Sv: Flugmedel

Fast här är det faktiskt knott som biter, nu.

Ang tjärsalva så finns det dessutom rapporter om kraftiga reaktioner av det i kombination med switch. Kan vara värt att veta.

TILL TS: Jag använder ultrashield, sen tar plaster på skap/juver, och så kör jag annat medel på extra utsatta ställen, oftast bromsbroms.

Mina blev bitna blodiga igår med, så blev bad och insektsbehandling.

Då har du samma kombination som switch och tjärsalva.

Då har du samma kombination som switch och tjärsalva.

Nja, det är inte exakt samma ingredienser i Tar Plaster (sårspray) som i fyra ess tjärsalva, långt därifrån.

Jag har dock använd just Switch och tjärsalva ihop på fler hästar i många år utan reaktion. Men just då det finns inrapporterade korsreaktioner är det bra att vara medveten om det och ta på lite och se, och hålla uppsikt.

Nja, det är inte exakt samma ingredienser i Tar Plaster (sårspray) som i fyra ess tjärsalva, långt därifrån.

Jag har dock använd just Switch och tjärsalva ihop på fler hästar i många år utan reaktion. Men just då det finns inrapporterade korsreaktioner är det bra att vara medveten om det och ta på lite och se, och hålla uppsikt.

Det är trätjära i båda.

Javisst, men det är inte belagt att det är tjäran i fyra ess som skapat reaktionerna ihop med Switch, och det finns ju en rad andra ingredienser i den, som kan vara boven. Eller så är det just kombinationen av de ingredienser som finns i fyra ess + switch. Dvs du behöver att A+B+C+D samreagerar (och en känslig häst).

Det har aldrig sagts ngt i de rapporter jag läst om exakt VAD i fyra ess salvan som orsakade reaktion, och antagligen knappast utretts heller. Bara att just kombinationen switch och fyra ess gett rapporterade korsreaktioner på vissa hästar.

Det är säkert någon art av svidknott - otrevliga är de i alla fall!

Rosi: Lyckades du känna/titta henne i öronen? Alla individer uppskattar ju inte att man petar dem i öronen... :)

Blir det någon form av hudreaktion i brännsår, blåsor eller liknande?
Eller hur har dessa reaktioner yttrat sig?

OM jag minns rätt (är som sagt inte fall jag 'hört om från någon kompis' eller liknande, utan det är inrapporterade biverkningar) så var det ffa konraktallergi/kontaktreaktion i huden.

Det är ju dock långt vanligare att de tål även kombinationen än inte gör det, men det skadar ju inte att veta att det KAN bli en reaktion, och ha koll i början.

Jag har som sagt (dock använder jag inte längre de två i kombination) inte haft problem med det under de år jag 'blandade'. Och inte med dem enskilt heller, förutom ett sto som inte tålde den högre koncentrationen permetrin som blev i switch, men där ultrashield gick bra. Efter det häller jag på liten dos switch på nya hästar och kollar. Inte för risken är ett dugg hög att de inte ska tåla det, men just iom stoet, så skadar det inte att 'kolla först'.

Samma resonerar jag med switch + 4 ess, vara medveten om, och 'kolla först' om man inte vet hur hästen reagerar på de i komb.

jag tror faktisk inte det är kombinationen som är farlig, är nog snarare än tillfällighet. nästan alla hästar behandlas ju med switch, och tjärsalva används (tyvärr enligt mig) mkt flitigt. och så har någon dragit slutsatsen att det var kombinationen som var boven, när hästen kanske bara fick en allergisk reaktion mot salvan (eller switch för den delen).

jag har en fråga, vet ni något flugmedel som är bra och son inte lämnar en matt hinna i pälsen? om jag använder tex renons så bildar den en seg lite gråaktig hinna på pälsen som gör att allt damm fastnar. finns det ingen flugspray som snarare gör pälsen glatt och blank?

Jo, absolut det kan vara så, jag har inte 'grottat' mer i det, då risken är väldigt liten även med några inrapporterade fall. Däremot så om jag kombinerar nu så provar jag med litegrann först, om utifall att. Det ska man ju eg ALLTID göra, med enbart switch med, men man är ju lätt lite slarvig med det, och det går ju nästan alltid bra. Så jag har glatt hällt fulldos switch på mina. Tills fblstoets reaktion, nu kör jag 'testa lite mindre för säkerhets skull'. Typ, vet man så är man lite mer enligt boken, har det alltid gått bra så kör ;)

Dock använder inte heller jag tjärsalvan (4 ess) längre, den bara rinner ju bort såfort det blir varmt (bara haft den på juver/skap, aldrig i direkt solljus) och den tjärlukt som finns kvar tycks inte avskräcka blodsugarna. Så kör med flugmedel, tar plaster eller faktiskt gammal hederlig helosan, beroende på häst, problem och tid på säsongen.

Ultrashield är som du efterlyser, det ger ingen hinna alls, om något ger det snarast mer glans till pälsen. Blir inte alls det där äckliga, skitiga som det lätt blir av andra medel även om de sprayas på.

Jag tycker verkan av US är ungefär som av 'allt annat', aningens bättre kanske. Men jag använder det just för att det inte blir kletigt/hinna/äckligt av det. OBS dock att det permetrin i ultrashield, dvs det innehåller till största delen samma verksamma beståndsdel som switch, så att köra 'både och' kan blir lite för mkt. (Det är några ingredienser till i US, men största mängden är permetrin. Dock fungerar det lika bra som switch mot fästingar här iaf, och mycket bättre än switch mot insekter. Dock inte bättre än ngt annat insektsmedel. Men kan jag få fästingskydd, halvhyfsat insektsskydd och ingen äcklig päls, så ja då vinner dte mes hästlängder tills jag hittar ett som verkligen SKYDDAR ORDENTLIGT mot blodsugarna).

Vet folk som har hästar som inte blir bitna ALLS med US, men är väl som med allt, individuellt hur bra det fungerar.

Jag har aldrig använt Flusa tidigare, köpte det igår.

Talade med uppfödaren till min lilla igår och om jag inte minns helt fel så har de använt det till pälsätare på någon av hästarna. På granngården mer eller mindre idiotförklarade de mig när jag sa att jag skulle ha det till häst :grin:

Okej =)

Vad kostar det ungifär? Vi har en typ privat lanthandel i närheten men de kan variera mycket i pris om man jämnför med t.ex granngården...

Kan det bli en farlig reaktion om man använder Flusa om man har haft på Etotalpuder mot pälsätare en vecka innan?
Jag har läst runt lite och sett att många veterinärer inte rekommenderar Etotalpuder, varför vet jag inte.
Men då jag senare har bestämt mig för att använde Flusa då det skyddar mot mer än fästingar så tänkte jag att jag istället kunde använda det nu i nästa behandling mot pälsätare och samtidigt få skydd mot allt annat.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var in på Apoteket först, det kostade ca 390:- för 150 ml men de hade ingen hemma någonstans i hela staden. Jag hade fått beställa hem då. Åkte till Granngården och där kostade det 395:- för 250 ml. Så jag tror inte att priset skiljer sig så mycket direkt.

Hörde härrom dagen att vitlök inte är bra för hästar, jag har dock alltid sett till att mina hästar får i sig så att hela kroppen utsöndrar lukt, det brukar fungera mycket bra mot fästingar o mygg. Kanske även mot dina monster? Vet någon förresten om vitlök är dåligt, eller om det bara är ännu ett rykte? Lycka till.

Hörde härrom dagen att vitlök inte är bra för hästar, jag har dock alltid sett till att mina hästar får i sig så att hela kroppen utsöndrar lukt, det brukar fungera mycket bra mot fästingar o mygg. Kanske även mot dina monster? Vet någon förresten om vitlök är dåligt, eller om det bara är ännu ett rykte? Lycka till.

nej det är inte bara ett rykte
sök på vitlök så finns det flera trådar om det

Okej =)

Vad kostar det ungifär? Vi har en typ privat lanthandel i närheten men de kan variera mycket i pris om man jämnför med t.ex granngården...

Kan det bli en farlig reaktion om man använder Flusa om man har haft på Etotalpuder mot pälsätare en vecka innan?
Jag har läst runt lite och sett att många veterinärer inte rekommenderar Etotalpuder, varför vet jag inte.
Men då jag senare har bestämt mig för att använde Flusa då det skyddar mot mer än fästingar så tänkte jag att jag istället kunde använda det nu i nästa behandling mot pälsätare och samtidigt få skydd mot allt annat.

Jag skulle nog vänta ett tag, inte för att jag VET att det inte är bra. Bara en känsla att det kan bli mycket på en gång.

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 253
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka