Fläta gigantisk man!

Sv: Fläta gigantisk man!

det där kanske man kan testa på min häst, hon har dock en handsbredd lång man så det får bli många tunna flätor då :p

SKITSNYGGT!!!!:love:

Tack :) Jag börjar tro att det är en egen uppfinning, för jag hittar inga bilder eller beskrivningar nån annanstans ju... :o

Ja det blir faktiskt riktigt läckert :) Passar både till dressyrtävling istället för gigantiska knoppar, och till pleasure med lite trixande och finlir ;)

Buck - ja gör man tillräckligt smala så går det på hästar med kort man också, fast det är pilligt :) Vill man att de ska sita extra bra så tar man antingen mantejp runt fästningen, eller så syr man :)

Sillysinta - så lite så :)

Tack för att du delar med dig av din fläta!! Har hållit på med hästar i 20 år men inte sett den varianten innan!
Vill ut och prova själv,NU

Men visst borde den funka även på Ranchtrail (C-nivå) och WR????

Vore så kul att göra på Mirakel, som har lång man!:laugh:

Men visst borde den funka även på Ranchtrail (C-nivå) och WR????

Vore så kul att göra på Mirakel, som har lång man!:laugh:

Den funkar nog till det mesta :)

Underligt, jag har flätat långa manar så här läääänge, eftersom mina ardennerflätor aldrig håller :o

just ja... har man väldigt lång man, eller vill ha det mer "kompakt" kan man hoppa över två flätor istället och alltså fästa nummer 1 i nummer 4 istället, så blir det två "överlappningar" innan fästet... jag gör lite varianter på den ibland bara för att :)

Tack för korten!
Ska prova nån kväll :)

Snurrar du runt änden av flätan nåt varv eller petar du bara under gummibandet?

När jag gör det ordentligt fläter jag så långt ner det bara går med de ynka strån som finns att fläta... :) sen brukar jag sätta två gummiband längst ner med någon cm mellan för att förankra flätan säkrare i fästningen, dvs det finns en en "stopp" som hindrar den från att glida iväg. Den änden snurrar jag sedan runt gummibandet, det brukar tåla en hel del rusk och skak utan att allt flyger iväg :) Nu på fotona har jag bara petat in den under.

Den där flätningen ("kringlorna") gjorde jag när jag var liten, har för mig att det är något man gör på ston.

Här är en annan cool flätning av gammal standard, den kräver dock rätt lång man:

ryttarbilden.jpg

Åhh va inspirerad jag blev!!! Måste jag ut och pröva sen!

Såhär gjorde jag med min nordis man i somras:

DSC01544.jpg

Och såhär hade vi på "tävling", men som sagt det är svårt att få flätan att hålla när hästen börjar röra på sig!

PA220195.JPG

Eller nått sånt här kanske? =)

flta3_129092415.jpg

Åhh va inspirerad jag blev!!! Måste jag ut och pröva sen!

Såhär gjorde jag med min nordis man i somras:

DSC01544.jpg

Och såhär hade vi på "tävling", men som sagt det är svårt att få flätan att hålla när hästen börjar röra på sig!

PA220195.JPG

Eller nått sånt här kanske? =)

flta3_129092415.jpg

Haha den svarta hästen ser ut som cleopatra. :)

Wow, det var grymt snyggt! :idea:
Ska prova det på märren i morgon, tack för att du delade med dig!

Okej, provade på min häst idag eftersom hon ändå inte skulle ridas. Dock provade jag en annan metod för att fästa flätan. (Förlåt för att bilderna är på fel håll, glömde vända dem!)

Så, jag vek den första flätan, men istället för att fästa med gummiband lade jag den tillsammans med "mitten-tussen" i nästa fläta, och på så sätt sitter de fast i varandra.

32862039.jpg

32862035.jpg

Börjar fläta..
32862036.jpg

Sen kan man ju tänka på att börja lägga över samma "tuss" på varje fläta, tror inte jag gjorde det och därför blev vissa ganska sneda :)

32862038.jpg

32862037.jpg

Lite fler frisyrer för långa manar, dock har inte min häst speciellt tjock man. (okej på vissa bilder har hon det, men nu är den mycket tunnare :cry:)

24895858.jpg

19724564.jpg

Här är en knäpp variant som jag gjorde för att den sista flätan inte skulle fastna under sadeln när jag red :angel:

26500488.jpg

24161922.jpg

27640088.jpg

Ni får allt att se så perfekt ut :O Jag skyller på curlyman jag. Har en video på det jag bara snabbgjorde innan vi åkte på träning idag. Försökte mig på ett av alla dessa tips, men min häst har ju dreads, knutor och krussiduller överallt. Dock höll detta heeela träningen :)

Fotnot (jag har inget tålamod att pillra med manen, så detta är något jag gör fort innan jag transporterar henne. Oftast går all tid åt att packa, linda osv.) Måste ju ha annledningar till att det ser ut som det gör haha..

http://www.youtube.com/watch?v=1MKE-UxP3T0&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=1&feature=plcp

Fast det hade nog varit snyggare att göra dem omlott, som Lewellyn sa.

Smart att fästa dem så!! Tyvärr är mina fingrar så kassa att jag måste pausa mellan varje fläta, men det ser ut som att det sitter bättre än mina fästningar! :)

Fast jo, det blir lite "bättre" när man fäster dem i varannan också, jämnare liksom ;) Hon är himla fin din häst!! :love:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 103
Senast: Mia_R
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Som den norrlänning jag är så är jag väldigt känslig mot värme. Visserligen är denna sommar lite snällare än förra (36 grader mitt i...
2
Svar
22
· Visningar
2 747
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
49 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka