Fleecetäcka ......

T

truls

En snabb fråga då jag ska köpa ett täcke idag...
Är fleecetäcke bra på en svettig häst ?? :confused:
Dvs. transporterar det bort svetten bra ???
Är isåfall alla lika bra ?
Tacksam för snabba svar !!

Fast ett fleecetäcke som blivit blött torkar väl mycket snabbare än ett ulltäcke?

Jag rekommenderar ett fleecetäcke med hals, så transporterar det bort halssvetten också... iaf våra pållar svettas mycket på halsen..

Jag tycker fleece är helt outstanding när det gäller svettabsorberingsförmåga. Körde vår häst till strömsholm i transport och hästen var torr under täcket, medans täcket var fuktigt på utsidan. Alltså transporterades svetten direkt som ånga ut genom täcket utan att ens blöta pälsen först.
Detta var ett Jacson-täcke.
Vet en annan som hade ett tjockt/dubbelfodrat fleecetäcke och där blev hästen svett av täcket istället... Så man ska nog ha ett enkelt.

Ull är också bra, men som någon sa så tar det tid att torka det.

Jag föredrar naturmaterial, det är ju liksom till för det vi vill ha det till. Fråga fåren? ;)

Apropå fleece med fukt utanpå i transporten så kommer oftast fukten från ånga som bildas i transporten när hästen andas och inte från en svettig häst - läge för att skaffa bättre ventilation. Om hästen svettas är det väl ist läge att ta av täcket i transporten om den inte är svettig redan när man lastar dvs.

Jo hästen var redan lite svett när vi lastade och därför ville jag ha täcke på henne. Svetten kan ha kommit både ifrån ev. ånga, men också från hästen eftersom hon som sagt var lite svett redan innan.
Har jag inte täcke i transporten blir hästen genomblöt istället. Bättre med blött täcke och torr häst. :smirk:

Ja det är dålig ventilation men hästen blir svett ändå, inte för att hon blir stressad utan för att hon är en svettig typ av häst.

Bättre förklaring? :confused: Hon blir svettig av att skritta och trava en tur om hon har vinterpäls... Löddrar om hon rids hårt. En svettig hästtyp helt enkelt. Och det beror inte på dålig kondis eller så...

Ok, jag förstår men om hon inte har dålig kondis eller blir stressad borde hon rimligen inte bli blöt av svett av att bara stå i en transport om den inte saknar ventilation helt och hållet. Isf borde hon bli svett av att stå i stallet också.

Ursäkta om jag lägger mig i.... :crazy:
Men stod det inte i första inlägget hon skrev att hästen var svettig redan innan den gick in i transporten. Antagligen kanske den ridits innan...??? :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 133
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
324
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård