Fler dumma frågor!

Mysaan

Trådstartare
Förstår om ni tröttnar men jag hoppas någon orkar svara och förklara för en nybörjare.

Hur viktig är hinknisse vid prövapåtävlingar???
Måste man alltid även på dessa tävlingar ha polo??? Räcker det om man har halvpolo som var modernt på 90-talet???

Satt och kolla lite olika resultatlistor eftersom jag var nyfiken på vilket tempo de håller. PÅ en tävling så stod det minimitid 3 timmar maxtid 6 timmar. En av de tävlande hade ridit på 2 timmar och 35 minuter. Blev hon utesluten då???

Jag sitter och funderar på hur jag ska lägga upp träningen. Vi har inte så jättebra vägar att rida på som är särskilt långa. Vi har en runda som är på ca 3 km. Fundera på att rida den tex 3 varv i det tempot som vi brukar bara för att kolla av lite på vilken nivå jag ska lägga träningen är det en god ide?

kan amn ta grönt kort hos sin distansklubb elelr måste amn vara med i en vanligt ridklubb oxå??? Kostar det gröna kortet något och i så fall hur mycket?

HUr fort kan man få börja tävla 5 milarna??? Måste man ha 2 godkända 3 milare först? Har fattat att dte är det som gäller men kan ha fattat fel.

Vart kan man få tag i ett Tr för distans?

Vet att jag ställer frågor som jag egentligen inte har någon nytta av att veta svaret på nu men jag behöver veta i god tid så jag kan vara så förberedd jag bara kan.

Sv: Fler dumma frågor!

en hinknisse tror jag att du behöver, speciellt om det är din första tävling, de finns de som tävlar utan, men jag kan bara svara för mej själv, och jag skulle inte vilja tävla utan.

du måste inte ha polo men du får inte rida i linne, i TR så står det tröja med krage.

om du har som mål att starta 50 km så lät de väll bra, för på en sådan tävling om du inte ska rida fort så räcker en "normal" kondition för hästen, men om du vill rida så så blir det nog bra.

jag tror att du kan ta grönt kort hos de flesta klubbar, de distansklubbar som finns regristrerade är precis som de "vanliga" ridklubbarna anslutna till svenska ridsports förbundet, så det är bara att du hör av dej till den klubb som du vill tävla för, eller som ligger nära tillhands, och hör om dem ska ha någon kurs.
jag har för mej att kortet kostade ca 50 kr när jag tog det men det avar 2002 tror jag.

du får ställa upp i en 50 km Clear Round som första tävling, och för att få tävla i en 50 km tävling så måste du ha ridit en clear round godkänd.

TR för distans köper du där du köper vanliga tr, alltså från tex. SvRf.

hoppas något klarnade.

Nu fick jag fler frågor.

Ang träningen så tänkte jag rida den rundan så för att kolla vilken nivå jag skall lägga träningen på. Hur högt tempo behöver man hålla ungefär för att klara en 50 km utan att komma sist??

Angående frågan om tiden. Ärd et så att man inte får gå under den minimitiden utan att man blir utesluten då???

Finns det någon sida där man kan hitta lite träningstips? Tycker dte är svårt att veta hur jag ska lägga upp träningen på bästa sätt. Känns som om jag skulle vara ute i väldigt god tid men jag vill vara så vältränad som möjligt när det blir dax för första tävlingen.

Stannar man och vattnar hästarna på 30 km? Är det en vet grind mitt i tävlingen på en sådan kort eller hur fungerar det???

När jag började rida distans, så skaffade jag ett kompendium hopsatt av
Anna Shuber och Adriana Graucob som heter just Distansritt. Där går de igenom allt som man bör veta innan man börjar tävla... Jättebra
Detär väl en del saker som har blivit lite "föråldrade" men annars så funkar det helt ok :)
Skulle önska att de kanske skulle göra en reviderad upplaga.
Jag har i alla fall haft jätte stor nytta av mitt ex :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Okej ännu en dum fråga. :) Tror ni att pålle och jag skulle kunna vara redo att rida en 20 km i maj??? Så klart är det svårt för er att veta men tror ni man hinner fixa allt som grönt kort osv?

Jag tror att du hinner fixa allt till Maj. Bra att ha en speciell tävling att träna inför så du inte tappar fokus.
Ang hastigheter i 50 km så ska du på första tävlingen satsa på att komma sist.
Först kommer hållbarhetsträningen och senare kommer hastigheten. Träna på att hålla 10 km/h till att börja med.
// Linda

Mysaan skrev:
Okej ännu en dum fråga. :) Tror ni att pålle och jag skulle kunna vara redo att rida en 20 km i maj??? Så klart är det svårt för er att veta men tror ni man hinner fixa allt som grönt kort osv?

20 km är en träningsrunda. När man börjar med distans har man bara vaga begrepp om hur långt t.ex. en mil är. Mät upp och förvåna dig själv om hur långt du brukar rida.

Hälsning Maja

För att svara på din fråga - Ja om man rider t.ex en clear round och man rider utanför minimi eller maxtiden så blir man utesluten.

Tack för svaret! Nu i helgen ska jag ut 10 km och kolla vilken ahstighet vi har jsut nu. Tycker detta är jättekul och skulle helst ut och träna nu på en gång. :)

Stopek skrev:
20 km är en träningsrunda. När man börjar med distans har man bara vaga begrepp om hur långt t.ex. en mil är. Mät upp och förvåna dig själv om hur långt du brukar rida.

Hälsning Maja

Mätte upp i dag en av våra mullrundor och den är 8 km. Så vi rider nog inte sålite ändå. Men för mig låter inte 20 km som en träningsrunda. :) Fast för er vana kanske det är det.

neywaz skrev:
För att svara på din fråga - Ja om man rider t.ex en clear round och man rider utanför minimi eller maxtiden så blir man utesluten.

Hm då får man alltså inte rida för fort heller ju. KLurigt det där. :) Mycket som ska stämma och klaffa märker jag. INte bara att rida på inte.

Då måste jag få fråga en sak till. Får man rida fler pp om man skulle vilja det innan man börjar med cr???

Man får rida hur många prova på och clear rounder som helst innan man fortsätter till tävlingsklassen.
Prova på och CR har alltid en min och max tid ofta bra tilltagen. Samt oftast starter i små grupper om 4 ekipage.detta för att det ska gå lugnt i väg och man som ryttare ska lära sej att hitta sin och hästens rytm och vad just du och din häst behöver under en tävling.
Behovet ökar givetvis i takt med att distanserna ökar.
För en distans häst som går 160 km så kan en träningsrunda vara 60-70 km.....
Sedan vill jag tillägga att ingen fråga är dum även om den är ställd förut. :)

Tack för ditt svar!

Tur att några orkar med nybörjare. :) Skönt att man kan rida hur många pp och cr som man vill. TRor nämligen att både jag och pålle kan behöva det innan vi ger oss in i de högre klasserna.

60-70 km på ett träningspass???? :eek: Då vill det till att man har bra ridvägar och inte har 10 km till närmaste 90 väg. :)

Jo fast tidsbegränsningen uppåt gäller bara clear round och prova på. När du rider tävlingsklass får du rida hur fort du vill, men då ska din häst vara såpass tränad att den klarar det om du skulle få för dig att rida fortare ;)

Jag har en distasnhäst som gått 160 km och 200 km (2x100), detta år o förra året hållit sig på 120 km för att nästa år förhoppningsvis gå 160 igen. Vi rider aldrig träningsrundor på 6-7 mil, våra är inte mer än 3-4 mil, men det är inte så ofta det heller. När hästen är uppe på den nivån ska det inte behövas TRÄNAS så mycket tycker jag, då är det mer underhållning av det som redan är tränat. Tävlingarna i sig är bra träning, sedan kan det ju vara trevligt att någon gång trappa ner några steg och rida en lättare klass som träning. Mellan tävlingarna är det underhåll. På vintern är det mestadels vila, dressyrarbete och farttträning av en redan klar distanshäst.

Så gör jag iaf :) Det finns nog lika många träningsmetoder som det finns tränare ;)

Mysaan skrev:
Tack för ditt svar!

Tur att några orkar med nybörjare. :) Skönt att man kan rida hur många pp och cr som man vill. TRor nämligen att både jag och pålle kan behöva det innan vi ger oss in i de högre klasserna.

60-70 km på ett träningspass???? :eek: Då vill det till att man har bra ridvägar och inte har 10 km till närmaste 90 väg. :)

Jag har nog inte ridit mer än 40-50 km i träning. Det har jag då gjort som en CR, med grind i mitten. Detta instället för att starta säsongen med en femma på tävling och kunna rida den önskade distansen då istället.

En lång träningsrunda för mig är 3-4 mil, en kort 1 mil och en lagom 2 mil. Om jag skall få ihop t.ex. 15 min trav, 3 min galopp, 5 min skritt och upprepa en 4 ggr, då behövs det ett par mil. Den typen av träningsrundor ger jag mig ut på när träningen kommit igång ordentligt på vårvintern.

Hälsning Maja

Jag vet en distans häst som gått 160 km flera ggr i år som går träningsrundor på 60 km. Så det är inviduellt.
Därmed inte sagt att alla måste göra det för det.
Att hitta just den träning som gör ens egen häst bättre och starkare är väl ändå det roligaste med distans.
Mina 2 hästar är som dag och natt och de tränas oxå helt olika men för samma distans. :p

Ja det är helt rätt, jag har fem hästar och alla är HELT olika. Det som funkar på den ena går inte alls på den andra.

Just nu håller jag på att träna upp min första fölunge till distans...nu är det ju ingen träning precis, men man lägger lite grundkunskaper, som att dricka saltvatten etc etc

Det förstår jag att man tar träningsrundor som är längre än mina om man rider 160 km. Själv har jag bara ridit upp till 120 km och det var ett tag sedan. På senare år har det inte blivit mer än 5 och 8 or.

Jag menade inte att säga emot, bara ge fler infallsvinklar för trådskaparen. Något av det första jag fick lära mig när jag började med distans var att man bör rida halva sträckan i träning som man sedan skall tävla på. Jag trodde att för det flesta blir det då en 80 ritt snarare än träning på hemmaplan. Så man får vetkontroll och allt det där. Fast jag kan ju ha fel. Intressant vore att höra hur 160 km ryttare gör.

Jag känner själv att jag vågar mig på en 40-50 km på hemmaplan utan veterinär, men med mer rutin så kanske man vågar sig på längre träningar. Det blir ju definitivt billigare att köra träningen hemmavid än på tävling. Så har man en häst som redan kan rutinerna och inte behöver lära sig på plats så är det nog en bra idé. Det är ju även bra att träna ihop med andra distansryttare när man skall ta en längre träningsrunda. Då blir det fler ögon på samma häst. Det brukar vi göra i vår klubb.

Hälsning Maja

Tack för svar. Tror att det kan vara bra att rida cr många gånger så man känner att man har helt koll på hästen och har lärt sig hästen ordentligt.

Skoj ska det bli i alla fall. Har läst tillbaks en hel del oxå här på sidan för att få tips osv.

Stopek skrev:
Jag har nog inte ridit mer än 40-50 km i träning. Det har jag då gjort som en CR, med grind i mitten. Detta instället för att starta säsongen med en femma på tävling och kunna rida den önskade distansen då istället.

En lång träningsrunda för mig är 3-4 mil, en kort 1 mil och en lagom 2 mil. Om jag skall få ihop t.ex. 15 min trav, 3 min galopp, 5 min skritt och upprepa en 4 ggr, då behövs det ett par mil. Den typen av träningsrundor ger jag mig ut på när träningen kommit igång ordentligt på vårvintern.

Hälsning Maja

När du ridit 40-50 på träning har du haft vet ute då??? Eller har du gjort som en vet grind ändå??? Hur tränar du på vintern då??? Blir det mycket skrittjobb som andra skrivit om???

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har de senaste åren blivit mer medveten om vad jag tänker och framförallt hur jag ibland fastnar i olika tankeloopar. Tex vet jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 960
Senast: Habina
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 282
Senast: Nielaa
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 131
Senast: Askur
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 770
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?