Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Ja jag hoppas!!
Googlar runt för fullt just nu ;)
Jag vill ju att han ska få fortsätta gå med Islänningar och det verkar knivigt värre :/
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vet vilken din stallägare är och i mina ögon är dennes hästhållning sisådär. Jag hade flyttat hästen. Ska ta reda på vilket stall kompisen stod i. Ligger nära din bostadsort och det var bra skött, otroliga hagar mm. Pm kommer när jag vet vad det heter.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag vill ju att han ska få fortsätta gå med Islänningar och det verkar knivigt värre :/

Jag är bara nyfiken nu och inte ett dugg kritisk (som många tror man är så fort man öppnar munnen på det här forumet). Men varför måste den gå med islänningar?:)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag vill dels det för min egen skull, då man har gångarter gemensamt mm :)
Sen har han alltid gått med Islänningar och jag vill bara att han fortsätter med det :D
Han skulle garanterat ha det bra och överleva med andra hästar också, men det känns bäst så bara :)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vi trivs jättebra annars :) Men nu är det lite för trångt för vår smak ;)
Skicka gärna om du kommer på det :)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det har jag också funderat över, samma här ingen kritik.

Ser nu att TS har svarat också.

Men ändå, häst som häst? Det är bara folk med islandshästar som säger sådär, har aldrig hört "jag vill att min connemara ska gå med andra connemaror för det har han alltid gjort". Har islandshästar ett speciellt beteende?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Låter någon mer påläst svara utförligare :)
Men ja!! Jag tycker Islänningar är speciella i sitt beteende och det va just därför jag fastande för dem..
Så tajta med sina kompisar, så förälskade i sin flock som betyder så mycket.. Gemenskap, trygghet, närhet..
Isisar ska liksom vara i en klump :D Massa lurviga goa personligheter!
Men som sagt, någon påläst kanske kan förklara detta bättre :)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Svar ja. Islandshästar har en helt annan uppfattning om flockliv och deras naturliga instinkter i flock är inte bortavlade. Men det är klart att de kan trivas i ett ställ utan islandshästar med.

En islandshäst som blivit importerad har i hela sin uppväxt gått i stora flockar (allt från 50 och uppåt). Så är det ju inte här i Sverige, men många gör sitt bästa för att det skall få vara så likt som möjligt.

Också är en stor del av islandsridningen en tradition, vi vill behålla våra starka nordiska hästar som de är.

Kort och gott egentligen, en connemara som inte lärt sig flocklivkan inte tillgodose en islandshäst det. Flocken är A och O för deras väl och ve. De flesta av oss låter flocken lära föl och unghästarna livets svåra gåta, och det är oftast de som inte lärt sig flockspråket somär problem i tex lösdriften eller vid fodringar, dvs svenskfödda trädgårdshästar.. ;)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det har jag också funderat över, samma här ingen kritik.

Ser nu att TS har svarat också.

Men ändå, häst som häst? Det är bara folk med islandshästar som säger sådär, har aldrig hört "jag vill att min connemara ska gå med andra connemaror för det har han alltid gjort". Har islandshästar ett speciellt beteende?

Några skäl då-

*I ett islandshäst stall har alla hästar ungefär samma storlek, det minskar skaderisken (små hästar sparkar mindre hårt typ), likartat behov av mat (bra både vid fordring och vid debitering/delning av kostnaderna). De flesta är uppfödda med islandshästar i flock och känner sig mer hemma där (det innebär inte att det inte kan funka bra med andra hästar).
*Stallsyslorna enklare, färre täcken, skydd med mera att ta av och på vid eventuella stallpass. Få islandshästar är svåra att hantera, jag kan inte påminna mig att jag ens sett en islandshäst sparka eller bita en människa avsiktligt. Jag kan ta ut 3-4 hästar samtidigt vid behov.
*lättare att samordna träning och tävling.
*mer homogen syn på hästhållning.
*Folk att prata islandshäst med, alltifrån och utrustning till hingstval tävlingsresultat.
*lättare att låna/testa utrustning när hästarna harnsamma storlek.


Det finns nog lika många skäl till och väldigt få fördelar med blandstall om man nu tänker generellt. Sedan kan man välja ett vanligt stall ändå, det är en del annat som är gemensamt som spelar in också.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Men ändå, häst som häst? Det är bara folk med islandshästar som säger sådär, har aldrig hört "jag vill att min connemara ska gå med andra connemaror för det har han alltid gjort". Har islandshästar ett speciellt beteende?



Tja, mina araber är likadana. Har mest travare här annars, i rätt stora grupper, sällan under 8 hästar. Men släpps det två araber in i samma hage så drar de sig till varann, direkt.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Förstår jag rätt om det är så att ni inte har något stall/stallgång för dig att stå o pyssla i? Så du måste binda upp honom bland de lösa hästarna? Du kan inte stänga ute de andra den stunden?

Jag har själv en sån lite ranglåg vallack som inte vågar gå in till ranghöga hästar. Han typ inbjuder de andra till att attackera honom. Jag skulle aldrig komma på tanken att fodra honom innerst i ligghallen där han lätt kan bli trängd. Denna hösten iofs så har vi delat upp på två flockar o hans flock är verkligen trevliga mot varann. Han t.o.m. ligger o sover i ligghallen medan dom andra är där! De äter tillsammans i samma högar, inget bråk! Känns hur bra som helst för mattes hjärta!

Men jag skulle aldrig tvinga honom stå i dubbelbox i sällskap med de andra, utan att han kanfå fly ut. Han får alltid en egen box om han står inne.

Jag hade bytt stall om jag var du o det fortsätter att inte fungera. Det kan ju gå oxå om du sätter dig i större respekt hos övriga flocken så de låter bli ditt område när ni pysslar. Att dom lixom håller sig borta från både dig och hästen när ni grejar.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Men.. Varför stoppa in en massa hästar tillsammans i boxen när det finns ligghall? Jag skulle ha den i stallgången eller om det finns nåt annat utrymme och torka/ äta hö om det bara är det du tar in för och inte för hela natten.

Att binda fast en häst när de andra ranghöga är lösa är farligt, det skullejaginte göra.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vad jag funderar över är hur stor boxen är?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

KL
Jag känner mig väldigt förvirrad nu vad som avses med denna "gruppbox".

Jag trodde hästarna åt och sov där osv? Men nu skriver TS att de har ligghall?
Är det alltså bara en "skötselbox" eller vad är det? Om så är fallet, varför i hela friden springer det runt lösa hästar i den, ston med föl osv? fattar inte men jag är väl trög antar jag :D
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag tänkte detsamma, så du är inte ensam om att vara trög i så fall :p
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Mina hästar går också i en tight flock. Sida vid sida kulle upp o kulle ner.
Halvblodet på 163 kliar den lilla shettisen i manen. Lilla shettisen kliar tillbaka (på bogen då eftersom han inte når så högt upp).

Så flockmentaliteten är väl inte bara något som islänningar har...?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Boxen är en box inomhus, helt vanlig box :D
Hagen ligger en bra bit från stallet så vi sköter inte hästarna där! Vi promenerar tillbaka till stallet där alla saker finns såsom foder sadel borstar mm..
Och nej! Boxen nyttjas inte så att dom är inne dagligen i den i timmar, utan mer att dom får komma in en stund vid behov eller iordninggörande.
Det är inte meningen att alla hästar ska trängas lösa i boxen utan planen är att alla ska stå uppbundna om vi är fler inne precis samtidigt, men det funkar inte för mig o hästen helt enkelt.
Han behöver sitt eget space där han kan slappna av..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Stoet med föl får tex alltid foder utanför flocken så dom får äta i fred och då brukar dom naturligt stå i boxen och äta medans ägaren rider.
Kommer då jag och någon till som delar den boxen så kör det ihop sig..
Finns uppbindningsringar på gården utanför men där kan man inte stå 17-20 Månd-Onsd då det rids lektioner där..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det vet jag faktiskt inte exakt, men rätt stor!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Han är inte uppbunden i ligghallen och dom andra är lösa!
Han står sällan inne men det är just detta när alla är där samtidigt som det blir jobbigt, då vet jag inte var jag ska ta vägen med honom..
Han ska få sitt foder ensam då han blir av med det annars då han kliver undan direkt vid konflikt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·
F
Hästhantering Jag har två ston, en 6-åring och en 4-åring som jag haft tillsammans med en b-ponnyvalack i ett stall med tre boxar. De två stona har...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp