- Svar: 515
- Visningar: 22 095
När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se striktare regler för vilka djur som får beta intill en allmän led.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det räcker inte med att strunta i avvisandet, de måste genskjuta barnen och komma framifrån och dessutom stoppa dem från att vända och gå i andra riktningen. Vill man inte interagera med hästarna så vänder man och går åt andra hållet innan de kommer fram. Visst om de verkligen anfaller och försöker jaga ut en kan man inte vända ryggen till, men då hade det blivit helt andra skador.Hästarna kan ha struntat i anvisningar (mina gjorde det definitivt med svampplockarna, eller så var tjejerna för försiktiga i avvisandet, för kraftigt avvisande eller något helt annat.
Själv är jag ganska försiktig med avvisande mot främmande djur då man aldrig vet hur dom tar det.
Allemansrätten säger inte störa djur men inget om när djur söker upp människor självmant.
Alla kan ju göra misstag.För mig är stenkoll att i så gott som varje ögonblick ha nästan punktbevakning. Man kan inte veta vad någon gör annars. Det är en sak vad man säger till barnen att göra och vilka regler man har, en annan vad de verkligen gör. Jag har hittills inte träffat på många om något barn som alltid följt reglerna. Ibland bryter de mot dem av misstag eller utifrån missförstånd, ibland för att de inte tänkte och andra gånger helt medvetet för att de antingen vill testa reglerna eller inte vill följa dem.
Själv ser jag det som en stor skillnad på att locka på hästarna för att få dom att komma som ganska många har skrivit här och att faktiskt bli uppsökt av djur.Det räcker inte med att strunta i avvisandet, de måste genskjuta barnen och komma framifrån och dessutom stoppa dem från att vända och gå i andra riktningen. Vill man inte interagera med hästarna så vänder man och går åt andra hållet innan de kommer fram. Visst om de verkligen anfaller och försöker jaga ut en kan man inte vända ryggen till, men då hade det blivit helt andra skador.
Nej, jag rekommenderar inte att börja springa ifall ett djur går ikapp, om det inte är nära ett staket. Så ser inte riktigt hur det kan undvikas om ett djur vill hälsa.Själv ser jag det som en stor skillnad på att locka på hästarna för att få dom att komma som ganska många har skrivit här och att faktiskt bli uppsökt av djur.
Med tanke på hur mina uppförde sig så ser jag inte det som omöjligt. Hade en en fjolåring (älg) som genade hela tiden för att den ville fram till mig när jag var ute och red. Slutade med att fjolåringen följde med tills vi mötte folk till fots då den drog iväg.
Och du anser det troligt att ett djur som förföljer en lyckas bita i kinden? Det är där problemet med skadan kommer upp. Inte att de inte kan skada barnen.Själv ser jag det som en stor skillnad på att locka på hästarna för att få dom att komma som ganska många har skrivit här och att faktiskt bli uppsökt av djur.
Med tanke på hur mina uppförde sig så ser jag inte det som omöjligt. Hade en en fjolåring (älg) som genade hela tiden för att den ville fram till mig när jag var ute och red. Slutade med att fjolåringen följde med tills vi mötte folk till fots då den drog iväg.
Jag håller med, det finns ett jättehål i flickans återberättelse. Att hästen "helt plötsligt" högg tag i kinden från ingenstans, utan att de såg eller hörde hästen komma eller interagerade med den är helt enkelt lite för märkligt.Och du anser det troligt att ett djur som förföljer en lyckas bita i kinden? Det är där problemet med skadan kommer upp. Inte att de inte kan skada barnen.
Ser inte det som det minsta konstigt, nej.Och du anser det troligt att ett djur som förföljer en lyckas bita i kinden? Det är där problemet med skadan kommer upp. Inte att de inte kan skada barnen.
Alla kan ju göra misstag.
Men då är det ju just misstag.
Eller missförstånd.
Det gäller även för vuxna.
Men ett barn som verkligen i grunden förstår riskerna aktar sig för faran.
Det barnet litar på att de instruktioner som de har fått verkligen behövs.
Som förälder så gäller det att kontrollera och följa upp så att reglerna inte glider iväg.
Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där.
Men så finns det föräldrar som har andra prioriteringar och då så är det inte lika enkelt.
Min värld med mina nu vuxna barn.Jag vet inte vad du lever i för värld,
Det går ju inte att generalisera utifrån ett så pass begränsat urval. Hade båda spårat ut så hade 100% av Sveriges ungdomar spårat ut . Sen kan du inte vet vad de faktiskt gjort utan att ha haft stenkoll (min definition - ständig bevakning). Det kanske gått annorlunda om dina barn växt upp i Rinkeby eller någon annan mindre priviligierad miljö med exakt samma regler och kommunikation.Min värld med mina nu vuxna barn.
De är tre stycken.Det går ju inte att generalisera utifrån ett så pass begränsat urval. Hade båda spårat ut så hade 100% av Sveriges ungdomar spårat ut . Sen kan du inte vet vad de faktiskt gjort utan att ha haft stenkoll (min definition - ständig bevakning). Det kanske gått annorlunda om dina barn växt upp i Rinkeby eller någon annan mindre priviligierad miljö med exakt samma regler och kommunikation.
Poängen var det låga antalet i din referensram (som är högst begränsad) som du skriver om som om det vore en sanning för alla.De är tre stycken.
Och jag tror på engagerade föräldrar.
Oftast så är det det motsatta när det blir dåligt.
Föräldrar som prioriterar annat har inte koll.
De prioriterar karriär, egna nöjen och hobbies eller lugn och ro för egen del.
Då är det ju bekvämt att barnen är någon annanstans och gör något annat.
Roar sig själva utan att störa.
Vi vet inte hur olyckan gått till (om nu inte du eller någon av alla andra som självklart skyller på barnet, verkligen är vittnen).
Barnet har varit på en vandringsled. Hon har inte gått in i random hage för att leka.
Jag hade reagerat lika oavsett. Staket, gå in på egen risk, djur.
Nja, folk bjuds väl inte in, dom mer tillåts att gå igenom om dom måste.Jag tycker att det är stor skillnad om det är en vanlig hage eller om det är en hage folk bjuds in till. Och när det går en vandringsled genom så har man bjudit in allmänheten (med all den variation som finns där) i hagen.
Jag tycker att tråden är väldigt obehaglig med vuxna människor som basunerar ut att ett barn får skylla sig självt och radar upp det ena felet efter det andra som flickan säkert utsatt de stackars hästarna för.
Jag vet ju bara hur det har fungerat på mina barn.Poängen var det låga antalet i din referensram (som är högst begränsad) som du skriver om som om det vore en sanning för alla.
Ja barnet har varit på en vandringsled, men om hon gått dit för att leka/hälsa på hästarna vet vi inte. Det kan man göra på en vandringsled likväl som i en slumpmässig hage.Vi vet inte hur olyckan gått till (om nu inte du eller någon av alla andra som självklart skyller på barnet, verkligen är vittnen).
Barnet har varit på en vandringsled. Hon har inte gått in i random hage för att leka.
Och ändå generaliserar du grovt som här, början till den här delen av diskussionen, det jag reagerade på. Inte hade jag reagerat om du sagt att det bara var dina barn du syftade på när du skrev exemeplvis "Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där."Jag vet ju bara hur det har fungerat på mina barn.
På andras barn har jag ju ingen aning.
Detta eftersom att jag inte kan veta hur deras föräldrar hanterar kontroll och regler.
Alla kan ju göra misstag.
Men då är det ju just misstag.
Eller missförstånd.
Det gäller även för vuxna.
Men ett barn som verkligen i grunden förstår riskerna aktar sig för faran.
Det barnet litar på att de instruktioner som de har fått verkligen behövs.
Som förälder så gäller det att kontrollera och följa upp så att reglerna inte glider iväg.
Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där.
Men så finns det föräldrar som har andra prioriteringar och då så är det inte lika enkelt.
Det är, vad jag kan se och har sett runtomkring mig, alldeles för många föräldrar som inte är intresserade av att ha ordentlig kontroll.Och ändå generaliserar du grovt som här, början till den här delen av diskussionen, det jag reagerade på. Inte hade jag reagerat om du sagt att det bara var dina barn du syftade på när du skrev exemeplvis "Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där."
Rent krasst är det många barn som alltifrån stukar en fot, bryter en arm till börjar med droger eller kriminalitet och i samband med det brutit mot en regel. Det kan det vara att de inte får klättra i trädet, eller på stegen, cykla utan hjälm, galopperar på en äng via att snatta, starta slagsmål och röka till att använda tyngre droger, sälja droger och göra en kariär i den kriminella världen. Och det fast de mycket väl förstår och har fått den förklarad för sig varför de inte får göra så.