Sv: Flugmedel
Jo, absolut det kan vara så, jag har inte 'grottat' mer i det, då risken är väldigt liten även med några inrapporterade fall. Däremot så om jag kombinerar nu så provar jag med litegrann först, om utifall att. Det ska man ju eg ALLTID göra, med enbart switch med, men man är ju lätt lite slarvig med det, och det går ju nästan alltid bra. Så jag har glatt hällt fulldos switch på mina. Tills fblstoets reaktion, nu kör jag 'testa lite mindre för säkerhets skull'. Typ, vet man så är man lite mer enligt boken, har det alltid gått bra så kör
Dock använder inte heller jag tjärsalvan (4 ess) längre, den bara rinner ju bort såfort det blir varmt (bara haft den på juver/skap, aldrig i direkt solljus) och den tjärlukt som finns kvar tycks inte avskräcka blodsugarna. Så kör med flugmedel, tar plaster eller faktiskt gammal hederlig helosan, beroende på häst, problem och tid på säsongen.
Ultrashield är som du efterlyser, det ger ingen hinna alls, om något ger det snarast mer glans till pälsen. Blir inte alls det där äckliga, skitiga som det lätt blir av andra medel även om de sprayas på.
Jag tycker verkan av US är ungefär som av 'allt annat', aningens bättre kanske. Men jag använder det just för att det inte blir kletigt/hinna/äckligt av det. OBS dock att det permetrin i ultrashield, dvs det innehåller till största delen samma verksamma beståndsdel som switch, så att köra 'både och' kan blir lite för mkt. (Det är några ingredienser till i US, men största mängden är permetrin. Dock fungerar det lika bra som switch mot fästingar här iaf, och mycket bättre än switch mot insekter. Dock inte bättre än ngt annat insektsmedel. Men kan jag få fästingskydd, halvhyfsat insektsskydd och ingen äcklig päls, så ja då vinner dte mes hästlängder tills jag hittar ett som verkligen SKYDDAR ORDENTLIGT mot blodsugarna).
Vet folk som har hästar som inte blir bitna ALLS med US, men är väl som med allt, individuellt hur bra det fungerar.