Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad
Det har jag också funderat över, samma här ingen kritik.
Ser nu att TS har svarat också.
Men ändå, häst som häst? Det är bara folk med islandshästar som säger sådär, har aldrig hört "jag vill att min connemara ska gå med andra connemaror för det har han alltid gjort". Har islandshästar ett speciellt beteende?
Några skäl då-
*I ett islandshäst stall har alla hästar ungefär samma storlek, det minskar skaderisken (små hästar sparkar mindre hårt typ), likartat behov av mat (bra både vid fordring och vid debitering/delning av kostnaderna). De flesta är uppfödda med islandshästar i flock och känner sig mer hemma där (det innebär inte att det inte kan funka bra med andra hästar).
*Stallsyslorna enklare, färre täcken, skydd med mera att ta av och på vid eventuella stallpass. Få islandshästar är svåra att hantera, jag kan inte påminna mig att jag ens sett en islandshäst sparka eller bita en människa avsiktligt. Jag kan ta ut 3-4 hästar samtidigt vid behov.
*lättare att samordna träning och tävling.
*mer homogen syn på hästhållning.
*Folk att prata islandshäst med, alltifrån och utrustning till hingstval tävlingsresultat.
*lättare att låna/testa utrustning när hästarna harnsamma storlek.
Det finns nog lika många skäl till och väldigt få fördelar med blandstall om man nu tänker generellt. Sedan kan man välja ett vanligt stall ändå, det är en del annat som är gemensamt som spelar in också.