Flatback och hoppsadel e jag bäng?

vindvissla

Trådstartare
När jag var och kollade på sadel häromdagen så sa försäljerskan att en hoppsadel är en flatback, och om det inte är en flatback så är det en allroundsadel.

Är det så? Har detta kommits på de senaste åren eller är det jag som är helt tjotabläng och har missat detta helt? Jag trodde man kunde få en hoppsadel som inte är flatback?

*tänker på min gamla sadel, hette hopp exklusiv och var inte flatback...*

Sv: Flatback och hoppsadel e jag bäng?

Klart att det finns hoppsadlar som inte är flatback. Vad var det för dålig försäljare?

flatback eller inte har ju inte med hopp eller allround att göra :crazy: det som avgör är ju utformningen på vulster och stöd.

Ja, men det var ju precis det jag tänkte.

Vad bra, då var det bara hon som var outbildad då.

Tack tack!

Haha, den där sadelmakaren måste ha varit lite snurrig just då. :crazy: Självklart behöver inte en hoppsadel vara en flatback - jag satt senast i en "vanlig" för några dagar sen. Dock kan jag inte påstå att jag är särskilt förtjust i dessa. De flesta flatbacksadlar är underbara, och det är en sådan grym skillnad på att hoppa i en flatback och i en "vanlig"!

Ja som tur var var det inte sadelmakaren själv utan en försäljerska vid ett stort hästsportvaruhus.

Själv föredrar jag vanliga :)

Flatbak är snyggt :d
Och skönare att hoppa i än en vanlig tycker jag!

En "omvänd" fråga bara:
Finns det allroundsadlar med flatback?

Det finns ju ett tredje alternativ med de halvdjupa säten som på tex Kieffer Donau.Dessa tycker jag är perfekta.Vill ha lite djup,men har gått ifrån de "gamla" med djupa säten.Hoppsadlar är de dockk allihop!

Jo hade det varit i sverige hade det säkerligen varit H***s, om man ens fått hjälp. Nä det är ett ställe utanför Dublin, tyvärr det enda stället i min "närhet" där de har gott om begagnade sadlar. Tur man har lite kunskap själv.

SunniJanneBamse smaken är som baken. Jag hoppar inte så mycket, dressyrar mest och utbildar unghästar och då föredrar jag ett lite djupare säte, man vet ju aldrig om man kommer över hindret haha.

Tyvärr (säger jag) är de flesta hoppsadlar idag av flatbackmodell, men man tycker defenitivt att en försäljare borde ha koll på vad en flatback är egentligen. Jag föredrar också de äldre lite djupare hoppsadlarna, och då är jag hoppryttare. Sålde för några år sedan dock en gammal hoppsadel som jag fick för många år sedan (den var gammal redan då), som nog var djupare än den dressyrsadel jag har idag.

Jo, men det finns ju fortfarande begagnade hoppsadlar utan flatback, vi får väl börja samla en i var storlek hihi.

Här nere i söder säljer de inte dressyrsadlar alls, DET tycker jag är skumt. Jag kunde inte ens få tag i en dressyrgjord utan var tvungen att åka till Dublin för det med!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 561
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka