Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

ah, då förstår jag då har jag helt missförstått så du får bortse från mina tidigare kommentarer om att uppfylla krav och behov osv.

jag tycker det låter som det saknas ett regelverk om vad gruppboxen ska tjäna som.
Om den är en skötselplats så kan ju inte folk ha sina hästar därinne lösa för att äta osv? Det låter som det är där problemet ligger?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Den är även till för att dom ska få sitt kraftfoder ifred, men även som nu tex då min haft mugg och behövt torka emellanåt, ett av stona behöver också stå inne mer då hon behöver torka upp om hovarna på inrådan av hovis.. Mamma o föl behöver komma in och vila ibland med..
Boxen ska täcka upp dom behoven men jag vet inte hur i dagsläget då det känns som vi är för många..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Och ute kan man ju stå och pyssla med uppbunden häst dagtid månd-onsd samt heldag torsd-sönd OM vädret är oki.. Men nu regnar det ju mest och man vill gärna ha tak över huvudet ;)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Hur många är ni?

Om flera hästar behöver komma in för att vila, måste fler boxar byggas.
Sjukboxen är till för den som blir sjuk.

Jag skulle flytta på stört om det var min häst.

Man måste se till den enskilde hästens behov.
Om hästarna kommer superbra överens och kan dela mathög och äter lika fort/långsamt och har lika behov, då kan dom dela box.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vi är nu just nu 5 som delar och blir 6 i veckan, då är det 1 valack, 4 ston och ett halvårsföl..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Mina hästar går också i en tight flock. Sida vid sida kulle upp o kulle ner.
Halvblodet på 163 kliar den lilla shettisen i manen. Lilla shettisen kliar tillbaka (på bogen då eftersom han inte når så högt upp).

Så flockmentaliteten är väl inte bara något som islänningar har...?

Nej flockmentalitet kan finnas hos alla, men hos islandshästen är den vanlig (de allra flesta fungerar i flock och introduktionen går ofta snabbt och smidigt) och mattar/hussar är ofta intresserade av att ha hästarna i större grupper medan bland "vanliga" hästar så är det mycket vanligt att ha dem ensamma eller i små grupper om 2-4 hästar.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det är inget specifikt för islandshästen, utan finns givetvis hos alla raser.

Förr om åren då jag hade fler hästar gick shettisar, fjordingar, araber, en isis, ponnyer av olika sort, halvblod. Alla dessa gick i en stor flock tillsammans. Inga problem där.
Mina fjordingar älskade islandsvalacken. När det kom föl så lekte han outröttligt med dom, vilken sort det en var.

Numera har jag bar en liten shettis kvar, som blir väl omhändertagen av ledarstoet (halvblod). Hon brukar stå med honom eftersom han har kommit lite till åren och förmodligen behöver extra skydd.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Men du, jag har aldrig skrivit att det är specifikt för islandshästen. Det finns säkert massor av exempel på hästar som fungerar i stora flockar och mattar/hussar som vill ha det så men särskilt vanligt är det inte med den formen av hästhållning är det inte i inackorderingsstall.

Det islandshästmänniskor ofta söker är likasinnade både för sig själv och hästen, för att underlätta vardagen och kunna samordna träning, tävling mm. Hur kul är det för en travmänniska att var uppstallad i ett dressyrstall, en western ryttare med enbart hopphästar, shettis med tillhörande 5-årig matte i ett fälttävlans stall. ja det kan säkert gå jättebra men ofta saknar man folk med samma intressen och förutsättningar. Och hur kul är det att stå i ett stall med små fyrkanter till hagar och 1-2 i var när man vill ha hästen i en större flock?
 
Senast ändrad:
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Och ute kan man ju stå och pyssla med uppbunden häst dagtid månd-onsd samt heldag torsd-sönd OM vädret är oki.. Men nu regnar det ju mest och man vill gärna ha tak över huvudet ;)

Men har ni ingen stallgång alls? Jag har alltid skött mina hästar i stallgången inte i boxen!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det verkar onekligen vara en knepig situation och som gjort för att inte fungera. Om du inte hittar någon annan plats så behöver ni diskutera igenom reglerna för gruppboxen så att de fungerar för alla.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Japps!
Svarat på ett par annonser redan, det skadar ju inte att åka ut o kika :)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jo alltså i stora stallet finns det ju stallgång och många boxar, men där får inte vi privathästar vara, utan det finns en liten yta precis utanför dessa 3 boxar i privat stallet däe jag brukar stå, men då är jag verkligen i vägen för tex vattnet som alla hämtar där, och ska nån annan häst ut så måste jag gå ut med min pålle så dem kommer förbi
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Fast hur många hästar vistas samtidigt i gruppboxen?

Är det möjligt att dela av den?

Skulle tippa på att det behövs ca 8 kvm / per häst, är den så stor?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Hittils har vi varit 4 med behov samtidigt men då har jag valt att inte ställa in honom utan pyssla och mata någon annanstans, sen ut i hagen igen.. Just när sto med föl är inne sina timmar så går vi inte in då det blev kaos första gången vi testade.. Min pålle vägrar dessutom när dom är i boxen..
Jag bara hoppas att inga ska bli sjuka samtidigt så det krisar..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Fått två svar på mail nu :)
Ska försöka åka o kika i veckan, ett ligger jättenära hem också..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Ja jag vet inte hur man kan lösa detta? Det är för många hästar med olika personligheter och behov i samma box och det finns inte fler..
Så jag får väl flytta då min häst inte klarar att dela med dessa :(
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag ser det som totalt upplagt för problem att binda flera hästar i samma box och dessutom ge någon av dem mat!
I ditt fall skulle jag fodra och sköta om utanför och se till att din häst får vara ensam i boxen om han ska stå inne och torka.

Passar inte det systemet dig så är det mkt bättre att flytta. Lycka till!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Ja, nu hoppas jag ju att det kan lösas på något sätt, då vi trivs toppen på andra sätt :)
Men jag letar på och kanske dyker stallet med stort S upp :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·
F
Hästhantering Jag har två ston, en 6-åring och en 4-åring som jag haft tillsammans med en b-ponnyvalack i ett stall med tre boxar. De två stona har...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp