Flera hästar- för mycket?

Sv: Flera hästar- för mycket?

nej exakt en sak jag tycker är viktig att komma ihåg när man skaffar på sig hästar.
iaf jag tycker att man ALLTID ska ha råd med hästarna och man skall aldrig ha så många hästar att man inte kan ha en försäkring på alla, det är vad jag tycker egenetligen så där kan man ju se sina begränsningar rent ekonomiskt.

iaf min mardröm vore att stå med en sjuk häst som man måste avliva för att man inte har råd att behandla den trots att den då blir frisk.

men detta är upp till var och en för mig är det iaf en bra riktlinje:)

en sån här tråd gjorde ja när jag funderade på att köpa en isis till hihi.

och såhär är läget nu då:

köpte min ridvalack för nu 3år sedan och har hunnit ha han på diverse olika stall.
men min dröm är ett eget stall men när man läser hur mkt jobb det är för er blir man inte lika sugen haha.

har längre funderat på vilket sällskap han skulle ha då, allra helst skulle ja ju vilja att han fick gå i en flock med minst 10 andra islandshästar i varierande ålder på stora marker.
hm men de kan man ju bara glömma att skaffa för att min ridhäst ska ha de perfekt haha.

funderade då på en shettis men nej, varför köpa nåt som kostar lika mkt som en ridhäst men man inte har nån nytta av?(om man nu inte vill tävla körning eller nåt sånt, bra om man har barn men en sån mini kan man ju skaffa NÄR man har barn istället eller hyra).

så då funderade ja på att köpa en unghäst/föl.
råkade av "misstag" gå in på en hemsida och då var det kört, jag skulle ju inte ha nån mer häst, de va ju nog mkt med en hann ju knappt med han kändes det som.

men de va kört, de måste varit meningen för nu är han min, min andra islandshäst(min valack förökade sig till slut mot alla odds)
en 4 månaders fölbebishingst.

de e sån tur iaf 3 år kvar innan han skall tas hem och då har ja förhoppningsvis ett eget ställe men tills dess kostar han pengar;)

min valack står på ett kanonställe nu, jag och en go tjej sköter våra 2 hästar tillsammans så det är nog så nära eget man kan komma just nu men skönt att ha det ihop endå, så när ja skaffar eget kanske ja låter någon ha sin häst inackorerad så kan man hjälpas åt.

just nu kostar fölis ingenting då han inte är avvand ännu.
endast försäkringen kostar, allt annat betalar hans snälla uppfödare(vaccinering, verkning, mat)
jag betalar kraftfoder dock men de e inte många dl han äter.
sen kommer han kosta runt 500kr på sommaren per månad och 1000kr på vintern per månad(men då tog jag i för de finns nog billigare har dock inte hittat nåt bra unghingstbete ännu)

NÅGON som vet ett bra Unghingstbete(där han kan stå året runt) i Södra småland??? eller nånstans i närheten?

min valack kostar inget i stallhyra tack och lov, han kostar bara i hö och kraftfoder alltså så nära eget man kan komma kan man väl säga.
höet betalar jag 400kr för o det räcker i 1,5månad så runt 200kr/månad kostar "allt"
just nu har han lusern hackad strå med 1kg/dag så det går åt en säck(25kg)minst per månad så då är det ca 160kr +.
så 360kr alltså.
så får han mineraler och kraft musli blå med men de går ju knappt åt nåt de e bara nån dl.

så de e tack och lov väldigt billigt.

tror inte ja skulle ha råd/vilja slänga ut pengar på att ha båda hästarna sen inackorderade i ett stall med box nej vill ha dem hemma på lösdrift.
min valack skulle aldrig trivas i box.

blir spännande, man vet aldrig vad framtiden utvisar, jag brukar dock tänka som så att allt fixar sig och man lever ju bara en gång varför inte då passa på att leva.

Fast en shetlandsponny är ju mycket billigare i "drift" än ex en travare, mindre grovfoder, kraftfoder, billigare försäkring osv.

Ska jag fråga om du kan ha Glampi hos Åse? Jag ska ut dit nästa vecka, du kanske kan följa me så kan du själv se hur det ser ut?
350 kr på sommaren, 690 kr på vintern för en ettåring. I mina ögon jättebilligt, grov- och kraftfoder ingår men inte veterinär, hovis och avmaskning. Och du kan ha honom där hela året, plus att det inte ligger så långt bort. Vet dock inte om hon tar emot fler unghingstar, men det går ju kolla?! :)

jo en shettis äter ju mindre än en stor häst men jag gämförde nog mest Islandshäst VS Shettis och de e ju inte världens skillnad med tanke på hur mkt roligare man kan ha med en islandshäst.

ja vore jättesnällt om du ville kolla ja o ja följer jättegärna med om ja inte jobbar..

men vill helst att de skall vara fler än 2 unghingstar där då?

Men har man inte råd med en islänning till så är shetlandsponny ett billigare alternativ :idea: ;)

Jo, visst, ska höra om du kan följa med. Sms:ar dig...

jo men shettis är lika dyrt det var det ja menade, alltså de enda som skiljer är ju maten ju.
alltså de måste ju verkas/skos, ha försäkring, avmaskas m.m vaccineras m.m m. som en ridhäst då tycker ja man lika gärna kan ha 2 ridhästar hihi.

Om man inte ska ha någon fancy shettis kostar de ju mellan 0 och 5000 :- ;) Jag vill ha shettis tillsammans med Gimsteinn sen bara för att han inte ska vara ensam. Han gick med sin halvbror (hingst) tills han kastrerades i början av förra året.

Vänta du bara:idea:. Du blir nog säkert med sto i framtiden och har man sto + hingst, så vet du ju hur det brukar bli. Så Gimsteinn kommer nog ha fullt upp med att uppfostra unghingstar i framtiden:rofl:

nej alltså själva inköpet är ju betydligt billigare men jag tänker i längden, för skulle ja ha shettis så skulle ja ta hand om den precis lika bra som med en ridhäst, alltså den skulle tex få ha skor så den gick att köra m.m
och sånt kostar ju.
vaccinering kostar ju dessutom lika mkt med...

tror ja gämför föl och shettis nu med dock kostar ju isis föl mer än 4gånger så mkt men endå haha.

Fast både försäkring och hovis brukar va billigare på shettis än islänning ;). Ska man bara ha en sällskapshäst som man inte har tid att träna, går ju shettis lika bra. Bara för att man har sällskapshäst betyder det ju inte att man inte tar hand om den lika mycket som en ridhäst :p

Delvis knapplån...

Hovslagare är inte alls billigare för shettis än islandshäst. Jag betalar 900 kronor för min shettis skoning, precis lika mycket som för Kjarnis.
Försäkringen är, som du säger, billigare. Och oftast äter dom mindre också, men inte alltid.

Ska man ha en shettis som sällskap gäller det att hitta en passande individ. Ingen av mina skulle till exempel passa som sällskap, den ena mår psykiskt dåligt av att bara gå och den andra hittar på jävulskap för att aktivera sig. Shettisar är arbetshästar i liten förpackning.

Delvis knapplån...

Hovslagare är inte alls billigare för shettis än islandshäst. Jag betalar 900 kronor för min shettis skoning, precis lika mycket som för Kjarnis.
Försäkringen är, som du säger, billigare. Och oftast äter dom mindre också, men inte alltid.

Ska man ha en shettis som sällskap gäller det att hitta en passande individ. Ingen av mina skulle till exempel passa som sällskap, den ena mår psykiskt dåligt av att bara gå och den andra hittar på jävulskap för att aktivera sig. Shettisar är arbetshästar i liten förpackning.

Exakt det är just det jag menar:bow:
jag tycker det blivit så taskigt för shettisarna att bara för att de är små och inte äter så mkt så skall de vara sällskap till alla ensamma hästar,de 'är ju lika mkt häst som vilken häst som helst bara att man inte kan rida på dem därför tycker jag det är slöseri att låta en stackars shettis bara gå och se ful ut när den kan bo hos nån annan som uppskattar träningen med den lixom
då tycker jag det är värt o lägga lite mer pengar för en ridbar häst.

Min shettis är nästintill gratis om man jämför med islandshästarna.
Vadå "går och ser ful ut"? Kan säga att min unghäst ser bra mycket fulare ut än min shettis :love: Unghästen går på lösdrift nu och shettisen var sällskap förut.
Om man bara ska ha shettisen som sällskap så behöver man oftast inte sko, de äter i princip knappt något om man jämför med en ridhäst, avmaskning går det inte åt lika mycket av. Försäkringen är inte spc kostsam.
Har du ägt en shetlandsponny?

Sen är det väl upp till varje individ hurpass villiga till arbete de är. Min shettis hatar allt vad arbeta är. Hon är lat i skogen, vill helst vända hem när man tömkör. Löshoppning är ok. Men helst vill hon att man borstar och pussar henne. Hon är perfekt som sällskapshäst. Nu har jag tvingat iväg henne på ridskola i 2 år så matte får lite semester ;) Men i april kommer hon hem igen.

Senast ändrad:

Tror det syftades på att det inte är lika vanligt att man skor en shetlandsponny, iaf inte om den bara används som sällskap eller går lättare motion.

Jag gjorde ju förr som du gjort nu, fast tvärtom. Började med att köpa ett föl och året efter en ridhäst. Ingen jättebra ridhäst men helt ok kompis i skogen (töltar inte -ännu....). Nu är fölet 4,5år och inriden, jag har lite svårt att finna motivation till att rida bägge två, men jag är ju ensam på gården och det är pissetråkigt. Men jag inbillar mig att med roligare ridhästar så skulle jag rida mera. Unghästen är ju jätterolig att rida och henne väljer jag först att rida. Andi kommer i andra hand, men grannarna och min sambo rider på honom. Jag är ju lite inne på att köpa en häst vid namn Frigg, har älskat henne sedan första ögonkastet. Oxå en billig f.d. galen häst, men himla trevlig att rida nu, eller var trevlig hon har gått med föl i två år så hon är inte riden på rätt länge... Men hon är en häst som passar mig perfekt. Hon är femgångare, mjuk o fin i munnen, försynt och trevlig häst, lite skrajsen men fullt ridbar. Jag får henne för 20'000dkr. Hur kan man motstå lixom? Det enda som saknas för mig är inköpspengarna. Att ha en häst till här på gården skulle inte så kosta så värst mycket mer. Verkning, försäkring och mat ökar månadskostnaden med nån tusenlapp bara, och hon går dessutom ha betalande medryttare till. MEN skulle jag behöva flytta och då stalla upp hästarna skulle jag aldrig ha råd med tre stallhyror... Vad gör man då?:crazy: Först fästa sig o sedan tvingas sälja?

Min sambo vill dessutom ha en bra ridhäst till sig själv, fast han siktar högre än mig o vill ha en i 50-100'000kronors klassen :D Idag har jag tjatat på honom om denna hästen, han ser jättego ut! Inte för att han tänkt köpa nån nu, men man kan alltid bearbeta honom lite :angel: Men då är vi uppe i fyra ridbara islänningar, det blir nog VÄL mycket kanske, eller vad tror du ;)

Ang.shettis
Det där med shetlandsponny räknade jag på medan vi passade en släktings ponny. Och det blir nästan lika dyrt som att ha en oskodd islänning gåendes, den åt 3kg hö(eller jag serverade 3) men hur mycket mer/mindre den åt vet jag inte, mina islänningar får 5kg var, den skillnaden är marginell. Den kostade 300kr att verka varannan månad precis som islänningarna. Försäkringen vet jag inget exakt om, men en med 5000:- liv och 120000kr vet.vård kostar mig ca 120:-/mån, på en islänning, det blir ju nästan samma på en shettis kan jag tänka. Så i mitt funderande över häst kom jag fram till att jag lika gärna kan ha en islänning gåendes som sällskap. Ridhjälp finns ju alltid att få. Dessutom behöver man inte shettissäkra hagarna och oroa sig för rymningar :D

Detta är lite OT, men ang shettisar:
Det är som sagt olika, Ajdas shettis tycker det är trist att jobba, _moa_s vill jobba, de är individer precis som islänningarna! Jag menar inte att en shettis ska gå och skrota i hagen, vill den arbeta är de flesta jättemysiga att jobba med.
Nu är detta också olika, men för min fölis betalar jag bara 100 spänn för att verka henne, skulle fått betala samma för shettis. Ska man ha shettisen skodd kostar det klart mer, även om jag tycker 900 spänn låter svinigt dyrt :crazy:. Jag betalar 650 kr för min islandsval, skor runt om. Men, det är också olika...
Klart att en shettis ska bli lika bra behandlad som en ridhäst, men vi pratar ändå stor skillnad i omkostnader och inköp. Alla vaccinerar nog inte sin shettis mot hästinfluensa t ex.

kvandi: Vad söt Frigg var! Spec med de vita sockorna till! :)

här måste jag inflika....

jag tror skillnaden i vårt resonemang är att vissa(du då;)) tänker mer shettis=sällskap.

vi andra, shettis=lika mkt häst som vilken häst som helst.

alltså det jag menar är att jag tycker inte att bara för att en shettis är liten, inte kostar så mkt att köpa, inte äter så mkt, så tycker jag inte den skall behanlas "hur som helst" för det.
alltså att anta/tro att alla shettisar kan gå oskodd det är ju bara "bullshit" hihi blir nästan lite sur här.

men jag e sån som ser alla hästar som hästar även om vissa råkar va mindre än andra, jag tycker inte shettisar förtjänar ett liv som "sällskap" när de kan användas till det de skall=arbeta.

alla shettisar är ju inte sällskap, då kan man ju lika väl välja en annan ras och låta den gå och skrutta i hagen som sällskap för andra raser passar säkert mkt bättre som just sällskap.

shettisar har en tendens att rymma=vill ha nåt att göra. de är ju mkt envisa och behöver mkt att göra, detta är individuellt men jag tror ingen häst vill leva hela sitt liv i en hage utan att göra något värdefullt.

det jag menar är som Kvandi säger, att när man räknar på det så skiljer det så himla lite att det är VÄRT att köpa en islandshäst istället för man kan rida på den/använda, sällskapet lixom.

jag tycker det är mkt taskigt mot shettisen att "bara" ha den som sällskap i så fall tycker jag man skall känna att man behöver den till nåt, annars kan man ju lika gärna ställa in ett uppstoppat gosedjur i hagen eller?!

angående skoning, jag lovar dig det är INTE, billigare att sko/vecka en shettis tyvärr.
hovslagaren går inte på str.
i extremfall kan de t.o.m ta mer i pris på väldigt små/väldigt stora hästar eftersom den kräver så himla mkt mer.

väldigt svårt att verka/sko shettisar eftersom det inte riktigt bär till utan man får nästan sitta på knä. och de brukar ju inte vara jättesammarbetsvilliga speciellt inte om de bara går som sällskap...

och varför skulle man skita i att vaccinera shettisen fullt ut? eller försäkra den fullt ut? den är väl lika mkt värd, tycker iaf jag, jag skulle aldrig riskera dens liv, det är ju lika mkt min bästa kompis, som min ridhäst.
tycker iaf jag som sagt men vissa kanske bara tänker sig shettisen som nåt jobbigt men nödvändigt.

påtal om skoning igen, jag vet att det kostar lika mkt att sko en shettis som en ridhäst, alltså då beror de ju på vad ens hovslagare tar.

och återigen, jag tycker ärligt talat det är djurplågeri att folk tror att ALLA shettisar kan gå barfota.
om inte alla ridhästar/stora hästar inte kan det varför skulle de små stackarna kunna det då?
folk bara fortsätter att ha dem oskodds trots att de haltar fram men, " de är ju bara sällskap endå"
morr...
:)
blir irriterad på orättvisa hihi slår ett slag för alla tuffa modiga fina shettisar därute som borde få visa vad de kan och slippa vara sällskap!

Gah! Du missuppfattar ju allt ;)

NEJ, jag anser inte att ALLA shettisar ska gå som sällskap! Jag har själv vuxit upp med att rida shetlandsponny och vet att de är väldigt arbetsvilliga/vill ha en arbetsuppgift!
SJÄLVKLART ska inte alla gå som sällskap, men vad jag menar är att somliga trivs med det, lika gärna som det finns "stora" hästar som inte trivs att arbeta.

Och jo, min hovslagare tar olika priser. Sen hur andra hovslagare gör, vet inte jag. Jag kan bara utgå från hur min gör.

Och det ang barfota. Jag har inte sagt, och ingen annan har antytt det heller, att bara för att de ska gå i hagen så mår de dåligt av att gå barfota. Det är olika hur man gör! _moa_ som arbetar med sina har väl klart sina skodda. Men skulle jag haft t ex Pjakkur på vila, så skulle han få gå barfota. Likaså om jag hade en shettis som SÄLLSKAP, den hade också fått gå barfota.
En häst som går i en hage blir knappast öm och haltar fram, inte som denna vintern då det har varit väldigt mjukt i marken och blött.

Du drar lätt alla över en kam. Alla som har sina shettisar vanvårdar de inte och behandlar dom sämre. Jag sa bara att det finns dom som har shettisar till sällskap, och inte har de t ex hästinfluensa-vaccinerade, eller bara vet. vårdsförsäkrade.

Självklart ska alla hästar vara lika värda, i min värld är dom det. Men om det inte är rätt att ha en shettis enbart till sällskap, är det då ett värdigt liv för t ex en utdömd spatthäst att gå kvar som enbart sällskap? Eller en travare som man inte vill rida och "bara" går som sällskap?

Ngt jag tycker många glömmer är att shettisar kan vara ganska komplicerade individer, egentligen är de inga barnponnyer alls eftersom de har starkt psyke & är starka rent fysiskt oxå.
Kan vara svårt att hitta ryttare till dem så de får motion, & framförallt kan man inte börja kräva av barn att motionera hästar regelbundet heller.

Köra går oxå, men samtidigt mår inte alla sällskapsshettisar dåligt, de går i rymliga hagar med hästkompisar så de får motion på det sättet & jag skulle nog säga att det är ett större problem när man ser alla övergödda shettisar på fri tillgång eller alldeles för mkt foder.
Det finns inga hästar som kan äta hur mkt som helst utan att gå upp i vikt även om de blir motionerade, & sånt tycker jag alla hästägare oavsett ras ska tänka på.
Jag känner dock ingen som inte haft sina shettisar försäkrade, de är så pass billiga att hålla försäkrade så jag tror det är större risk att hästägare inte försäkrar dyrare hästraser.

jag tycker det är mkt taskigt mot shettisen att "bara" ha den som sällskap i så fall tycker jag man skall känna att man behöver den till nåt, annars kan man ju lika gärna ställa in ett uppstoppat gosedjur i hagen eller?!

Om jag skulle ha Gimsteinn tillsammans med en shettis (vilket jag vill) så kanske jag inte välja ordet att jag arbetade den som en vanlig ridhäst. Jag hade nog mest tränat NH och tricks med den och såna saker.

angående skoning, jag lovar dig det är INTE, billigare att sko/vecka en shettis tyvärr.
hovslagaren går inte på str.
i extremfall kan de t.o.m ta mer i pris på väldigt små/väldigt stora hästar eftersom den kräver så himla mkt mer.
väldigt svårt att verka/sko shettisar eftersom det inte riktigt bär till utan man får nästan sitta på knä. och de brukar ju inte vara jättesammarbetsvilliga speciellt inte om de bara går som sällskap...

Om man nu skor sin shettis så kostar t.ex. en sko till en shettis mindre än vad en sko till en ardenner kostar ..

och återigen, jag tycker ärligt talat det är djurplågeri att folk tror att ALLA shettisar kan gå barfota.
om inte alla ridhästar/stora hästar inte kan det varför skulle de små stackarna kunna det då?
folk bara fortsätter att ha dem oskodds trots att de haltar fram men, " de är ju bara sällskap endå"

Jag tror inte att en shettis riktigt lider av att vara sällskap .. tror att de tycker det är rätt skönt även om kanske vissa skulle trivas bättre av att arbeta mer. Men tror att majoriteten har egna barn/grannbarn eller att de själva pysslar med shettisen också.

Men om hästen inte utsätts för någon belastning så kan de gå barfota, alltså naturligt. Det är rätt mycket mer belastning på ett halvblods fötter än en shettis (även om de har mindre fötter).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 595
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka