Flexbommar eller vanliga stela bommar för /nackdelar

Sv: Flexbommar eller vanliga stela bommar för /nackdelar

Passar min gumma perfekt. BReed o bra över bogarna bra med plats,inte ett krökt hårstrå under sadeln :p . Somsagt känner ingen skillnad mot vanlig bom,bara att jag tycker jag kommer närmare hästen. Suuuupernöjda är min utvärdering!! Fast bara ridit 3ggr än...

Jag känner inte att den skulle flexa när jag rider ,ska tänka på det om jag märker nåt annorlunda.

Vi har haft sadlar både med flexibel bom och råhudsklädd träbom. De med flexibel bom har varit Continental Pullmans Equi-Flex och de med råhudsklädd träbom är gjorda av Sonny Felkins i USA. Både vi och de hästar vi använt dessa sadlar på har föredragit sadlarna med de råhudsklädda träbommarna. De flexibla bommarna rör sig lite mot hästens rygg och effekten blir en typ av "micromanipulation" om man kan uttrycka det så som inte är bra. Dessutom har våra Sonny Felkinsbommar enormt mycket bättre passform än Equi-Flex bommarna. Nu användervi bara sadlar med råhudsklädda träbommar eftersom hästarna musklar sig mycket bättre med dem. Under sadlarna har vi 5 Stars ullpads, som enligt vårt tycke är de bästa på marknaden (vi har provat ett 15-tal av olika material och från olika tillverkare). Så vårt råd är, köp en bra sadel med en bra träbom, de kostar en slant men är väl värda varenda krona. :)

Spännande att du haft tillfälla att rida i bomsadel och flexsadel paralellt.
Undrar... låg sadlarna lika bra, såg de båda ut att passa lika bra innan ridning?
På vilket sätt upptäckte du att hästarna trivdes bättre i bomsadlarna än i flexsadlarna?
Du skrev att flexsadlarna "micromanipulerade", hur menar du då?
Är intresannt att kunna ta del av era erfarenheter innan jag bestämmer mig :) !

Pratade med min utprovare om just flexbommar idag.
H*n menade på att en flexsadel inte fördelar ut vikten lika bra som en med vanlig bom.
Samt att de blir mer obalanserade när de flexar.

Kort o gott rekommenderade h*n dom inte iaf då de i det långa loppet KAN göra att hästen får spänningar och en häst som har det musklar sig inte på rätt sätt.
Självklart kan en häst få det av fasta bommar med om de inte ligger bra.

Har inga egna erfarenheter av de sadlarna mer än olika funderingar runt just bommen. Bla att de inte borde kunna fördela ut vikten som "vanliga" sadlar.

Senast ändrad:

Det beror nog lite på HUR MYCKET den flexar. Jag upplever inte min sadel exempel vis som att den flexar mycket, man får ta i för att den ska göra det.
Så jag tvivlar på att det skulle vara skadligt eller inte fördela vikten tillräckligt.

Lyssna på hästen är mitt råd, har själv enbart positiv erfarenhet av bomfria (med BRA padd under) och då den med flexbommen jag har nu.
Hästen älskar den i alla fall :)

Man kan kanske tänka att flexbommen har en nypande effekt eftersom varje gång den flexar ut så måste den ju även flexa in?

Ja det är ju huvudsaken :-)
Min tanke och som även h*n tog upp är ju att vad bestämmer hur mkt sadeln ska flexa? Ryttarens vikt och balans borde ju vara avgörande. Sätter du en ryttare på 70 kg i den borde den väl flexa mer än om en på 60 kg sitter i?

Skulle vara intressant och veta :-)

Vet inte, har dock svårt att tro det då min häst inte rör sig framåt för fem öre om sadeln klämmer, han blir som en riktig träbock att sitta på då han spänner varenda muskel i hela kroppen i försvar.
Med sin flexsadel går han bättre än med någon annan sadel ;) Undrar vad det beror på.
Var en slump att jag köpte just en flexsadel, provade bara en "random sadel" i rätt storlek, men jag är enbart nöjd hittills.

Själv väger jag runt 70 kg, 172 cm lång och min häst är 150 hög, bred och platt utan nämnvärd manke.
Har dock god balans i sadeln. Det är svårt att prova själv och känna hur mkt den flexar när man rider tycker jag.

Det låter nästan som den skulle va helt lealös nästan som bomlös :). Har bara packat upp den o den känns då som en vanlig bomsadel. Men jag vet inget eftersom jag inte ridit i någon,ska pröva och se :o .

Beställde du en ny eller köpte du en begagnad?

Har aldrig själv suttit i en så bekväm sadel - någonsin! Är ju nästan så att jag funderar på att behålla sadeln och leta häst som passar under den :o

www.facebook.com
Hittade en bild på en flexbom

Beställde du en ny eller köpte du en begagnad?

Har aldrig själv suttit i en så bekväm sadel - någonsin! Är ju nästan så att jag funderar på att behålla sadeln och leta häst som passar under den :o

Begagnad . Lika nöjd än :)

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 558
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama