flera hästar!?

S

sunnyday

Hur har ni råd!? :confused:
Jag skulle hemskt gärna ha en till häst men tror inte att pengarna skulle räcka till... :crazy:

Sv: flera hästar!?

Vi är gifta, välbetalda heltidsjobb och inga barn kvar hemma - då fungerar det med flera hästar!

Jag äger 6 hästar, har sambo sedan 23 år tillbaka o 3 hemmaboende ungar. Jobbar natt inom vården med usel lön, hyr et stall en mil hemmifrån, visst är det knapert ibland men det är tur gubben tjänar bra så vi får mat på bordet, min Lön går nästan oavkortat till hästarna o månadspeng till ungarna

Min man jobbar borta varannan vecka och är helt ledig varannan. Själv jobbar jag enligt ett rullande schema, vilket innebär att vi mycket ofta är lediga tillsammans.
Vi har ett barn, men han är vuxen och utflugen sedan fem år.

Immer

Nu har jag iofs gjort mig av med min andra häst pga. tidsbrist, men då hade jag deltidsjobb, studiebidrag och praktikplats där jag fick lite fickpengar emellanåt. Bodde hemma, hade billig stallhyra och hästar som använde samma sadel, sele osv.

Tycker det är mer en fråga om tid än pengar. Jag och syrran har 1½ häst var och delar rakt av på alla kostnader som hö, spån o kraftfoder. Utrustning köper vi själv och delar det som båda anser är nödvändigt till den häst vi båda äger.

Hästarna bor billigt hemma hos våra föräldrar där el, vatten och mark är sponsrat :-) Byggnader, reparationer och staket står vi för, ibland kan föräldrarna ställa upp med något (typ att hagen ser lerig och ful ut så bekostar de ett lass grus).

allt går inte ihop...

Tid + pengar = omöjligt i min värld.. Iaf om man ska hinna vara trevlig och gosig mot sin sambo som hatar hästar. ;)

Vi har hyfsad gemensam inkomst (är gift), hyr eget stall med - som vi ser det - alla bekvämligheter (paddock, granne med ridhus, spolspilta, gräshagar, bete, rasthagar). Rimligt boxpris för detta.

Men viktigast tror jag är att vi delar hästintresset, så vi umgås också när vi håller på med hästarna. Det är väl främst där det brister annars, att en part har ett oförsvarligt dyrt intresse som inte den andre delar, utan att denne har intresse som också kostar...

Men viktigast tror jag är att vi delar hästintresset, så vi umgås också när vi håller på med hästarna. Det är väl främst där det brister annars, att en part har ett oförsvarligt dyrt intresse som inte den andre delar, utan att denne har intresse som också kostar...
Håller fullständigt med! Jag rider inte själv (längre) men arbetar gärna med djur så jag delar min hustrus djurintresse fast på ett annat sätt.

Det här med kostnaden för en hobby kan man kanske kompensera och förhandla sig till en lösning. Det som jag kan tänka mig är ett större problem är att det tar mycket tid och medför stort ansvar.

Vi har 5 hästar just nu. Min man jobbar heltid o har hyfsad lön. Jag jobbar 75% o har också ganska bra lön. Vi har två små barn och har nog ganska bra ställt om man jämför med bekanta osv...

MEN vi skulle nog inte ha råd att ha så många hästar o allt vad tävlingar osv kostar om inte det såldes nån häst då och då.

Har räknat ut att hästarna kostar:

Krafftfoder: 3 600 kr
hösilage: 1 600 kr
spån: 2 600 kr ( 2 balar/häst/vecka)
extra tillskott: 2 000 kr ( köper Flexijoint pulvret till alla + extra E-vit)
försäkringar: 1 900 kr (för lågt livvärde på alla men bästa vetvård)

Totalt är bara detta 11 700 kr + tävlingar, träningar m,m

Vill inte ens tänka på vad mycket dom kostar. Säljer nån häst ibland o då funkar det bra.
Vi har ändå eget stall så det är ju ingen boxhyra heller.....

Äger 5 st hästar. Men har en utlånad på foder. Har inga hästar som varit spec dyra i inköp eller tillverkning (max 20 000). Jag jobbar 60% som städtant och sambon är tyvärr sjukskriven. Inga barn än. Pappa sponsrar med stall. Hyr även ett stall till av honom där jag hur ut platser men blir inte spec mkt vinst, dock en hel del jobb:crazy: .

Så jag klarar det tack vare pappsen samt mycket förstående sambo som älskar hästarna även fast han inte är intresserad av ridningen.:love:

Ska så småningom försöka sälja ponnyn jag har utlånad oxå då han har ökat rejält i värde sen jag köpte honom och skulle va skönt att få in lite pengar på hästarna för en gång skull.

*funderar*
-Denna månaden är inte rolig. Många veterinära utgifter samt ett stort avbräck i inkomsten.....

Jag är gift och vi har fyra små barn (födda, -99. -02. -04 och -05). Jag har tre jobb samt studerar, maken har ett heltidsjobb. Utöver det så driver vi ett handelsbolag tillsammans. I det bedriver vi hästuppfödning. Vi har 22 hästar idag + ett lånesto som inte står stallad hos oss. Vi väntar ytterliggare ett föl, så 23 +1 (lånestoet) är det beräknade antalet om en månad. Vi har inga jätteinkomster, men med planering och händighet så fixar man det mesta :)

Vi äger ingen egen mark, men arrenderar drygt 20 hektar bete och vall. Dock mestadels vall. Vi producerar vårt eget grovfoder och köper in kraftfoder.
Vi har inga anställda, men lejer in vid själva press och plastning av hösilaget då de maskinerna är alldeles för dyra för vår plånbok....

Gira :banana:

Heej

Vi har två hästar. En som är min :love: (ponny) och en som är min mammas..
Men vi bor på en gård med kor oxå..
Vi har egen stallplats och eget foder och strö. Men undrar hur det hade gått annars? Har du inackorderat?

:) ;)

Heej

Vi har två hästar. En som är min :love: (ponny) och en som är min mammas..
Men vi bor på en gård med kor oxå..
Vi har egen stallplats och eget foder och strö. Men undrar hur det hade gått annars? Har du inackorderat?

:) ;)

Ja jag har inackorderat dock med annan övernskommelse, men skulle nog inte fungera med den överenskommelsen om jag hade tex. två hästar.

Främs skulle jag ju vilja ha ett sto till som jag kan ta föl på, eller en ren hopphäst. :)

Jag har just nu 2 hästar. En hopp/dressyrhäst och en ponny. Ponnyn skall säljas pga jag kommer inte få råd till hösten. Men jag tror nu att jag vill behålla henne iaf. Det är svårt.

Jag jobbar heltid, men jag har ganska dyra utgifter, bara en 1:a kostar 4500:- + lån, bensin, försäkringar mm mm mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II