Sv: Klipptråden
KL
Jag har ett litet problem..
Kasterade först i början av jan, men pga av misstag av vet så blev han bara halvkasterad ( shetlandsponny snart 2 år ), vilket betydde att han inte var inkörd då utan jag försökte röra på honom så bra som det gick, och när han inte hade ont längre så satte vi honom i vagn succesivt. Självklart var han tömkörd en längre tid innan detta
.
Inkörningen gick utan problem och han tycker det är riktigt skojjigt. Har hållit igång körningen nu till kasteringen som skedde i tisdags och han har hela tiden svettats mycket när jag kört då han har en enorm päls. Problemet nu är att han svettas så oerhört mycket och det börjar klia, och nu måste han ju köras dagligen tills såret läkt ihop. Sedan är tanken att han ska få ta det lugnt och ev köras nån gång i veckan beroende på hur mycket överskottsenergi han får. Han står med två kompisar men de är inte så leksugna så han samlar på sig en hel del.
Eftersom han nu svettas så mycket och får klåda så vill jag raka honom iom att det dels är rätt pendlande väder (bor i norrland), och är han svettig så fryser han och han tycker inte om att behöva stå inne för att torka då är han helt tokig. Han går in under nätterna och har täcken. Både regn fleece och ett 300 grams vintertäcke.
Vet att en del inte tycker man bör raka med risk för rubbning av vinterpäls men det känns som att jag inte har så mycket till val?
Funderar på hur jag smartast ska raka för att han ska slippa pälsen på halsen och magen. Funderar på en halvklippning men att inte klippa så långt bak mot magen utan mer från manken och lite snett ner? Andra förslag?
/ Fundersam matte med lurvig ponny