Fläta man så att den blir lång

Z

Zab

Ursäkta om det redan finns en sån här tråd, då missade jag den.

Men har sett och hört en del om att fläta manen för att den ska bli lång och vacker :P
Hur gör man?
Hur ofta flätar man om?
Hur undviker man att hästen skaver av manen?
Shampoo, balsam etc?
''Hood''?
Utevistelse?
Andra tips?

Hur får man en lång man att se vacker, välskött och lagom vild ut, utan att se lång och ovårdad ut?

friserings tips?

Etc etc! En tråd om långa manar! Oc framförallt om hur man får manen att bli lång :P
(Stbbade ju Cro, vilket jag tyckte var snyggt, men nu ska det växa ut igen.. gissar att det har lagt sig nu, han är hos tränaren så jag har inte sett honom på länge..)

Sv: Fläta man så att den blir lång

Detta har jag aldrig hört nåt om, men kan tänka mig att om man flätar manen så kanske den inte slits lika mycket och med det växer bättre :)

När ja hade friserhingsten hemma så fick jag instruktioner på hur hans långa man skulle skötas.

Först tvättas nogrannt, torka upp ordentligt. Massvis med pälsglans i manen. Sen tar du bommulls garn ca 4 gånger längre än vad flätan kommer att bli i en avvikande färg , flätar manen i flätor & flätar in bommulsgarnet i den.
Låt långa testar hänga längre än flätan.

Rulla sedan upp varje fläta så det blir en bulle på knappt en decimeter beroende på hur lång manen är & knyt den fast med bommulsgarnet som blivit över på flätan.

Sen tar du Wetwrap, först trär igenom wrapen i flätroten, ned ett varv runt flätans nederdel, vik den ett kvarts varv & vippa runt ca 2 varv runt hela flätan så allt blir "paketerat".

När du är klar har hästen ett x antal korvar & den enda manen som finns är den vid mankammen.

Man bör plocka ut korvarna med jämna mellanrum & låta manen vila ett par dagar innan man flätar om igen.

Finns en jättebra sida på internet, hittar den inte just nu

Vad har du för häst? Alla hästar är ju inte skapta för att få de här långa vackra manarna. Varmbloden tex får ju ofta långa men väldigt tunna manar. Så där går det kanske inte att ha allt för stora förhoppningar.
Spirits tips tyckte jag att lät jätte bra. Fördelen med att ha flätat blir framför allt att manen inte slits på samma sätt. Och nu under vintern så behövs manen inte på samma sätt som under sommaren.

Min arabfröken fick går flätad konstant i 2,5 år.
Jag flätade vanliga lagom tjocka(ca7 st) hårt men inte så att strån lossnar eller dogs bort av rörelse i halsen. Hon kliade en del och ca varje månad flätade jag om med massor pläsglans i. När flätorna belv så långa att det fanns risk för att hon skulle ligga på dem eller trampa (vid betande) så band jag upp den dubbel/tredubbel och till en korv av mer gummisnoddar.
Vid två tillfällen lyckades hon fastna och slita av delar av flätorna, ajaj.
Jag tröttnade när manen nådde till framknät eftersom den var så lång och opraktisk och jämt var flätad så jag hade ingen glädje av den.
Jag klippte då av den till bogen och hon har hållt samma längd sen dess i princip.
/T

Jag har ju en vbl travare och vill inte ha överdrivet lång man.. men iaf en liten bit nedanför halsen och liiite tjockare än 2 strån :P
Han fick ungefär så lång innan jag stubbade honom, och helt utan vård, så hoppet för några tum till finns :)

Mitt varmblod har väldigt dålig hårväxt i just man och svans. Manen är max 3 dm lång. Den var nog knappt 2 dm när jag köpte honom för 1,5 år sedan. det jag gör är att jag klipper manen när den blir sliten längst ner. Bara få bort det slitna så ser den längre och mer välvårdad ut.

Jag har hellre en kort man som ser välvårdad ut än en lång som är lika tjock som en gasbinda. Jag vill att han ska få lång man någon gång. Men vet inte om det kommer gå då hans man och lugg är lurv. Inte alls som vanlig man utan mer som bomull. Svansen är "riktig" svans.

Lånar tråden lite. Är de någon mer som har en häst med man som är som "ludd"? Hans lugg är exakt som ett nyfött föls lugg.

Mitt förra varmblod hade kallblodsman...alltså jättetjock och fin.

Men den jag har nu ser ut som ett föl :D jättetunn, fjunig lugg och stripig man. Jag klippte av den till ca 5 cm för 2 veckor sen, och den ser redan bättre ut. Nu är den glansig och tjock istället för fjunig. Om den blir stripig igen kommer jag alltid hålla den kort för han ser mycket snyggare ut nu

Blir inte Crows man trevlig så får han stubbas :P
han hade väldigt tunn pannlugg och tja.. manen klassas väl som stripig.. en han hade blivit snaggad från mitt mellan öronen och bak och det hade bara växt ut en del.. så jag hoppas på mer pannlugg när han nuvarande ''stubb'' växt ut. Det har nästan lagt sig iaf :)
DackeandCrow3.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842
G
Hästvård Hejsan! (hittade ingen liknade tråd, så jag skapade en...) Min häst har(hade?) lång, välskött och tjock man, men nu under...
Svar
10
· Visningar
1 415
Senast: janniehansson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka