Flugproblem....

P

Patience_ox

Vad har ni på era hästar under sommaren ( ni som behöver )? När hästen inte har tillräckligt med pannlugg och flugorna irriterar ögonen som sjutton...

Jag har provat allt möjligt men hon klär av sig allt! Huva, flugpannband på grimma och även ett pannband som man kan ha utan grimma.... jag får leta som en tok efter alla saker. T.o.m grimman tar hon av sig på somrarna.:crazy:

Hur gör ni?
 
Sv: Flugproblem....

Det är trist sånt där men oftast inget att göra något åt. Jag har flera "ombyten" till min häst, då kan jag sätta på något nytt när han tar av sig det ena.Grimmor i klara färger är bra, då hittar man dem lite lättare åtmistonde!

Jag smörjer också runt ögonen med en sommarsalva, tror den heter Grön sommarsalva. Då har han lite skydd när jag plockar det vanliga skyddet av sig.
Jag ska köpa en lilaflughuva från h**ks, tror att den är lite bättre än vanliga huvor då de brukar ha "kanter" som det går att dra av i, ett tips kanske?
 
Sv: Flugproblem....

På shettisen, han fick dock hjälp med avklädandet, hade jag halsrem. Fungerade mkt bra. Men då den sitter lite längre bak än en grimma fick jag använda flugpannband i storlek full.

Hos mig hjälper inga färgglada grimmor, har räven som grimnappare. Har hitttat flera söndertuggade grimmor ute i skogen. Funderar på att göra en vojlock utav rävskinn. *hmmm*
 
Sv: Flugproblem....

Köp inte huvan i lycramaterial med TUNNT nät för ansiktet.
Ett kli mot ett träd o det är trasigt.

Bu**s mössan håller o sitter.
Man måste tvätta den ofta för att de ska kunna se skapligt.
Öronen är dock väl små.

Har satt på en resårsnodd på nacken, där jag spänner fast exemtäcke-nack snodden.
Om den åker av så behöver man inte leta efter den.
 
Sv: Flugproblem....

Den är redan beställd, hoppas den håller men annars åker den tillbaka. Det ska ju hålla lite grann.
 
Sv: Flugproblem....

håller med :D bu**s luvan är suverän. den håller ju dessutom flera år.
 
Sv: Flugproblem....

Fläta in tunna läderband i pannluggen, funkar även med balsnören om man inte har något annat, funkar faktiskt:) :)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 271
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 326
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp