Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad
jag huserade en unghingst av halvblodsvarianten här i ett år. Verkligen supertrevlig individ och vacker att titta på, helt okomplicerad att hantera. När han flyttade till sin nya matte insåg jag varför de halvblod jag träffat hittills varit avtrubbade och truliga att ha att göra med. Deras ägare lyssnar inte ett smack på dem, alla typer av känsloyttringar möts av ryck, hugg och slag. Inte konstigt att de knyter sig inom sig själva och antingen blir likgiltiga eller "elaka".
Det är vad jag sett när jag tittat in i storhästvärlden med mina "islandsfärgade" ögon alltså måste det vara sant...
Eller så sket vi att låta tråden tas över av ogrundade fördomar.
Nej jag skulle aldrig komma på tanken att välja en s.k "viktbärande" isis- bara för att det är den enda rasen som man har på Island.
Vi skulle nog rida på russet om vi inte ville importera. Man tager vad man haver o sen blev det en skröna....att den är starkare o mer tålig än vad den egentligen är.
Bra för folk som tycker att stora hästar är läskiga. Behändiga är de ju o behöver inte så mkt mat osv....
jag huserade en unghingst av halvblodsvarianten här i ett år. Verkligen supertrevlig individ och vacker att titta på, helt okomplicerad att hantera. När han flyttade till sin nya matte insåg jag varför de halvblod jag träffat hittills varit avtrubbade och truliga att ha att göra med. Deras ägare lyssnar inte ett smack på dem, alla typer av känsloyttringar möts av ryck, hugg och slag. Inte konstigt att de knyter sig inom sig själva och antingen blir likgiltiga eller "elaka".
Det är vad jag sett när jag tittat in i storhästvärlden med mina "islandsfärgade" ögon alltså måste det vara sant...
Eller så sket vi att låta tråden tas över av ogrundade fördomar.