Flugtäcke & Exemtäcke??

L

LillOhlsson

Jag och min syster satt och duskuterade här om dagen hur flugtäcken/exemtäcken funkar?!. Vi kom inte fram till något bra dock eftersom vi aldrig behövt använda varken de ena eller det andra så jag frågar er som vet hur dom funkar. Kanske en dum fråga men utan frågor får man inga svar;)

Blir det inte väldigt varmt för hästen att gå runt med täcket hela dagen i solen?

Tack på förhand

Sv: Flugtäcke & Exemtäcke??

Fungerar gör de ju av den enkla anledningen att de täcker så stor del av hästen som möjligt. Mindre yta för knott att bita på.

Varmt, tja, nu är det ju väldigt tunna täcken däremot är nog skav ett värre problem.
Lite som pest eller kolera.

Varmt, nej. Jag har heller haft problem med skav på vår pålle.

jag har ett flugtäcke till min ponny som jag är jättenöjd med!! min förra ponny hade ett likadant och jag tycker att storhästen oxå ska få ett :D
Det är en dragkedja i halsen på mitt täcke, sen är det långt på sidorna.. det enda jag saknar är magplatta, fast täckesjordarna gör så att knotten inte kommer åt iallafall.. Ponnyn brukar inte få skav av täcket, men ibland är han småsvettig vid bogskydden som är i täcket.. fast om man tar in hästarna mellan dom varmaste timmarna, mellan halv 1 och halv 4 ungefär (jag brukar inte låta dem stå inne mer) så tycker dom att det är extra skönt :) då kan dom ju få lunch inne också, :) bara en idé som jag kom på nu, fastän det inte var det du ville veta nånting om ;D

Dem flesta flug och eksemtäcken har ett s.k. "Uv protection" tvivlar på att det ens finns eksem/heltäckande flugtäcken utan denna funktionen, isåfall skulle jag aldrig köpa ett sånt iaf. Det är som det heter, skyddar mot uv strålningar och slår bort värmen, därför blir det inte varmt, skav har jag aldrig fått på min häst av flugtäcke, trots att han får skav av allt annat.

Jag använder det endaste under dem perioder det är som värst med insekter, annars tycker jag att hästar som inte har eksem eller liknande ska få vara utan täcken.

det beror tydligen helt på vilket täcke det handlar om.

har heller aldrig haft flugtäcken på mina - nånsin, men införskaffade ett för ett tag sen - ett weatherbeeta, som skall vara bra, både funktions mässigt och passformsmässigt osv.
tyckte hästen blev aldeles inpackad i det, stramar i bogen fast det är lagom i storleken, och han har INTE stora bogar. Kommer HELT klart att skava med frekvent användande, och då har det ändå glansfoder i bogen osv.....sen var ha SVETTIG under det i solen, helt klart varmare än att gå utan.

så jag skiter i att använda det, han har inte jätteproblem med ohyra och jag använder huva och noggrant insmord flugspray istället, kändes som plågeri att ha på det i och med att han klarar sig Ok utan. men efter alla lovord som folk kommit med att det svalkar osv, så hade jag tänkt att det nog var bra, men kommit fram till att finns det andra alternativ och hästen kan hantera ohyran och man hjälper den med andra medel och det funkar - ja då är det helt klart bättre utan.

sen finns det ju hästar med så tunn hud att de blir helt vansinniga av ohyran. då skulle jag ha täcket på...... men som sagt - inte om det inte helt ABSOLUT behövdes, efter det jag sett av mitt.

Det blir väldigt varmt under, och pälsen blir äcklig. Vinden kan ju inte komma åt att rufsa om den, det blir instängt och äckligt.
Jag avskyr att ha täcke på hästen, men måste jag välja på det och en sönderkliad häst så är valet enkelt. Jag låter honom gå utan de timmar jag är där och har koll på honom (han får oftast stå inne i stallet, komma och gå som han vill) så jag ser att han inte kliar sig. Men så fort knotten dyker upp igen får han ha täcke. Har inte hittat något riktigt, RIKTIGT effektivt knottmedel.. Man får se vad det är för väder och hur knottigt det är, en del år har jag inte ens tittat åt täckena.

Okej det låter som att alla har olika uppfattningar om dessa täcken.
Vi får fundera en stund till...

under tiden..
Någon som har något bra tips på insektsmedel som verkligen funkar?
tycker aldrig man hittar något riktigt bra.?!
Och är det någon som vet en bra salva eller dylikt mot solexem, våran stora häst kliar man och svans nu när solen är framme, fast han är inte torr eller har skorv där, han har blivit avmaskad..

Att täcka hästen sommartid är knappast något man gör frivilligt. Men ibland kan det vara nödvändigt, om hästen har problem med mygg och knott, exem eller dylikt.

Första sommaren jag hade min häst var det inga större problem, där hon stod fläktade det oftast emellanåt och det var inte alls så farligt med insekter. Sprayade på insektsmedel någon gång om dagen och det funkade bra.

Förra året hade jag henne mestadels hemma på anläggningen och där funkade det bara inte och låta henne stå utan täcke. Hon vart helt sönderbiten, vart knottrig och svullnade till lite grann. Efter bara någon dag med täcken vart det mycket lindrigare och inom en vecka var det helt borta. Jag hade trots allt smörjt och sprayat på henne men utan något effekt. Men så är det väldigt surt, och det är en å precis intill där man har hästarna så det är extremt med insekter såsom mygg, knott, bromsar etc. (tyvärr...)

Ang. täcket hade jag inte problem med varken skav eller att det vart "för varmt" men hela tiden fanns möjlighet att uppsöka ordentligt med skugga för henne. Täcket jag har ett Rambo Protector.

I år kommer jag ta till täcket igen de veckorna hon kommer stå på anläggningen men kommer även ha henne på samma ställe en period, där jag hade henne första sommaren. Då ser jag det inte som något problem att låta henne gå utan täcke.

Ang. insektsmedel så tycker jag Switch ger bäst effekt, men av andra orsaker så är det ju knappast bra. Jag brukar mest använda renons, har inte så långvarig effekt och går åt en del men helt ok annars, tycker i alla fall det är prisvärt.

Det finns väll speciella medel för exemhästar, har dock ingen erfarenhet av dessa själv då min häst inte har dessa problem. En period kliade hon dock emot svansroten (ej mask) men smörjde då med AVS14, tycker även det är bra och smörja på delar på hästen där de är extra känsliga för knott etc. har bra effekt!

Min åsikt:
Jo, det blir lite varmt under täcket vissa dagar. När det nu var kring 28-30 grader var de två hästar jag känner lite småsvettiga på halsen under täcket. Då går de också i en solig hage. Men jag tror egentligen inte det är något de LIDER av; att vara lite svettiga alltså. De blir ju inte sjöblöta av svett under täcket, det är ju tunt och anpassat för årstiden.

Har man en eksemhäst eller en häst som är känslig för insekter för övrigt så är min åsikt att den allra bästa behandlingen och vad man bör pröva först faktiskt är ett täcke! Annat som kan behövas som komplement är:
* smörja hästen med bra insektsmedel, minst en gång per dygn, helst flera
* stalla in under värsta timmarna av dygnet (tidigt morgon och em-kväll)
* tvätta/smörja hästen med eventuella preparat som Prob-produkterna, Ökozon eller annat.
* ev behandla med kortisonsalva under vissa perioder

Jag har eksemtäcke på min eksemhäst. Även min nya häst utan eksem har eksemtäcke i förebyggande syfte. (imp island -04) Jag har aldrig upplevt att det blir skav. Boett och Hööks-täckena sitter bra och är mjuka och luftiga. Den ena hästen kan bli lite fuktig under manen (lång och tjock man) när det är riktigt varmt ute, men det blir hon utan täcke också.
Jag fick med ett eksemtäcke till den nya hästen. Troligen ett tyskt fabrikat. Det sitter bra, men det är lite tätare i tyget. Lite poplinliknande och vindtätt. Jag upplever det som varmare än de andra täckena jag har. Hon har varit lite svettig på sidorna när jag tagit av det. Men jag tror inte de tycker det är obekvämt eller så. Tvärt om. De nästan hjälper till att få krypa in i täcket när jag sätter på det.

Vissa sk flugtäcken jag har tittat på känns så stela och otäcka. De har haft en plastliknande känsla. De skulle jag aldrig sätta på någon häst.

Har då aldrig fått skav av ett flugtäcke iallafall!

Jag har flugtäcke på min.Har försökt att ha honom utan med det går inte.Han blir inte varmare under täcket än om han går utan.kan nästan tycka att det verkar som om täcket svalkar honom lite.Har fått skav några gånger då täcket spänts fel framtill i bogspännerna.måste på min häst sitta på innersta hålen annars glider det vilket ger ruggning på bogarna.Spänner man det rätt så ligger det still och det skaver inte alls.
Nu har jag iof en väldigt flugkänslig häst som kan slå hejvilt omkring sig om flugorna blir för jobbiga och oxå springa okontrollerat och även bli helt apatisk pga flugorna.han hugger dessutom sig själv rätt rejält i frustration över flugorna så det blir blödande sår.allt detta minskar betydligt med täcket på .Han kan slappna av och beta i stället.

Provade här för några dagar sedan att ha honom utan täcke.Det resulterade i blödande sår på båda frambenen ,i bringan,och i båda armbågarna fram ,även sår på bakbenen ,höften,Han har alltså i ren frustration huggit sig själv.:(
Nu har han haft täcke på sig i två dagar såren läker fint och inga nya sår har uppkommit och han är relativt lugn i hagen. så för min häst är täcket en underbar uppfinning .

Jag och min syster satt och duskuterade här om dagen hur flugtäcken/exemtäcken funkar?!. Vi kom inte fram till något bra dock eftersom vi aldrig behövt använda varken de ena eller det andra så jag frågar er som vet hur dom funkar. Kanske en dum fråga men utan frågor får man inga svar;)

Blir det inte väldigt varmt för hästen att gå runt med täcket hela dagen i solen?

Tack på förhand

Hejsan! Min häst har sånt täcke. Det är ju små, små, små hål i det och det är tunnt. Det är inte varm nej. Det funkar ialla fall på min häst och har har riktigt eksem. Men vi ger han medel med så det kan vara både medlet och täcket.

tycker ni att man kan använda eksem/flugtäcke till en häst som bara kliar sig lite ibland men finns risk att den får eksem?
det är extremt mkt knott där min häst står nu men jag vill ju endå inte lägga på ett täcke om det är i onödan..men jag är rädd att han ska få eksem om jag inte gör det.
blir hästarna överkänsliga när man har täcke och sen tar av det eller finns det bara possivita saker med att ha eksemtäcke på dem?

Jag har eksemtäcke på min eksemhäst. Även min nya häst utan eksem har eksemtäcke i förebyggande syfte. (imp island -04) Jag har aldrig upplevt att det blir skav. Boett och Hööks-täckena sitter bra och är mjuka och luftiga. Den ena hästen kan bli lite fuktig under manen (lång och tjock man) när det är riktigt varmt ute, men det blir hon utan täcke också.
Jag fick med ett eksemtäcke till den nya hästen. Troligen ett tyskt fabrikat. Det sitter bra, men det är lite tätare i tyget. Lite poplinliknande och vindtätt. Jag upplever det som varmare än de andra täckena jag har. Hon har varit lite svettig på sidorna när jag tagit av det. Men jag tror inte de tycker det är obekvämt eller så. Tvärt om. De nästan hjälper till att få krypa in i täcket när jag sätter på det.

Vissa sk flugtäcken jag har tittat på känns så stela och otäcka. De har haft en plastliknande känsla. De skulle jag aldrig sätta på någon häst.

lite mer exakt vilka täcken rekomenderar du?vad tycker du om täcken från börjes?

Mitt stora tyska sto får problem med man och svans på sommaren. Så här har jag gjort, och i år är hon i princip fri från klådan.

-Jag tvättar regelbundet med Head and shoulders mjöllschampo. Håller hårbotten mjuk och fin.

- Hon går med flugtäcke större delen av tiden ute. Hon går med Bucas buzz off eller vad det heter. Andra sommaren hon har det och det funkar super. Hon är svalare med det på än när hon går utan. I år har hon fått lite skav på manken, så jag försöker ta av det ibland.

- Hon behandlas med Horsol, se annan tråd. Det är ett medel jag droppar i man och svans ungefär varannan dag. Det har funkat helt kanon på henne och det är därför hon nästa är helt klådfri i år!! Det man ska tänka på är att det är karens på det, så dagarna innan tävling behandlar jag inte.

Jag beställer det från http://www.n-vet.se/ och det är värt varende öre. Finns inget mer än en lidande häst som bara vill klia...Man vet ju själv hur det är!

/C

Angående täcken så köpte jag förra året två billigare varianter men det var bara onödiga pengar. Istället betalade jag vad det kostade för ett Bucas och det satt perfekt. Min är som sagt var stor, så hon har 165 i täcket.

Angående täcken så köpte jag förra året två billigare varianter men det var bara onödiga pengar. Istället betalade jag vad det kostade för ett Bucas och det satt perfekt. Min är som sagt var stor, så hon har 165 i täcket.

Håller med. Köper man ett insektstäcke av hög kvalité får man ofta bättre service, lagningsprylar gratis och bra passform.

tycker ni att man kan använda eksem/flugtäcke till en häst som bara kliar sig lite ibland men finns risk att den får eksem?
det är extremt mkt knott där min häst står nu men jag vill ju endå inte lägga på ett täcke om det är i onödan..men jag är rädd att han ska få eksem om jag inte gör det.
blir hästarna överkänsliga när man har täcke och sen tar av det eller finns det bara possivita saker med att ha eksemtäcke på dem?

Är den svenskfödd skulle jag inte vara sååå orolig, men islandsfödd skulle jag inte tveka att köpa ett bra täcke.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur