Flera hästar- för mycket?

kvandi

Trådstartare
Det är ju rätt vanligt att vi islänningsgalningar samlar på oss ett par stycken -de är ju så underbara. Men när blir det egentligen för mycket?

Ni som har flera hästar- hur känner ni? Hur fungerar erat liv med att kanske ha fler hästar än man hinner/orkar motionera varje dag? Hur är era hästar uppstallade? Hur satsar man på träningen av hästarna för att inte nån skall förfalla? Nu tänker jag oxå på er som arbetar heltid med något annat än hästarna, dvs tiden räcker till en hästträning/dag.

// Kvandi, som redan har två isisar men är kär i en tredje!

Sv: Flera hästar- för mycket?

Just nu äger jag en femtedels Draumur, men skall köpa honom denna månaden :)

Dock har jag redan börjat kolla efter ett litet sto på annonser :rofl:
Får nog lugna mig lite tror jag :p

Jag har tre stycken pållar och en av dom ska föla (förhoppningsvis) i april. Jag tycker jag bara hinner med en ridhäst såkallat, en som man rider,tränar och tävlar med. Jag har två små barn och ska snart börja jobba igen efter mammaledigheten, så jag tycker jag bara hinner med en. Jag har ett avelssto som inte rids mer, en treåring som går i unghästflock, och en som jag rider och tränar. Detta tycker jag funkar bra eftersom man alltid har någon på "tillväxt". Jag har tänkt rida in min unghäst om två år, och sedan sälja min nuvarande ridhäst eller unghästen när hon är inriden, ska behålla den som är "bäst" av dom två sedan.

Jag tycker att det blir för mkt när man inte längre har tid att lägga ner tillräckligt med tid på varje enskild häst - dvs. både träning och omhändertagande.

Ingen av hästarna ska behöva komma i skymundan för att man inte hinner. Då är det dags att tänka över sin situation ..

Jag har haft min gamle springare i sex år. Köpte lillbebisen förra året så hon är bara ett i år, läääänge tills hon ska ridas in med andra ord. Tänker aldrig sälja Pjakkur, förmodligen inte Salka heller, men har sett ett litet sto på annons som jag har blivit förälskad i. Desvärre tror jag inte att jag har tid eller pengar med ytterligare en häst.

Salka lägger jag inte ner så mycket tid på, eftersom hon går i unghästflock en timma härifrån. Hon kostar bara pengar än så länge :angel:.... För henne betalar jag 630 kr inkl allt foder, förutom verkning 100 kr + veterinär.

Pjakkur kostar 500 kr i kallhyra + grov- och kraftfoder (ca 350 kr/mån), + hovis var 6e vecka för 650 kr. Det nya stoet jag kikat ut är inriden och så så det blir i så fall en till att träna och tävla. Men tja, jag får ta mig en riktig funderare om jag över huvudtaget ska fundera över det. Men damn it - man är sugen på en till ändå!

helt klart kan man få för många hästar! Vi har insett det för när det blir för mycket så är det bara jobbigt och inte roligt med hästar längre.

Vi hade som mest 8 hästar men nu har vi "bara" 3 och det är mer lagom, särskilt när båda jobbar. Egentligen skulle 2 räcka men vi har en gammal pensionär som inte kan säljas så han går och dräller här.;)

Jag har för ögonblicket 4 och en femte på väg, en gamling som dräller har vi också. Han är en sådan som inte ska säljas till ny ägare, hamnar vi i en sits som gör att alla hästar ska bort så kommer gamlingen med stor säkerhet att avlivas. Just nu är han ändå fullt ridbar och har varit så hela tiden, men han är en speciell häst som kan bli knepig för mindre erfarna samt att han inte är särskilt tydlig med när något är fel. Därför kommer han att tas bort i händelse av att vi gör oss av med pållarna.

En yngre häst har vi som ska bli famliljens häst, förmodligen kommer jag att tävla lite på honom också. Vårat sto är betäckt och gå med föl, fick ett förra sommaren också. Hon få vara kvar där hon är, fölet som kom förra året ska säljas och vad som sker med den nya får vi ta ställning till när det blir aktuellt.

Sammanfattningsvis, två hästar har vi installade och det är mer lagom till familjen där vi alla rider. avelsstoet och fölen finns på annat håll, så de märker vi inte av direkt när det gäller vård men däremot ekonomiskt.

Jag och min man har två just nu, min ridhäst som blir 14 och hans "unghäst" som blir 5.
Vi har just nu fullt upp med att sätta igång och "trimma till" min ridhäst samt rida in hans unghäst.
Nu har vi också köpt en "fölis" som blir två i år, han ska ju inte göras så mycket med ännu på ett tag, och då måste de andra två vara "färdiga" för "nöjesridning och underhållsridning".

Att ha två som man måste "jobba" med är mer än nog för oss två, jobbar heltid.
Sedan är det ju så behändigt med isisar att man kan ta med dem som handhäst osv, det underlättar ju verkligen motionsridningen :idea:

Vi har hästarna hemma på gården på lösdrift.
Tror inte knappt vi skulle orkat med två ens annars.

Vi har 9 hästar på gården men bara 3 som är mina egna. Mitt sto är dräktig och ska föla i maj, hennes förra föl är 9 månader och hennes lekkompis är 2. Sen har jag ett sto på foder som är dräktig och inte ska ridas, ett sto på träning för försäljning som jag rider och en valack som jag håller på att rida in. Sen har jag 3 st som är inackorderade men de behöver jag inte lägga ner särskilt mycket jobb på. Hästarna går på lösdrift med tillgång till box vid behov...

Får se hur det funkar nu när jag börjar jobba heltid, kanske bara blir unghästflock och avel på sikt...

Hej, har just nu en islänning men snart blir det två. Ska köpa en 3-åring med bra Kolkuós stam. Jag har sagt att jag ska ha mellan 2-3 mycket bra ston, stam mässigt och sedan ska de ha föl vid sin sida men sedan ska jag inte behålla fölen utan sälja dem till hem där jag vet att de kommer att ev visas och tävlas med.

Det är vad jag tänkt men som många utav mina kompisar så kan de inte sluta att handla häst utan tycker att det är skoj med ngt nytt.

Missförstå mig inte att de andra hästarna som de har skulle ha det sämre för det! De har det mycket bra!

Till ämnet igen: Man ska inte skaffa sig för många hästar så man inte har tid för dem! Plus det kostar en del pengar att ha dem installade, hovslagaren, veterinären, foder, försäkringar och mycket mycket mer.

Jag har tre hästar, dock bara en islandshäst men svarar ändå.

Jag hinner inte med mina hästar och skolarbetet vilket gör att jag ständigt har dåligt samvete för mina hästar. I vinter har min unghäst fått vila då han ändå hatar att motionera när det regnar. Islandshästen fick vila i fem veckor och då hade jag bara en att motionera. Då passade jag på att få igång henne riktigt rejält och få upp henne i kondis. Nu när det börjar bli ljusare på kvällarna ska alla igång. Det är klart det blir sena kvällar nu i vår men vill gärna ha alla i kondition innan sommaren!

Eftersom en av mina är ung fortfarande behöver han inte gå lika mycket som dom andra två. Min islandshäst vill bara motionera 5 dagar i veckan och min vuxna shettis vill gå 6-7 dagar i veckan. Så varje dag är det två hästar som vill gå.

Jag vill så mycket med mina hästar men tiden vill inte samma sak :p

Måste bara säga att det lät väldigt billigt med 350:-/mån för allt foder???

Kontakter kontakter ;). Haha, det är torrt hösilage och han får 8-10 kg per dag, balen räcker då i 1 1/2 månad. stallägaren och jag delar på våra balar så när hennes är slut tar vi mina, så vi bara har en öppen i taget. Hänger du me?

Jag har en islandshäst (och ett pensionerat russ).
Jag tycker att egentligen räcker det ju med en egen häst, men just nu gör det inte det. Min mamma och jag delar på henne och eftersom att hon fortfarande är ung så rids hon bara några dagar i veckan därför blir det inte så mkt ridande :(
Men sen finns det ett avelsto (förövrigt mamma till min pålle) som jag brukar rida och sköta under perioden då hon inte är dräktig. Och nu ska hon få sitt sista föl så sen hoppas jag på att få rida henne igen :D

Så för min del är det lagom med två hästar, eftersom att in mamma rider oxå. Under något år hade jag, ca 4 hästar att rida varje dag. Det var roligt men intensivt :p Dock så blir det ju inte riktigt samma med varje häst som om man bara haft en eller två.

Man kanske inte kan rida, pyssla (eller vad man nu gör) med en häst för länge, sör man måste ju hinna med alla, alla ska få lika mycket tid och uppärksamhet :)

Min svärmor har nu tre isisar och har gått och köpt två till :eek::eek:
Hon blev kär i den ena och den andra var bästa kompis med den hon ville ha så hon köpte både.

Men grejen är bara att jag tar hand om hennes hästar + mina egna, så hon verkar inte tycka det är för mycket men jag däremot börjar tycka det blir tungt:d:d

Jag skulle inte klara av fler hästar idag. Jag har två egna samt hjälper mamma med hennes 2 st.

En vanlig vecka brukar se ut såhär:

måndag - tömköra Tyra (min tävlingshäst), köra Sigge (mammas shettis)
tisdag - töltträna Tyra, rida Komma (mammas häst)
torsdag - rida Tyra, köra SIgge
lördag - rida eller träna för tränare elelr tävla med Tyra, köra sigge, ut med Lilja (2 åringen)
söndag - rida Tyra, ut med Sigge eller Komma

Nu jobbar jag heltid, åker direkt från jobbet till stallet är sen hemma vid 21 då det ska lagas mat o umgås med sambon...

Anledningen till att jag inte skulel hinna mer är att jag tar hand om mammas hästar så mkt (istället för morgonfodra osv.) och att jag har sambo. Hade jag varit singel hade jag lätt hunnit med en häst till.

Jag (vi) har ju tre nu, men eftersom mamma och medryttare rider en av dem och den andra är i Småland och vi bor i Sthlm har jag ju oftast bara en att pyssla med, men jag kan ändå tycka att det ibland är tajt om tid och man ska hinna pyssla med allt runt omkring hästen + att jag inte vill rida 15 min och sen vara "klar" trots att jag inte är det bara för att jag har 12 andra hästar att rida. Då tycker inte jag att hästarna utvecklas speciellt mycket.
Nej, nu ska jag ut och gosa med min häst! :D

*knapplån*

Vi har fyra islandshästar och en shettis nu. Ett äldre sto som inte rids för tillfället, går med föl just nu. Sen en valack som rids (av barnen mest) och ett yngre sto som är nyligen inriden och ska vara min häst men, inte riden mycket efter inridningen. Vi hade en unghäst (valack) som såldes förra våren. Tyckte det räckte med tre islandshästar, varav två som rids. Det har varit mycket med allt annat och inte blivit så mycket ridet som jag egentligen kanske velat. Hur som helst så hade gammelpållan lyckats bli tjuvbetäckt av unghästen innan han kastrerades (resultat av att stona rymde och en hjälpsam granne satte ihop alla hästarna i en hage). Så nu har vi 4 islänningar igen. Den femte hästen är en shettis som barnen kan rida på ännu så länge. Honom kommer vi att behålla även när han är urväxt. Han ska vara inkörd så det får bli körning för honom istället.

Jag har två isisar. Har en liten son och ska om ett par månader börja jobba heltid efter föräldraledighet. Jag känner att tiden är mycket knapp till hästarna. Jag har dom nu uppstallade hemma på gården vilket betyder utsläpp, insläpp och alla fodringar själv. Detta blir lite svårt då jag är helt själv att sköta allt med hästarna så idag var jag faktiskt och tittade på ett stall ca 1 km hemifrån där jag skulle kunna hyra in dom. Detta skulle betyda att jag "bara" behöver ut i stallet 1 gång om dagen, ist för 3 lr 4, vilket nog skulle underlätta! Ridmässigt hinner jag bara med 1 häst/dag. Ofta tar jag med handhäst så båda får ju röra på sig iaf 4-5 dagar/vecka. Jag tycker egentligen att det räcker med en häst när man har barn och jobbar heltid, men då jag skaffat båda hästarna långt innan jag fick barn och är så fäst vid dom, inte kan göra mig av med någon av dom! Så då får man helt enkelt ta sig tid :)

Jag tycker egentligen att det räcker med en häst när man har barn och jobbar heltid, men då jag skaffat båda hästarna långt innan jag fick barn och är så fäst vid dom, inte kan göra mig av med någon av dom! Så då får man helt enkelt ta sig tid :)

Man behöver inte ens ha barn för att tiden inte skall räcka till två... ;) Fast jag får väl räkna mina hundar som barn, och tid har jag nog egentligen de flesta dagar- det är intresset som brister.

Men jag måste oxå fodra 4ggr/dag, kan inte åka hemifrån några längre tider -passar med täcken på/av och allt annat som ingår. Har lösdrift som tur är så jag slipper in/utsläpp... Har hittat den perfekta stallplatsen, har råd att betala en hyra i den storleken men absolut inte två. Men kan inte sälja nån pålle så jag får ha dem kvar hemma o fortsätta drömma om inackordering med full service! (inte ens mocka!)

Och ändå vill jag ha en tredje pålla! men jag tänker mer med hjärtat då än med hjärnan (o plånboken). :D

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 595
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka