Flockberoende

My Horse and I

Trådstartare
Har fått möjlighet att välja att ha min häst i egen hage eller tillsammans med kompis!!!Tillsaken hör att min häst har varit flockledare i en grupp vilket att innebär att han vaktar sin flock om någon försöker ta ut sin häst så börjar han oroligt vandra vilket han inte gjorde när han stod i egen hage med andra hästrar runt om.. Jag upplever alltså min häst som mer lugn och oberoende när han inte behöver vakta någon mer än sig själv.Nu säger min kompis att det är därför bla som tävlings hästar alltid står i egen hage,dvs för att inte bilda flock med andra hästar utan människan...Stämmer det???blir dom mer oberonde av andra hästar av att stå i egen hage???

Sv: Flockberoende

Nej det tror jag inte stämmer rent generellt. Våra står i varsin hage och valacken blir helt förstörd och gnäggar hjärtskärande när vi tar in den andra. Han är väldigt bunden vid sin kompis i den andra hagen och står helst och hänger över staketet ;)

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för din häst! :)

Sv: Flockberoende

Nja vanligaste orsaken till ensamma hästar i hagen är nog skaderisken.
Gör som du tycker känns bäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka