Sv: Flugtäcke & Exemtäcke??
Att täcka hästen sommartid är knappast något man gör frivilligt. Men ibland kan det vara nödvändigt, om hästen har problem med mygg och knott, exem eller dylikt.
Första sommaren jag hade min häst var det inga större problem, där hon stod fläktade det oftast emellanåt och det var inte alls så farligt med insekter. Sprayade på insektsmedel någon gång om dagen och det funkade bra.
Förra året hade jag henne mestadels hemma på anläggningen och där funkade det bara inte och låta henne stå utan täcke. Hon vart helt sönderbiten, vart knottrig och svullnade till lite grann. Efter bara någon dag med täcken vart det mycket lindrigare och inom en vecka var det helt borta. Jag hade trots allt smörjt och sprayat på henne men utan något effekt. Men så är det väldigt surt, och det är en å precis intill där man har hästarna så det är extremt med insekter såsom mygg, knott, bromsar etc. (tyvärr...)
Ang. täcket hade jag inte problem med varken skav eller att det vart "för varmt" men hela tiden fanns möjlighet att uppsöka ordentligt med skugga för henne. Täcket jag har ett Rambo Protector.
I år kommer jag ta till täcket igen de veckorna hon kommer stå på anläggningen men kommer även ha henne på samma ställe en period, där jag hade henne första sommaren. Då ser jag det inte som något problem att låta henne gå utan täcke.
Ang. insektsmedel så tycker jag Switch ger bäst effekt, men av andra orsaker så är det ju knappast bra. Jag brukar mest använda renons, har inte så långvarig effekt och går åt en del men helt ok annars, tycker i alla fall det är prisvärt.
Det finns väll speciella medel för exemhästar, har dock ingen erfarenhet av dessa själv då min häst inte har dessa problem. En period kliade hon dock emot svansroten (ej mask) men smörjde då med AVS14, tycker även det är bra och smörja på delar på hästen där de är extra känsliga för knott etc. har bra effekt!