Sv: Floresco - Florencio 1
Jag är ju en flitig användare av Florencio .
Vi har betäckt med honom fem gånger totalt på två olika ston.
Första gången använde vi honom då vi var fascinerade av hans rörlighet, ridbarhet och temperament. Vårt Bolerosto som var först ut är MKT typstark och förärver sin typ mycket väl. Förstfödda fölet hos oss blev vi väldigt nöjda med och det var självklart att betäcka om med Florencio.
Stoet ifråga är nu dräktig med Florencio för fjärde gången. Samtliga tre avkommor hittills är allt vi önskat oss och vi vill absolut ha ett stoföl ur den kombinationen. Nu tror jag kanske att just kombinationen med Florencio och vårt sto blev en riktig fullträff och så nära en golden cross man kan tänka sig då man inte kan räkna med att samtliga helsyskon skall hålla samma kvalitet, vilket de hittills gjort för oss.
Vi betäckte även vårt Mastersto med Florencio 2008 och fick i år ett otroligt rörligt hingstföl som dock inte alls har den fantastiska typ som blir resultatet av kombination beskriven ovan.
Här var hingstvalet föranlett av att stoet 2008 lämnat ett superfint hingstföl med enorm gång och elasticitet med Figaro R som far. MEN...han mätte redan som nyfödd 120 cm och är idag 18 månader gammal 170 cm över manken..och alldeles för stor för att kännas rätt för oss. Visserligen är han väldigt ädel och kommer att passa för en 160-ryttare men det är en för stor häst helt enkelt.
Vi ville alltså åt Florestanblodet igen men med en hingst där vi kan ha en chans att inte få en så stor avkomma. Florenciofölet blev betydligt mindre än 08:an och ännu ädlare men på ett annat sätt.
Stoet är ett förhållandevis ädelt sto på 165 cm vars tidigare stoavkommor e. Briar respektive Don Primero inte varit jättestora men heller inte små.
För oss har valet aldrig stått mellan Florencio I och Floresco. Jag har inte på något sätt kunnat hitta eller hört att Floresco skulle ha några slående avelsframgångar någonstans....men jag kan naturligtvis ha fel.
Det ären GP-hingst, vilket är nog så viktigt men som uppfödare är det absolut hingstens nedärvning som är i fokus. Vad gäller Florencio behöver man heller inte göra avkall på prestationer då han också tävlat svår klass och varit otroligt framgångsrik som unghäst.
Nej som sagt Floresco har aldrig varit något alternativ, vilket däremot , Fidermark och hans son Fidertanz och några andra bärare av Florestanblod varit och är. Hingstar som i likhet med Florencio verkligen bevisat sin förärvning genom att år efter år lämna godkända hingstar och andra fantastiska avkommor.
Jag TROR att man till Florencio (för att få maximal utdelning) behöver ett sto med lite storlek, gärna lite linjer och med resning. Av det jag sett lämnar Florencio lite ojämnt i storlek och det finns en hel del avkommor av det mindre slaget samtidigt som det finns flera riktigt stora.
Våra två ston är sådana att vi inte vill ha hingstar som nedärver för stort och med Florencio har samtliga avkommor blivit av den storlek vi önskar d v s beräknad vuxenhöjd på 168-170 cm.
Alltså..för att sammanfatta en lång historia..
)
Floresco har aldrig varit något alternativ då det långt ifrån räcker att hingsten har det eftertraktade fadersblodet eller framstående tävlingsprestationer utan för oss är det absolut resultaten i aveln som är det viktiga och där känns det inte som om hingstarna Du frågar om spelar i samma liga.
Detta kan naturligtvis bero på att Floresco p g a tävling inte verkat så mycket i avel.