Flatcoated Retriever

malllle

Trådstartare
Jag har nyligen skaffat en flatkille och är lite nyfiken på vilka här som också har flats?
Berätta lite om vovven och vad ni gör med den :) Och gärna bilder!

Sv: Flatcoated Retriever

Jag har en flatkille som är snart 2,5 år. Han vill gärna vara nära och ligga i knät, men det är väl för att jag satt mycket med han på golvet när han var liten. Men jag tycker det är mysigt att ha han i knät ibland.
Eftersom han är så ung än är han ju väldigt valpig och flamsig, men det hoppas jag han kommer vara länge, bara att han kan lugna sig lite. Han tycker det är jättekul att apportera, men vi har inte spårat så mycket så han har inte ritkigt fattat att man ska använda nosen.
Till skillnad från många flattar är han rädd för vatten. Första gången han badade (i en älv) var det väl inte meningen och han försvann under vattnet och tyckte sen att det var jätteläskigt. Men förra sommaren fick jag han att gå i vattnet i älven även om han inte vågade simma. Så det går ju framåt.
Han älskar plumsa i snö och när man kastar snöklumpar.
Jag tränar vardagslydnad, apporterar några gånger i veckan, ibland får han söka dummyn. Ska förhoppningsvis kunna gå en agilitykurs till hösten. Har tänkt försöka gå nån vardagslydnadskurs först. Har provat lite agilityhinder i rastgården och har en tunnel hemma som han tycker är jättekul.

4kjvci.jpg

Förra vintern
vy9mox.jpg

Oj jag vade visst glömt att jag startat den här tråden :o

Vad roligt att det finns fler som har vuxenvalpar (flats) här! :D
Jag har bara haft min kille i ett par månader än så länge, och han är nu 8 månader gammal. Det är ingen omplacering utan uppfödaren skulle behålla honom men ångrade sig eftersom hon tyckte att han blev för liten och då fick jag köpa honom.

Min är en riktig liten vilde som oftast lyssnar på vad jag säger. Men jag är riktigt nöjd med honom med tanke på hur kort tid jag haft honom och att han haft ett "laglöst" liv innan han kom till mig. Helt otroligt vilka gener de kan ha! Om det inte finns några distraktionsmoment så kan jag ha honom lös och han kommer helt perfekt på inkallning. Om det däremot finns något intressant omkring så kommer han bara ibland :p Det tränar vi på!

När jag fick hem honom så blev jag rädd att jag fått hem en riktigt feg och rädd hund för han var rädd för allt! Han vågade inte gå in i nya utrymmen, inte gå upp för trappor, inte in i bilen etc etc... Men det är som bortblåst nu när han landat ordentligt i sitt nya liv tack och lov!

Jag har funderat om om det är vanligt att man kastrerar flattar? Någon som vet eller som har gjort det? Blir de slöa då? Jag är även dagmatte åt en liten tik så det är lite därför jag går i de tankarna...

Jag har kastrerat min flathane, han är åtta nu och kastreringen gjordes när han var sex år. De enda märkbara förändringarna var sämre pälskvalité och lättare att gå upp i vikt, i övrigt samma glada, goa hund!

Nu märks det att han börjar bli lite äldre, han sover mer och orkar inte hålla igång riktigt lika länge som när han var yngre. Vi spårar en hel del personspår - vi är godk. i högre spår, tävlar elitlydnad, tränar lite sök och även viltspår och det är väl nu de senaste månaderna som jag märkt att vi inte kan hålla igång riktigt så mycket som innan. Men så länge han tycker det är kul att träna så håller vi igång.

202.jpg

074.jpg

Jag och min sambo har tre flattar, två kullsyskon på 1,5 år och en äldre hane på 6 år. Den äldre är kastrerad och mentaliteten är lugnare i allmänhet men påverkar inte hans arbetsvilja. Pälsen blev en fullkomlig katastrof, ullig och skitful.

Min tokiga kille heter Devil. Han är en underbar arbetsmyra med väldigt mycket egen vilja som vägs upp av ännu mer "will to please" :love: En jakt- och apporteringslust som är helt fantastisk, och det är just där vi lägger vårt krut, på jakten och den träningen.
296838_10150400367906413_685746412_10612392_44700819_n.jpg

TS: Hur liten är din hund? Låter lite oroväckande att uppf vilja sälja honom för att han var för liten.. (Med tanke på att rasen blir större och större och det är FEL)

Vad kul att läsa om era flattar! :laugh:

Jag har faktiskt inte mätt honom! Kanske skulle göra det nån dag. Är inte intresserad av utställning som uppfödaren är, så för mig kvittar det hur stor han är. Men jag tyckte hon sa att han var mindre än tikarna i samma kull!

Men vad synd om pälsen försämras när man kastrerar... Charlie har väldigt blank och mjuk päls förutom på öronen som är alldeles matta och ulliga. Ser lite kul ut! Folk säger till mig att jag ska rycka pälsen på öronen när det blir sådär krusigt, brukar ni göra det? Har aldrig ryckt pälsen på en hund förr..!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 950
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
777
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 404
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!