Sv: Flera hästar- för mycket?
en sån här tråd gjorde ja när jag funderade på att köpa en isis till hihi.
och såhär är läget nu då:
köpte min ridvalack för nu 3år sedan och har hunnit ha han på diverse olika stall.
men min dröm är ett eget stall men när man läser hur mkt jobb det är för er blir man inte lika sugen haha.
har längre funderat på vilket sällskap han skulle ha då, allra helst skulle ja ju vilja att han fick gå i en flock med minst 10 andra islandshästar i varierande ålder på stora marker.
hm men de kan man ju bara glömma att skaffa för att min ridhäst ska ha de perfekt haha.
funderade då på en shettis men nej, varför köpa nåt som kostar lika mkt som en ridhäst men man inte har nån nytta av?(om man nu inte vill tävla körning eller nåt sånt, bra om man har barn men en sån mini kan man ju skaffa NÄR man har barn istället eller hyra).
så då funderade ja på att köpa en unghäst/föl.
råkade av "misstag" gå in på en hemsida och då var det kört, jag skulle ju inte ha nån mer häst, de va ju nog mkt med en hann ju knappt med han kändes det som.
men de va kört, de måste varit meningen för nu är han min, min andra islandshäst(min valack förökade sig till slut mot alla odds)
en 4 månaders fölbebishingst.
de e sån tur iaf 3 år kvar innan han skall tas hem och då har ja förhoppningsvis ett eget ställe men tills dess kostar han pengar
min valack står på ett kanonställe nu, jag och en go tjej sköter våra 2 hästar tillsammans så det är nog så nära eget man kan komma just nu men skönt att ha det ihop endå, så när ja skaffar eget kanske ja låter någon ha sin häst inackorerad så kan man hjälpas åt.
just nu kostar fölis ingenting då han inte är avvand ännu.
endast försäkringen kostar, allt annat betalar hans snälla uppfödare(vaccinering, verkning, mat)
jag betalar kraftfoder dock men de e inte många dl han äter.
sen kommer han kosta runt 500kr på sommaren per månad och 1000kr på vintern per månad(men då tog jag i för de finns nog billigare har dock inte hittat nåt bra unghingstbete ännu)
NÅGON som vet ett bra Unghingstbete(där han kan stå året runt) i Södra småland??? eller nånstans i närheten?
min valack kostar inget i stallhyra tack och lov, han kostar bara i hö och kraftfoder alltså så nära eget man kan komma kan man väl säga.
höet betalar jag 400kr för o det räcker i 1,5månad så runt 200kr/månad kostar "allt"
just nu har han lusern hackad strå med 1kg/dag så det går åt en säck(25kg)minst per månad så då är det ca 160kr +.
så 360kr alltså.
så får han mineraler och kraft musli blå med men de går ju knappt åt nåt de e bara nån dl.
så de e tack och lov väldigt billigt.
tror inte ja skulle ha råd/vilja slänga ut pengar på att ha båda hästarna sen inackorderade i ett stall med box nej vill ha dem hemma på lösdrift.
min valack skulle aldrig trivas i box.
blir spännande, man vet aldrig vad framtiden utvisar, jag brukar dock tänka som så att allt fixar sig och man lever ju bara en gång varför inte då passa på att leva.