Sv: Flugmedel

Har samma problem, flertalet hästar är helt sönderbitna i sina skap och juver. Min blev så svullen om skapet att han såg ut som en äkta hingst igen, området kring naveln helt uppsvullet och han fick tom förhöjd temp. Endast två saker har hjälp, ena dagen smetade jag in honom med antibit som man kan ha i man och svan och på hästkroppen. Dagen efter hade han endast två stick mot tidigare helt sönderbiten, dagen efter så provade jag med mänskligt myggdeo och dagen efter endast ett stick.

Så dessa två medel har hjälp oss och han har läkt och svullnaden är på väg ner ordentligt.

När kan man börja med Flusa sedan?
Vi börjar få en del dumma flygfän här uppe nu som biter...

har du inget vanligt myggmedel? Eller täcke?
Som sagt jag vet inte hur länge du bör vänta, men nån vecka i alla fall.

Min dam gillar inte heller att man sprayar på henne flugmedlet..
men då brukar jag gå ifrån, alltså in till sadelkammaren eller något och spruta på en trasa eller en svamp, och smeta på sen. Det fungerar!

*delvis kl*

Idag var det stora svärmar med dessa äckliga varelser ute igen. De kröp omkring på min lilla men hon var inte blodig överhuvudtaget så som hon var tidigare. De satt nån jäkel på henne och sög men inte alls lika illa som sist.

Har använt flusa på henne nu och hoppas på att det kommer att hjälpa.

Har kört med flugmedel på svamp och även i händerna för att liksom klia på det på henne då hon älskar att bli kliad.

Är US starkt?
Min herre tål ej Switch och RB86. Får stora, blodiga utslag av det...:(
Använder nu Renons och min egen "häxbrygd" som funkar hyfsat. Men ej mot fästingar och stora broms.
Varje dag nästan är han sönderbiten i skap och i öronen. Små, svart "flugor" som inte lossnar.:confused: Var helt sönderbiten i öronen igår, blodig. :crazy:Tvättade av med vatten och sprayade lite Renons i örat.

Jag tror att det är mildare.
Men jag har inget vetenskapligt att luta mig på när det gäller det påståendet.

Har du testat Skillingaryd salvan?

Låter precis som de där små otäckingarna jag hade på min lilla :(

Måste säga att sedan jag Flusade ner henne så har det blivit fruktansvärt mycket bättre! Visst det sitter fortfarande på henne men hon är inte sönderbiten eller blodig. verkar som om Flusa "is the shit" på de små svidknotten.

Låter precis som de där små otäckingarna jag hade på min lilla :(

Måste säga att sedan jag Flusade ner henne så har det blivit fruktansvärt mycket bättre! Visst det sitter fortfarande på henne men hon är inte sönderbiten eller blodig. verkar som om Flusa "is the shit" på de små svidknotten.

Har ni fått svidarna redan? Jag har inte sett några än , men vi har blåsigt i vårt stall så dom kamske gömmer sig.

Efter lite efterforskning så verkar det inte bättre.
Vår stora hage ligger intill skogen med ett vattendrag och det är nästintill vindstilla.

Envisa rackare.

Vågar nog inte ha Flusa på min herre.:(
Fick som sagt blodig utslag när jag provade med Switch på ett litet ställe. Likadant efter RB86.

Antagligen har du en pålle som är riktigt smaskens.. :p

Skämtosido, det är så :devil: frustrerande när man inte kan hjälpa sitt djur ur ett sådant lidande som dom sa**ns småkrypen måste orsaka hästarna.

Japp.:(
Genom vår stora vinterhage (finns bara en) går både Fyrisån och en stor bäck igenom. :oTror därför det är så mkt svidknott där.
Eftersom det har regnat 2 dar på raken nu (mån-tis) har pålle fått ha sitt fodrade regntäcke på sig ute och inne. Då har de j-a hållt sig undan...:banana:
Kommer väl säkert tillbaks nu när det ska bli bättre väder.
Får väl plocka fram flugtäcket till herrn...:idea:

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 253
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka