Fler besatta och manipulerade?

Tibra

Trådstartare
Hej..
Jag tror jag har blivit riktigt knäpp :S
Lilla islandshästen jag tar hand om är mitt allt, hon är det bästa jag har! Gör allt för henne.
Det dumma är att jag blivit besatt, jag kan inte gå lugnt hemma, sova eller ens ha roligt med andra saker. Jag går bara och oroar mig HELA TIDEN om hur hon mår, vad hon gör just då och hur jag ska förbättra saken.
Hösten 2004- hon fick bronkit, mådde hyfsat dåligt, har varit jobbigt med det ända sen våren då i början av sommaren bronkiten vart mycket bättre. Istället kom hennes hemska exem som jag nästan tycker är ännu jobbigare. Jag söker råd från allt och alla, testar, handlar och bygger special boxar så hon inte kan klia sig men hon hittar alltid en lösning att klia sönder sig eller så rymmer hon.
Jag orkar inte tänka på henne hela tiden, varje gång jag kommer hem pratar jag jämt om Tibra, mest klagar och oroar jag mig, min familj blir galen och trött på mig, nu lyssnar de knappt längre.
Fast jag säjer nästan samma saker och pratar precis hela tiden om henne kan jag inte sluta klaga! Jag måste lägga över min oro på andra!
jag vill prata någon som förstår och som kan lite mer om hästar och exem, över nätet är väl värre eftersom de inte ser situationen.
Om ni bara visste vad jag har hållt på med den hästen för att hon ska må bra.
Och när det väl börjar gå mot den ljusa sidan så dröjer det inte länge fören det blir värre igen! Då blir jag så arg, lessen och orolig igen. Fan han där uppe måste hata mig!
Förra sommaren kallades hon för en åsna, folk undrade vad jag red på för en sårskorpa och andra "hästOkunniga" tyckte det var hemskt att hon hade täcke på sommaren. Men allt det där skiter jag i.
Men varför kan inte jag få ha "min" häst som alla andra? Kunna ha henne ute dygnet runt om sommrarna, dit jag kan åka för att pyssla om och rida henne då hon ska göras det.
Men nu blir det smörjning, rengöring och på med täcke varje dag, plus att man måste försöka ta bort precis allt överallt hon än är som hon kan klia sig på "vilket inte är lätt" mmm.
"den specialbyggda boxen" har jag fått göra om 6-7 gånger nu :( jag orkar inte mer!
När ska all denna oro och lidande sluta?
Somnar väl 3 på nätterna, jag vill bara till henne och vaka.. men samtidigt som jag är där orkar jag inte titta på henne heller..
Och ju värre hon ser ut blir jag bara argare på henne! Tänk om man kunde säja till henne vad hon ska göra och inte göra :(
Jag slår vad om att hon står och kliar sönder sig nu i "stallet" fast jag satt teddy där det sticker ut och satt fast henne så hon inte kan gå runt och klia sig, hon hittar alltid en lösning.
Usch, vad ska jag göra?
Släppa allt, låt gå som det går? Nej, jag vill ju inte det.. jag vill att hon ska må bäst i hela världen och för en gångs skull se lite hyfsat fräsch ut på sommaren!
Finns inget annat än oron för henne i mitt huvud, snart går jag in i väggen..vad finns att göra när man inte själv kan sluta :(

Sv: Fler besatta och manipulerade?

Det här svaret är nog INTE vad du förväntat dig. Men vad jag anser att jag tycker du ska göra är faktskt att om du provat ALLT mot eksemen och inget hjälper låta henne somna in. Jag anser inte det är ett värdigt hästliv att ha sådan klåda, och inte kunna klia heller.

Nu är det som jag förstår dig inte DIN häst och då kan du ju inte styra över sådant, men då skulle jag faktiskt låta bli att ta hand omd en hästen mer. Dvs låt någon annan få må sådär och se det där etc om de anser det är okej. Men jag skulle inte anse det.

Jag har varit lite i samma sits, det var dock inte en eksemhäst utan det var ett annat underliggande fel. Men SYMPTOMEN blev desamma - tålde inte insekter, och hade stora problem trots smörjor och eksemtäcken och installning värsta perioden osv. 24 h om dygnet levde jag med och i det, och oroade mig. Och aldrig kunde man slappna av. Och HÄSTEN led av det.

Nu var det som sagt ett annat underliggande problemn för min dam visade det sig. Men oavsett vad anledningen varit så var det JAG som faktiskt bad veterinären prata med försäkringsbolaget om utdömning, eftersom det banne mig inte var ett värdigt hästliv längre, och jag inte stod ut med att se henne lida.

Så jag vet precis hur du känner det, känt det flera gånger men då har det gällt saker med en bra prognos, men JAG anser att man måste sätta en gräns för vad som är värdigt hästliv, och när man mår sådär och det är ett kroniskt lidande (dvs knappast något större hopp i sikte) så får man dra en gräns. Är det inte ens egen häst får man ju dra gränsen vid hur mycket man vill medverka till situationen som är.

I övrigt är det i princip bara att stå ut och försöka koppla bort det ibland i alla fall, att inse att i ett givet läge/just nu KAN man inte göra mer, och man har gjort allt man kan. TYvärr.

Senast ändrad:

Stackars lilla Tibra och dig!!!!!!!! Finns det ingen ägare/vuxen person som kan hjälpa dig? Detta är nog ett för stort ansvar för en 16-åring. Någon bör hjälpa dig så du inte knäcker dig.

Här gav du svaret själv på alla dina frågor, nu är ju inte hästen din så därför kan du inte göra något åt det på det hela taget. Men precis som Alexandra är jag av den åsikten att hästen och du skulle må bättre av att den fick komma till trappalanda, utan att vilja strö salt i såren tänk på detta.

För inte så länge sedan frågade du varför en eksemhäst inte skulle få ha föl? Här har du svaret på den frågan, därför att andra skall slippa både häst och människa att oroa sig samt vara plågad över sin eksem och annat.

Jag förstår att detta inte är svaret du önskar, men tyvärr är allt annat ett förmänskligande tyckande och det gagnar defentivt inte hästen. Jag skulle inte bry mig om sådant i de fall hästen inte lider, men när det går ut över djuren och de får sitta emellan då tycker jag att jag vill skriva det.

Men annars lider jag med dig med och din oro, jag har inte dessa problem trots att min pålle är att betrakta som eksempålle. Dock har han ännu inte visat en enda symtom på det fram till nu.

En sak som jag oftast reagerar på när det gäller hästar med svårt eksem är förresten det här att de HINDRAS från att klia sig. Jag kan självklrt förstå tanken, det blir bara värre om de kliar sig. Samtidigt, jag har haft vattkoppor mer än en gång (tre faktiskt, jag är lite..konstig), och det är ett HELVETE när det kliiiiiar och man inte får riva på dem. Och än värre måste det vara för en häst som man inte kan FÖRKLARA varför de inte får klia sig.

Och med det i åtanke så när jag läste tråden en andra gång reagerade jag lite på:

jag vill att hon ska må bäst i hela världen och för en gångs skull se lite hyfsat fräsch ut på sommaren!

Jag fattar ju att man gärna skulle ha en häst som mådde bra och hade lång böljande man och svans och inte var ett myller av sårskorpor. Men när det viktiga är hur hästen SER UT, dvs på något sätt är det primära målet att hästen inte ska få tillfälle att klia sönder sig, så anser jag man är illa ute. Det primära måste ju vara att få bort så mkt av klådan som möjligt, och försöka förhindra den värsta sönderkliningen. Men man måste ju tänka på hur hästen med klåda över hela kroppen somg ör den halvt tokig känner sig där utan klimöjligheter?

JAG mår sämre när jag ser en eksemhäst i hage utan träd och med elstängsel runt boxen för att inte ha NÅGOT att klia sig på, och som kliar sig frenetiskt mot första bästa människa som kommer in i hagen, men med full man och svans, än när jag ser en halvt sönderkliad sak.

Kanske hästen skulle må bättre någon annanstans t ex på Öland?

Jag har nästan precis samma problem som du...dock gäller detta ändast svansrot o man.... Min shettisvallack lider av solexem....han kliar sig förskräckligt mycket när sol o insekterna börjar titta fram..
Det ändå jag kan göra är att försöka att få honom att inte klia sig dvs han får stå i hage hela tiden...ju mindre han kliar sig ju mindre sår blir det o ju mindre sår ju mindre kliar det...
Jag har försökt med det mesta....olika sorters exemmedel o sådär..o jag har tyckt det va skitjobbigt...jag har inte heller haft den tiden att lägga ner hela min själ i att han ska bli bra...det går inte... :cry:

Nu har jag lämna ut min putte på foder så han blir mer ompysslad o de har även börjat smörja honom med någe annat medel...kommer inte på vilket just nu men kan återkomma om det :)

Lycka till nu med hästen...
Försök se det bästa ur situationen...det försöker jag..

MVH Malin

Kan bara tänka på att om jag varit hästen hade jag inte velat ha det så.Eksem som är så illa att man måste klia sönder sig.Jag förstår på ett sätt att du inte vill låta den klia sönder sig men det är fruktansvärt att ha klåda å inte kunna klia sig.
Om det varit min häst hade jag låtit ta bort den.
Tänker inte ägarna till hästen ens i de banorna då?att ta bort den alltså?
Eller tänker de ha kvar hästen fast den plågas?
Som jag förstått har du testat det mesta som går att testa å det finns ju en gräns, där man måste tänka på hur hästen har det.
Har du den på foder eller så?Är det du som får stå för alla eksem medel oxå?Var du medveten om att hästen hade eksem när du tog den?
Trist, men det är så att ha djur, ibland håller de sig inte friska, vad man än gör tyvärr. :(

Har läst och funderat över ditt inlägg, och här är valda delar:

Tibra skrev:
... jag orkar inte mer! När ska all denna oro och lidande sluta? ...
... Och ju värre hon ser ut blir jag bara argare på henne! ...
... Jag slår vad om att hon står och kliar sönder sig nu i "stallet" fast jag satt teddy ...
... vad finns att göra när man inte själv kan sluta ...

En eksemhäst kräver väldigt mycket, såväl ekonomiskt, som tids- och känslomässigt. Och det enda jag kan fundera över är liksom ovanstående inlägg; att det kan vara dags att överväga din hästs framtid. För att leva är inte ett självändamål för djuren, och ett dött djur lider inte. Det är INTE djurplågeri att avsluta plågorna för hästen - däremot *kan* ett fortsatt liv faktiskt vara mera av en plåga än en belöning.

Det är faktiskt till syvende och sist inte fråga om ditt lidande, för ditt lidande är bara en orsak av ditt djurs svåra sjukdom.

Jag har tagit bort en eksemhäst som led så fruktansvärt. Han kliade sej oavbrutet så fort han såg ett träd eller in i stallet. Inget jag gjorde hjälpte :( .

Det enda rätta var att låta honom gå till trapalanda. Din Tibra mår inte bra, och det gör inte du heller. Låt det här bli ett bra slut för er båda - INNAN det går alldeles för långt i lidande för både Tibra och dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix