Fler än jag som blivit "knäpp" ?

Sv: Fler än jag som blivit "knäpp" ?

Hressa skrev:
Skönt att höra att vi är "knäppa", det verkar vara fullt normalt i islandshästvärlden :angel: Tänker aldrig gå tillbaka till "vanlig" hästvärld igen :D Har aldrig trivts så bra som jag gör nu :bump:
Kram Suss :love:

Japp..fullt normalt. Fast min pojkvän börjar bli lite nervös att det blir en hel drös med nordsvenskar hemma när han hör mej prata :angel:,
fast har man på lösdrift och egen gård och eget foder så har man ju också råd att ha fler hästar än de som har inhyrt i kollektivstall.

Ja de är mysiga islänningar, skälet till att jag ändå väljer nordsvenskar är för att jag känenr tat det krävs så mycet kunskap och arbete med fler än tre gångarter och även om jag tycker tölt kan vara mysigt så klarar jag mej bra utan. Sen kostar de ju också en hel del. Men skulle ngn erbjuda en till lågt pris så skulle jag nog inte tacka nej. De har ju underbart psyke, fast de har nordisarna också :)

gadriel skrev:
Ja de är mysiga islänningar, skälet till att jag ändå väljer nordsvenskar är för att jag känenr tat det krävs så mycet kunskap och arbete med fler än tre gångarter och även om jag tycker tölt kan vara mysigt så klarar jag mej bra utan. Sen kostar de ju också en hel del. Men skulle ngn erbjuda en till lågt pris så skulle jag nog inte tacka nej. De har ju underbart psyke, fast de har nordisarna också :)

Har för mig att flera nordisar har tölt, de med. Fast jag kan ha fel.

OA

travare brukar ju ha och det gäller ju säkert kallblodstravare med men jag har inte hört någon nordsvensk som har så jag vet inte.
Klarar mej så bra utan ändå, men det är roligt att ha provat.

Tyvärr har jag itne så bra erfarenheter vad gäller tölt sett så himla många som inta var musklade för det utan hölls upp med tyglarna, sänkte ryggen och töltade.Jag vet att inte alla gör så, långt ifrån som tur är men jag hade ingen lust att tölta under dom förutsättningarna. Men hade jag haft en egen hade jag haft möjligheten att träna och muskla den så mycket så man med tiden hade kunnat börja jobba med tölten i en bra form och då hade det varit roligt. :)

Nej jag håller med! jag är gammal ponny ryttare har haft en new forest visst jag lärde mig mycket på henne, men jag skulle nog alldrig gå tillbaka till vanlig häst.(isf kallblod )

Tycker nog oxå att man har blivit knäpp köpte bil dekaler som jag tänkte sätta på bilen, men det blev inte populärt för mannen i huset
håller fortfarande på med bearbetnings stadiet :)
Men jag fick sätta dekaler på släpet eftersom den är MIN o bara MIN

NEJ! det går inte för sig att folk ska tro att det står någon annan häst i MITT släp, Nä det måste synas (skämt åsido) :D

Självklart måste jag veta var man kan köpa dom!!!

Tackar!!

2 isisar skrev:
Nej jag håller med! jag är gammal ponny ryttare har haft en new forest visst jag lärde mig mycket på henne, men jag skulle nog alldrig gå tillbaka till vanlig häst.(isf kallblod )

Tycker nog oxå att man har blivit knäpp köpte bil dekaler som jag tänkte sätta på bilen, men det blev inte populärt för mannen i huset
håller fortfarande på med bearbetnings stadiet :)
Men jag fick sätta dekaler på släpet eftersom den är MIN o bara MIN

NEJ! det går inte för sig att folk ska tro att det står någon annan häst i MITT släp, Nä det måste synas (skämt åsido) :D

Självklart måste jag veta var man kan köpa dom!!!

Tackar!!

Hehe...ja annars kan ju ngn tro du kör runt med en charolaiskossa elelr nått :D

Jag PM:a dej!

Ja det vore fruktansvärt!! nått sånt kan vi inte tolerera :) he he

gadriel tack så mycket!! :bow: :bow: :bow:

2 isisar skrev:
Ja det vore fruktansvärt!! nått sånt kan vi inte tolerera :) he he

gadriel tack så mycket!! :bow: :bow: :bow:

Nepp. Själv ska jag ha en nordsvensk på min transport när jag väl köpt en så ingen tror jag kör rutn på ett halvblod eller nått :D

gadriel skrev:
Nepp. Själv ska jag ha en nordsvensk på min transport när jag väl köpt en så ingen tror jag kör rutn på ett halvblod eller nått :D

Ja o helst så ska det stå dera isländska namn så dom verkligen inte tar miste. (sånt är noga vet du) :D

Du vad är det för nordis du har, hur ser den ut? hur gammal ? osv

Kan nog erkänna att dom är fina :angel: (fast jag är inbiten islands människa)

Ja precis, om inte annat gårdsnamnet om man fött upp ngn själv :)

Det är ett sto efter en norsk dölehingst, Skrimsblessen. Hon är ett halvår gammal. Brun och en halv strimbläs, fläck på över- och underläpp, stjärnämne och vita bakfötter :)

Jag ska ta bilder på henne nästa vecka när jag kommit hem till henne, har inte sett henne IRL än! Köpte henne precis :)

Om du går in på den här sidan: www.fiart.se/stallargarden och sen under hästar så hittar du henne. Kamé heter hon.

Jo de påminner ju en hel del om islänningar, lurviga, mycket fart i men lugna att hantera och robusta (om man nu inte tittar på den nya typen av islänning som rä ganska så nätta). Kamé blir högbent för tat var ane nordsvensk eftersom pappa är norsk. FInsn bild på han också på sidan, han är så fin!

Hon var ju jätte fin! måste hålla med att dom är fina :)

2 isisar skrev:
Hon var ju jätte fin! måste hålla med att dom är fina :)

Tack :)
Kommer som sagt mer bilder när hon är lite äldre.

Jo det är dom, fast tyvärr är det inte så ofta man ser välmusklade brukshästar, känns som att många bara avlas på och skrotar i en hage och blir feta och då är de inte lika fina. Sen är det månag som har lång rygg och då känns det svårare att använda dom som ridhäst så jag blev jätteglad nrä jag hittade en som blir lite mer kvadratisk i typen :)

Det står två stycken 10 minuter gång tid bort från där jag bor, ser alldrig att dom är ute med dom.
Jag träffade på en tjej som red en av dom hon var 12 år o hon berättade att dom inte har tid med med hästarna o att dom har minst stått i ett halv år.
Att låta en 12 årig tjej rida på en nordis som har stått i minst ett halv år helt otroligt!
Hästarna står i en liten hage dag ut o dag in det är skamligt! snacka om tristess.

Det står även ganska många islandshästar o travare men jag träffar nästan alldrig nån som är ute o rider (vad har folk hästar till för) egentligen.

Har också undrat det. Framförallt vet jag islandsmänniskor som har på tok fler hästar än de har tid att rida och pyssla med. Folk får gärna ha många hästar för min del men då ska man ha tid att stimulera dom också. :)

Har de bara stora hagar och kompisar är det viktigare för dem än ridning och pyssel. Vi ska nog inte övervärdera vår egen betydelse för dem. ;)

mandalaki skrev:
Har de bara stora hagar och kompisar är det viktigare för dem än ridning och pyssel. Vi ska nog inte övervärdera vår egen betydelse för dem. ;)

Jo, stora och varierande och att man sätter var sak i varsin ände så att de verkligen rör på sig. Islandshästarna jag träffat busade och sprang väldigt mycket i hagen fast många halvblod jag träffat har mest bara stått och hängt, fast det beror väl mest på att de ofta går två och två i små fyrkantiga platta hagar.

Nej pyssel tror jag inte är så viktigt för dom, det håller jag med om, visst tycker de väl det är mysigt med ltie kli ibland men det får dom ju från kompisar med, det är ju mest att tillfredställa våra behov.

Men jag tror att de ändå mår ganska bra att få ngn typ av uppgift...oavsett om det är ridning, tricks, körning eller att gå en sväng med ett barn på ryggen,som sagt islänningarna busade mycket men så fort man kom ut i hagen kom de i full karriär även om det mkt väl visste det var turridning på gång så jag fick ändå känslan av att de gillade att komma ut en sväng som omväxling. Men som sagt, har de en rolig hage och att man byter ibland så de får lite nytt att utforska så räcker det ju. Men att gå i en trist hage dag ut och dag in utan ngt att utforska känns som att de kan bli lite understimulerade.

Ex min marsvin jag hade innan, jag kelade aldrig med dom, det gjorde inte dom lyckligare med kel, de uppskattade det inte utan blev snarare oroliga och stressade om man lyfte dom och tog dem från flocken, däremot var de alltid minst 3 stycken och alltid en stor yta att vara på och så bytte jag "leksaker" hela tiden och gav dem grenar och gömde mat och de var väldigt mycket mer aktiva och alerta än vad många marsvin jag träffat varit just p g a den stimulansen.

Nej visst så länge dom har stora hagar o kunna motionera sig själva men sedan behöver dom även träning mentalt oxå.

Iaf där jag bor så har inte folk tillgång till så stora hagar så jag får motioner mina.

Jo precis. Fast min lilla på ett halvår har fullt upp att lära sig att vara en häst så än så länge klarar hon sig på det :)

Självklart sen blir det lite roligt att få börja lära henne allt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 364
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 809
Senast: Rifer
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar