Fler tävlingar...

malumbub

Trådstartare
Ok, eftersom det ju faktiskt är lite ojämt med tävlingar runt om i landet kanske vi som vill tävla kan bolla fram idéer på hur man lättare får arrangörer engagerade. :idea:

Har ni några tankar, funderingar eller idéer?

För en distanstävling kräver ju en del...

Har ni några smarta tips? Kom igen!!! :bump:

För oss är det just funktionärsfrågan som är problemet. En ritt kräver ca. 50 st funktionärer under tävlingsdagen samt en hel del innan.
Inte många orkar dessa långa dagar.
Jag tycker fler ryttare borde vara funktionärer så de får känna på hur tufft det är !
Alla vill ha fler ritter ingen vill jobba. Vi hade några ryttare som gjorde ett toppenjobb innan och sedan red samt några under dagen. Men resten då ?? :confused:
/Cetzy

Jo, men jag håller absolut med dig att man som tävlande bör inse hur krävande det faktiskt är att vara funktionär. Och jag skulle lugnt ställa upp. Detta år debuterade jag på Berga, och just den gången hade jag inte mentalt tid för annat.

Men nästa år kan jag lugnt ställa upp hos er eller på annan tävling, som inte är alldeles för långt bort. Bara jag får tävla också. :)

Men ska vi dra igång nån kampanj, eller hur ska vi göra?

Saknar ni arrangörer annat? Eller har ni löst nånting smart? Det kan ju vara smådetaljer också som hindrar nya tävlingar från att dyka upp...

Hej! Bra disk. kommer säkert på något mera lite senare. Vi har ju nyligen deb. som arrangör via GREVERITTE. Vad som är viktigt just nu är en feedback vad var bra osv tips vad kan bli bättre osv läs vidare ang Greveritten Kram ifrån Ylva :banana:

Något av det viktigaste tror jag är att man engagerar sig där man bor. Det är t.ex. ganska lätt att arrangera informella träningsritter där man bjuder in folk från trakten att vara med.
Vi ordnar en sådan ungefär en gång i månaden - vi är en nystartad distansklubb i vårt distrikt. Då rider vi först och sedan brukar någon ha fixat mat, som vi betalar en slant för som går till vår nya klubb. På så sätt så lockar man till sig folk som får upp ögonen för distans och med fler intresserade så blir det lättare med funktionärer. Det viktiga är att man ser till att ha roligt ihop, blir ett gäng och ser till att nykomlingar känner sig välkomna. För träna skall man ju göra ändå och kul är det att träna ihop. Det ena ger det andra och plötsligt är man fler. Hos oss så händer det nu saker utan att de som dragit igång klubben från början alltid är med och ordnar. Det gäller att man släpper fram nya idéer och låter folk ta tag i sina egna grejer - hjärtefrågor.
Har man kul ihop och är en grupp är det sedan mer av en självklar sak att man ställer upp när det skall till med funktionärer. Fast visst är det svårt och mycket arbete före en tävling, därför gäller det att man har trevligt när man ordnar till en tävling tillsammans.
Sedan är det inte alltid det fungerar heller pga krockar av tävlingar, man måste ju ha ett underlag av startande också, så så länge det inte finns fler ryttare så kan det inte bli fler tävlingar. Men med ett lokalt engagemang av de som redan nu brinner för distansen så skall vi nog kunna utöka utbudet av tävlingar.
Hälsning Maja

ÅH! Var det er jag läste om i NA?

Ja, du har ju rätt i det du skriver - man bör ju vara åtminstone en smula intresserad för att orka hjälpa till...i a f för att ställa upp flera gånger. (Man kan och SKA inte slita ut alla anhöriga, om de inte är intresserade. Det är faktiskt en annan sak om man tävlar än bara är funk...)

I Nerikes Allehanda idag, ja. Blev nyfiken på om du bor här och tittade på din profil. Men du bor ju i Stockholm, så hur kom du över den tidningen? ;-)
Hälsning Maja

Jag var där över helgen tack vare Segersjö... :D Kul att se Fälttävlan på en sån fiiiiiiiiiiiiin anläggning. Dessutom ett mycket bra skäl att ta semester och åka bort lite. Även om det så bara blev till Örebro... :bump:

Just det här "bara jag får tävla också" är en återkommande replik!
Alla som rider distans vill just rida och skyller på att det är så få tävlingar att man bara måste rida.
Att inte kunna ställa upp på sin klubbs tävling tycker jag är lite dåligt om inte annat kan man ju se till att det finns funktionärer under dagen vilket några av våra gjorde.
Men som alltid är det vissa som ställer upp till 100% NI är värdefulla :bow:
Om inte annat så tycker jag att kan icke distansryttare "offra" en dag att vara funktionär på en distansritt så kunde ju distansarna ställa upp på en hopptävling men inte då ?? Konstigt nog är det samma människor som är funktionärer på båda :confused:
/Cetzy
PS Jag hoppas att ni som STÄLLDE UPP på Rönningeritten inte tar åt er av detta !!!

Men jag är en sån där som inte måste få tävla på varenda tävling. Jag ställer gärna upp på två tävlingar för att fåv rida en ritt.

Ett annat sätt är att göra som jag sett på andra tävlingar (främst inom scouting i f s...) - ska du tävla, ta med dig en funk...

Om man är en klubb med olika dicipliner är det ju smart att "byta" funktionärer med varandra. Många klubbar som har tävlingar drar till sig distansintresserade medlemmar och ett sätt kan ju vara att varje tävlande från hemmaklubben bör ställa en funktionär till förfogande under en del av tävlingsdagen för att få tävla, då kan det ju vara en som inte kan något om hästar, som tex gör något annat viktigt, kafeteria, vägvakt etc. Vissa människor engagerar sig dock så himmelskt att de bör kunna få tävla med gott samvete utan inblanding under tävlingsdagen.

Varje gång jag är med på en ritt är jag tacksam för allt arbete som lagts ner för att just jag ska få komma och rida och det är viktigt att varje deltagare är nyanserad i sin kritik av arrangemanget, då allt sker ideellt.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 460
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar