Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det skulle kanske inte vara så dumt att ha mera uppblandat, just för att öka förståelsen för varandras intressen.

Sen finns det säkert en hel del halvblod som går i stora hagar i större flockar.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Javisst kan det vara bra med uppblandning och det finns säkert de som föredrar det, men personligen föredrar jag renodlade islandshäst stall, jag har häst för att ha roligt inte för att utbilda andra i hur det är att ha islandshäst. Jag har liksom många andra inom islandshästvärden erfarenhet av storhästar, jag började med dem och det är nog nästan vanligare med erfarenhet av stora bruna än enbart erfarenhet av islandshästar.

Jo jag har sagt något i stil med att det är mindre vanligt i inackorderingsstall inte att det inte förekommer halvblod i större grupper, kan vi släppa det, jag tror det är tredje gången jag dementerar att jag inte vet att andra hästraser också kan fungera i flock. Om du är så angelägen om uppblandning så sök dig till ett Islandsstall :).
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Har egen gård, så det är inte aktuellt.

Tycker bara att det är lite tråkigt att olika folk/hästar inte kan funka ihop.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Ibland handlar det inte om att kunna funka ihop utan skilda intressen och att man har olika mål med sitt hästägande. Varför ska jag som vill ha lagom stora lättsamma hästar att hantera, inte en massa trassel med täcken, stora hagar med flera hästar och dessutom träningskompisar som jag kan boka tränare tillsammans med, åka och tävla med mm söka mig till ett stall där jag garanterat inte kan få just det jag söker bara för att bevisa att det kan funka om man bara vill?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Har egen gård, så det är inte aktuellt.

Tycker bara att det är lite tråkigt att olika folk/hästar inte kan funka ihop.

Dom kan funka ihop, men jag skulle inte vilja hämta Brunte på 175 cm i hagen och definitivt inte vilja byta ett täcke på honom. Jag är rädd för stora hästar och vill inte hantera dom, sedan skulle jag ha fått 0 i utbyte av en hoppryttre. Det enda vi har gemensamt är att vi rider....
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Samma här!!
Livrädd för stora hästar :D
Sen tycker jag det är så otroligt roligt att ha andra Islandsryttare att diskutera med och få tips av :)
Det är lärorikt som tusan!!
Just nu står jag med en annan 5 gångare och vi tragglar trav båda två :)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Delvis KL
Det är himla märkligt att just isisar o BARA isisar är så speciella med allt.

Shettisar, welsh, nordsvenskar, iberier, tyskar osv kan gå med allt o alla.

Det handlar om hästkemi ... bara.

Det tycks vara ngt fenomen mer bland isisfolket- att andra inte kan förstå sig på isisarna o inte ens andra hästar. Löjeväckande. Fördomsfulla- att man kan mer om en viss specifik hästras- som är sååååååå egen. En häst är en häst.....

Det skiljer i temperamentet på alla hästar, även om man har avlat på trevliga individer. I isisvärlden ingår även gångarter o speed( vilja). Welsh cob o shire är supertrevliga hästar- generellt sett.

Det är rätt vanligt att man väljer en isis just p g a storleken/ litenheten. Man vill inte ha en häst som matchar ens egen- fötterna hänger nedanför buken o många sitter över njurtrakten.
 
Senast ändrad:
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Mina två svar so far..
En lösdrift med 4 Island, 2 Shetland och två KOR :D
En boxplats med daglig utevistelse 06-17:30 inne nattetid året om, en Island och en stor häst..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag har haft iberier i min isishage och det gick ju inte alls så lysande. Tyvärr.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det är rätt vanligt att man väljer en isis just p g a storleken/ litenheten. Man vill inte ha en häst som matchar ens egen- fötterna hänger nedanför buken o många sitter över njurtrakten.

Men välj inte en islandshäst då och just sådana här uttalanden gör att jag helst slipper vissa storhästägare.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att välja en s.k "viktbärande" isis- bara för att det är den enda rasen som man har på Island.

Vi skulle nog rida på russet om vi inte ville importera. Man tager vad man haver o sen blev det en skröna....att den är starkare o mer tålig än vad den egentligen är.
Bra för folk som tycker att stora hästar är läskiga. Behändiga är de ju o behöver inte så mkt mat osv....
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att välja en s.k "viktbärande" isis- bara för att det är den enda rasen som man har på Island.

den motiveringen har nog ingen annan så du har många vänner där. de flesta väljer islandshästen för gångarternas skull och så temperamentet.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Dom kan funka ihop, men jag skulle inte vilja hämta Brunte på 175 cm i hagen och definitivt inte vilja byta ett täcke på honom. Jag är rädd för stora hästar och vill inte hantera dom, sedan skulle jag ha fått 0 i utbyte av en hoppryttre. Det enda vi har gemensamt är att vi rider....
Jag har också varit lite skeptisk till stora hästar efter att ha varit ifrån att hantera dem i många år. Men nu står jag i ett stall med mest storisar och det går väldigt bra. Trevligt folk och trevliga hästar. De är ju inte mycket läbbigare än islandshästar. ;) Jag har stalltjänst en dag i veckan ungefär och släpar dem då fram och tillbaka mellan hagar och byter täcken. De är väluppfostrade och min lilla häst verkar trivas med sin stora nya kompis i hagen.

Jag upplever att just dessa exemplar i vart fall är lite långsammare i reaktionerna än islandshästar. En bråkig islandshäst reagerar blixtsnabbt och vänder sig snabbt, medan jättehästarna behöver lite mer tid för att accelerera när de hittar på något. Men en väldigt reaktionssnabb explosiv stor häst skulle jag definitivt inte vilja ha att göra med. Läskigt!

Jag tror att vi har ganska mycket gemensamt ändå trots skillnaderna så är det ju fler likheter. Häst som häst. I Stallet finns förutom min islandshäst två till "isisar", en travhäst (som både körs och rids), en hopphäst (som verkar framgångsrik, och hoppar 130-banor!), lite hobbytävlande och fritidsryttare + en farbror som har en 5-årig travis som han räddade från slakt för att han tyckte synd om honom. Jag tycker att det är kul att det är en sån blandning. Det finns en hel del islandshästar i krokarna, så vill jag rida med "likisar" så går det också.

Vi är vuxna nog att förstå att man kan sköta en häst på olika vis och ändå ta väl hand om sitt djur. :)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att välja en s.k "viktbärande" isis- bara för att det är den enda rasen som man har på Island.

Vi skulle nog rida på russet om vi inte ville importera. Man tager vad man haver o sen blev det en skröna....att den är starkare o mer tålig än vad den egentligen är.
Bra för folk som tycker att stora hästar är läskiga. Behändiga är de ju o behöver inte så mkt mat osv....

Herregud jag trodde att de åsikterna var utdöda för länge sedan. Men jag orkar verkligen inte ta den diskussionen igen och igen och igen. Men jag ska skriva lite som du antagligen inte kommer att ta till dig.

Jag har islandshästar för att jag tycker om temperamentet (det är väldigt mycket häst i liten förpackning, iallafall i mina två exemplar) och att jag tycker att det är roligt med utmaningen med gångarterna. Punkt angående mitt eget val.

De är generellt starka om de inte har en klen exteriör, och/eller är dåligt musklade. Det finns dessutom forskning på att en hästs styrka inte nödvändigtvis är i proportion till hur stor den är. Det hänger bland annat ihop med hur deras ryggar och länder är konstruerade. Och det gäller inte bara islandshästar utan även andra hästraser.(Googla, eller sök i gamla trådar i frågan) Punkt.

Den som har ridit russ och jämfört med islandshästar vet att det är stor skillnad i hästtyp. Precis som det är skillnad mellan en varmblodstravare och ett arabiskt fullblod även om de för en oinsatt kan vara ganska lika till utseende och storlek. Man kan inte ersätta den ena med den andra och tro att man får en likvärdig upplevelse. Jag vet att ett vältränat och välbyggt russ klarar av att bära en vuxen människa, slå en pling till någon av de större russuppfödarna så kan du få svart på vitt. Minns ett reportage i en gammal Ridsport Special med bilder på vältränade fina russ med vuxna ryttare.

Jag förstår att islandshästen har det rykte den har i vissas ögon för det var en lång period där många köpte sig en islandshäst i tron om att man fick en liten snäll lättriden häst i ponnyformat. Och visst finns det såna också, men i allmänhet är de ganska svårridna om man ska klara av att styra upp alla gångarter, och dessutom rida dem i korrekt form. En liten häst i proportion till ryttaren kräver mer balans hos ryttaren eftersom att små viktförskjutningar påverkar mer på en liten gentemot en stor häst.

Dessutom är de ofta väldigt lättfödda vilket gjort att det finns många feta islandshästar som vaggar fram i diverse avarter till gångarter på bogarna.

Som om inte det räcker som "problematik" så har ganska många islandshästar ett Dr.Jekyll& Mr.Hyde temperament som innebär att de är lugna och lättsamma att hantera från marken, men har ridegenskaper som snarare kan jämföras med en het hopponny, eller galoppör än en "turhäst" när man sitter upp. På gott och ont. Har man en sån häst med sig så är det fantastiskt, och har man dem mot sig så är det rent av farligt.

Jag hoppas att du och andra "Islandshästmotståndare" blir mer öppensinnade och får möjligheten att sätta dig in i rasens positiva sidor så skulle det bli en större tolerans.

Jag har ridit ett par lektioner för en Grand Prixryttare som berättat att hon varit jätteskeptisk till islandshästar (för de var "små och håriga barnponnyer typ") Tills hon fick provrida ett välutbildat praktexemplar och genast blev mer ödmjuk och insåg att det här är väldigt mycket mer häst än hon hade föreställt sig, och att det är en hästras med ovanligt stor integritet, och att de är väldigt reaktionssnabba.

Hon är långt ifrån den enda som fått omvärdera sin åsikter.

Har du själv någon erfarenhet av hur det är att hantera och rida islandshästar annat än turhäst- och barnponnyvarianten? Om inte så är det kanske läge att skaffa sig det för att vidga sina vyer.
 
Senast ändrad:
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Mina två svar so far..
En lösdrift med 4 Island, 2 Shetland och två KOR :D
En boxplats med daglig utevistelse 06-17:30 inne nattetid året om, en Island och en stor häst..

Jag vet en del som haft med kor och det har varit olika hur det fungerat. För vissa har det fungerat utmärkt, andra hästar har varit dumma med korna. Så jag hade inte backat för några kor om annat stämde.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Tror min kille skulle vara snäll med korna :)
Han är snäll med allt och alla :) :)
Frågan är om jag är rädd för korna :D ha ha ha
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Äh kor är snälla, men akta dig för komockorna ;).
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

ha ha ha :D
Koplatsen verkar bra!! Fick tips via PM och där finns egen box tom om man vill :)
Dock är det fri tillgång, min kille är väldigt lättfödd :/
Så många parametrar som ska passa, detta blir inte helt lätt ;)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Koplatsen är jättebra! Testa och se om han blir en riktig tjockis eller om han kommer att lugna ner sig med ätandet!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·
F
Hästhantering Jag har två ston, en 6-åring och en 4-åring som jag haft tillsammans med en b-ponnyvalack i ett stall med tre boxar. De två stona har...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp