Flugskydd vid ridning?

Sv: Flugskydd vid ridning?

Min pålle har denna flyveil på nosen:
21909813.jpg

Och så brukar vi ha en flughuva, som ser ut som en vanlig huva som hopphästar brukar ha, fast i annat material och med fransar som en flyveil. Då är han nöjd :)

Skulle nog behöva testa det här lakanet som Lorelie har provat, för min häst blir helt omotiverad och bara backar och krånglar när jag rider och blinningar sticker honom. Håller även på med en 3 dagars behandling av ultra shield flugmedel, får se hur det verkar!

Jag försöker att undvika att rida mitt på dagen, då det är som värst med blinningar och rider antingen tidig morgon eller på kvällen och har på flugsprey... funkar för mig iaf = )

Tycker inte om att rida med täcke, det känns bara som att det skaver (eftersom hästen rör sig mycket). Ett vintertäcke är ju halkigt undertill så det inte bränner pälsen : P Har ett reflexländtäcke (ofodrat tyärr) som är halkigt, annars har jag inte sett några som jag tycker är bra... men lakanet kan jag tänka mig funkar hyggligt, det är ju mjukt.

Problemet kvarstår ; )

Såg på gekås när jag var där senast att det fanns särskilt rid-flug-täcke, är det någon som använt något sådant?

Jag har ett anti-bromstäcke i två delar- där det alltså inte blir drag över bringan.
" separata delar- skitbra

kl

ang flughuva så använder jag denna:
(bild från google)
3662-3-618.jpg

jätte smidig att ha under tränset, dock värdelös i hagen då nätet är för löst och fastar i ev ögon grejs, men till ridning/körning funkar den bra, just eftersom den är så smidig att ha under. tycker dessutom om nätet i detta fall då detär så tunt och man ser riktigt bra igenom det. andra flyghuvor med grovare nät tycker jag sikten blir lite dålig, om man ska ut och rida/köra. inte mycket men tillräckligt.

hästen var helt tokig på knotten framförallt och bara slog och slog med huvudet men med denna på är han helt lugn.

i övrigt så är det flugspray, 4 ess salva + nylanders hästkräm som gäller både före och efter ridning. har inte haft behov av nått täcke ännu varken i hage eller vid ridning, men jag tycker mig märka att det blir fler och fler fygande otyg nu senaste veckan.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar