
som ni ser så är det rätt längd över ryggen och halsen men det ser ju ut som en kjol på honom och bogvecket sitter väl alldeles för långt ner? varför?(han har str 125)

12104439.jpg

här då, kan denna lilla lapp skydda nåt? tycker att skarvarna går så hemskt högt upp på varje sida? vad är smartast? att sy lite på varje sida så lappen inte har så höga skarvar eller att sätta dit ett karborre på lappen och helt enkelt "linda" den runt svansen nackelen då är ju att låren blir helt "blottade".
vad tycker ni eller funkar det som det ser ut nu?

12104440.jpg
sen har vi nästa bekymmer vilket inte syns på denna bilden, här ser ni bara den fina bukas huvan den ser ut att passa va?
som ni ser så har jag fått sno runt tyget massa på halsen så karborre spännena räcker nästan inta till(för tjockt med tyg eller så tror de att man har en häst med elefant hals).

men när han stoppar ner huvudet så blir det ju såhär:
12104441.jpg

kan inte alla flugor och knott och allt bara flyga rakt in och sätta sig och bita på manen och han inte ens får bort dem?
värsta glipan mellan flugmasken och halsgrejen....hur ska jag fixa så att det inte glipar så mkt in till halsen eller det kan inte flyga in knott där?

hjälp tack:banana:

några andra smarta tips på hur jag kan förbättra täcket till hästen?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur