Fläta gigantisk man!

Sv: Fläta gigantisk man!

Bra tråd!
Har en isladsvalack som jag tävlade dressyr med innan och varje gång hade vi samma problem - manen.

En gång tävlade vi med en ardennerfläta som vi sprayade mycket hårspray över - höll till och med under prisutdelningen men på vägen hem gick den upp.

En annan gång hade vi fisknät - passar bättre små ponnyer tycker jag, men håller verkligen ihop manen bäst på min.

Annars har jag testat halvt inbakad - då fläter jag över den delen som är på ena sidan för att samla allt på en och samma sida.

Samla manen i tofsar som du delar in (15-24 st.) som när man förbereder att knoppa, sen göra en ardennerfläta efter den, resultatet blir att flätan blir mer hållbar då en ardennerfläta oftast brukar gå upp vid fästet.

Tack för tips! Nästa träningen ska manen hålla sig uppe, annars....
Får prova mig fram innan genom att släppa ut henne i hagen, hon är ju inte den lugnaste hästen i hagen, så får vi se vilken frisyr som håller bus bäst :)

Kan man få se en bild på denna curlyman? Jag blir jättenyfiken. :-)

dsc_0345_100574087.jpg

dsc_0854_107749568.jpg

Vilken härlig man!
Har också en ordentligt hårig häst åt det lockiga hållet, dock inte i närheten så extremt och så dreads-aktigt som din. Måste gå åt några dunkar pälsglans varje gång man ska ge sig på att reda ut den där manen :angel:

Jag kör också med "frieserflätor" som redan visats i tråden, och låter dem sitta i även i hagen. Flätar om dem vid behov. Då slipper man ofta att manen tvinnar sig i tid och otid.
Är det akut så brukar jag bara dela manen i 3 delar och göra 3 slarviga tofsar när man rider, så att man slipper fastna med händer/tyglar i manen. Annars är "ardennerfläta" en riktigt bra hit för långhåriga hästar, brukar för mig funka både vid ridning och transport, men håller inte för lek/bus/rull i hagen, så den typen av fläta är en färskvara.

Senast ändrad:

Vilken härlig man!
Har också en ordentligt hårig häst åt det lockiga hållet, dock inte i närheten så extremt och så dreads-aktigt som din. Måste gå åt några dunkar pälsglans varje gång man ska ge sig på att reda ut den där manen :angel:

Jag kör också med "frieserflätor" som redan visats i tråden, och låter dem sitta i även i hagen. Flätar om dem vid behov. Då slipper man ofta att manen tvinnar sig i tid och otid.
Är det akut så brukar jag bara dela manen i 3 delar och göra 3 slarviga tofsar när man rider, så att man slipper fastna med händer/tyglar i manen. Annars är "ardennerfläta" en riktigt bra hit för långhåriga hästar, brukar för mig funka både vid ridning och transport, men håller inte för lek/bus/rull i hagen, så den typen av fläta är en färskvara.

haha åh, hemska hästägare som jag är så reder jag aldrig ut den. :/ Brukar dra isär de värsta dreadsen. Skulle jag ge mig på hela manen skulle hälften försvinna. Och det vill jag inte! :) Använder oftast samma borste som till kroppen på manen, den reder ut utsidan, men forfarande lika ruffsigt under de yttersta stråna !

Wow!! Cool man och skitsnygg häst. :-) Förstår att den manen är svår att tukta!

haha ja verkligen. Brukar stå för glatta livet för att spänna flätan så hårt som möjligt och snabbt lägga på dubbla snoddar, men icket.. Det är otroligt att pollan min lyckas se så kvinnlig ut med den där skogen på huvudet :p

haha åh, hemska hästägare som jag är så reder jag aldrig ut den. :/ Brukar dra isär de värsta dreadsen. Skulle jag ge mig på hela manen skulle hälften försvinna. Och det vill jag inte! :) Använder oftast samma borste som till kroppen på manen, den reder ut utsidan, men forfarande lika ruffsigt under de yttersta stråna !

Såna dreads måste redas ut för hand, i princip strå för strå, med ett Rejält tålamod! Funkar inte med borstar pga de orsaker du själv anger.
Sen när manen väl är utredd, kan man lättare hålla den i schack eller fläta den för mer kontroll.

Fin häst du har:)
Jag har två långmanade med olika kvalitet, den ena lite åt dreadshållet. Det som funkar bäst på båda vid arbete är ardennerfläta som jag avslutar en bit fram på halsen. Så som lobell har på sin häst på en av bilderna. sen brukar jag fästa då och då mitt i flätorna med en extra snodd så det inte ska glida runt så mycket. Flätan rör sig ju med hästen och med bara en snodd blir det lätt att det glider.

kl,

ett tips att få ardenner flätan att hålla är att sy runt om flätan med typ siden band längst hela manen, håller bättre och manen kryper inte ut lika lätt. + att fläta stenhårt och med små många tussar.

och om du reder ut manen för hand och sen varje dag sprayar med pälsglans och reder ut det med en gles mänsko borste så borde det vara lättare att hålla ordning på manen.

Senast ändrad:

Jag skulle nog inte fläta, utan bara göra en variant av lobells frisyr nummer ett enbart med "tofsar" så att säga. Kanske sätta tre snoddar på varje tofs, en uppe, en i mitten och en "längst ner" med sista nedre snodden vid halva manens längd. Hänger du med?

Tänker som så att om manen är skör är det synd att slita på den genom flätning, och istället kanske bättre att bara "tofsa"

Annars har jag en häst med samma man-längd som lobell, och jag brukar göra "fieserflätor" som någon kallade det, fast sedan binda upp dem i varandra så att det blir ett mönster, antingen som lobells rutmönster, eller i vågor. Har tyvärr ingen bild på vågorna, så jag googlade en - jag gör det dock inte så här petigt och "rosettaktigt" men du hänger nog med på hur jag menar :) Jag fäster dock fläta 1 vid mankammen i fläta 3, fläta 2 i mankammen vid fläta 4 osv så att de går omlott.

1bdec68ac025e316207e95536d7e0d94_149050529.jpg

Fräckt!

Hur får du fast dem ?
Får klura ut hur du menar och göra när jag har en tråkig dag :)

Fräckt!

Hur får du fast dem ?
Får klura ut hur du menar och göra när jag har en tråkig dag :)

Jag ska försöka förklara, annars får jag helt enkelt gå ut och fläta under dagen och fota hur jag gör... :)

När jag har gjort en "frieserfläta" så lämnar jag ett gummiband högst upp runt flätan. Med det gummibandet fäster jag sen den som ska fästas vid mankammen. Uhm... inte så solklar förklaring kanske :o

Att reda ut den kanske fungerar på vanligt tagel, men en curlyman är något helt annat! Tänk er tunt tunt lockigt hår, nästan som änglahår. Den är skör och går av väldigt lätt. Många curlyägare reder ut de lättaste tovorna med händerna och låter det andra vara.

Kamma/borsta fungerar inte så bra, det sliter jättemycket och leder till en gles och ojämn man. Om man går in för att reda ut den får man vara beredd på att man får korta ner den ganska bra efteråt och så ha den i princip flätad 24/7. Och vänta i ett år tills den är okej igen... En kort curlyman är ganska lätt att hålla dreadsfri, men när den blir längre är det jättesvårt!

Som jag har sagt så fungerar också rapsolja jättebra för att hålla ordning på lockarna! Här kommer en till bild på en vild curlyman =).

n603023224_1101080_5258.jpg

Åh, jag förstår hur du gör men skulle du inte kunna göra en liten instruktionsdokumentation iaf? :laugh:
Skulle vara nyttigt att ha

Att reda ut den kanske fungerar på vanligt tagel, men en curlyman är något helt annat! Tänk er tunt tunt lockigt hår, nästan som änglahår. Den är skör och går av väldigt lätt. Många curlyägare reder ut de lättaste tovorna med händerna och låter det andra vara.

Kamma/borsta fungerar inte så bra, det sliter jättemycket och leder till en gles och ojämn man. Om man går in för att reda ut den får man vara beredd på att man får korta ner den ganska bra efteråt och så ha den i princip flätad 24/7. Och vänta i ett år tills den är okej igen... En kort curlyman är ganska lätt att hålla dreadsfri, men när den blir längre är det jättesvårt!

Som jag har sagt så fungerar också rapsolja jättebra för att hålla ordning på lockarna! Här kommer en till bild på en vild curlyman =).

n603023224_1101080_5258.jpg

Ja, beskrivningen stämmer bra in på topsans man. Jag får helt enkelt ha lite tålamod och reda ut med händerna, hade varit kul att få hennes man som på bilden du la in. För nu när jag lyfter i ett strå så kommer hela manen med nästan som en matta. :) Blir nog lättare att fläta om jag får den lite mer utredd, men vill absolut inte bli av med hennes tjocka fina man :)

Inte de bästa bilderna men du ser nog hur jag menar. Jag har en väldigt fluffig häst just nu och han ser ut som jag vet inte vad på bilderna... :confused:

Jag verkar dessutom ha lagt snoddpåsarna på nåt bra ställe, för jag kaninte hitta dem nånstans i hela sadelkammaren :mad: Jag hade några i fickan på stalljackan dock, så jag kan visa på några stycken i alla fall.

Hur som helst... det här är manen jag har att utgå från:
man1.jpg

Jag bärjar alltså med att göra flätor med "lagoma" avstånd, och från fläta nummer 3 lämnar jag en snodd upptill.
manen2.jpg

Jag fäster fläta nummer ett undertill i nummer 3, fläta 2 i fläta 4 osv. Med vinterkalla fingrar har jag nu bara "petat in" under snodden, men du fattar nog poängen ;)
manen4.jpg

Jag är noga med att alltid lägga den fläta som ska fästas upp UNDER nästkommande, så blir det enhetligt.
manen5.jpg

Sen tog snoddarna slut och fingrarna var isbitar (har inte kommit ihåg att köpa ny lampa till skötplatsen inomhus) men det syns kanske hur slutresultatet kan bli.
manen6.jpg

Inte de bästa bilderna men du ser nog hur jag menar. Jag har en väldigt fluffig häst just nu och han ser ut som jag vet inte vad på bilderna... :confused:

Jag verkar dessutom ha lagt snoddpåsarna på nåt bra ställe, för jag kaninte hitta dem nånstans i hela sadelkammaren :mad: Jag hade några i fickan på stalljackan dock, så jag kan visa på några stycken i alla fall.

Hur som helst... det här är manen jag har att utgå från:
man1.jpg

Jag bärjar alltså med att göra flätor med "lagoma" avstånd, och från fläta nummer 3 lämnar jag en snodd upptill.
manen2.jpg

Jag fäster fläta nummer ett undertill i nummer 3, fläta 2 i fläta 4 osv. Med vinterkalla fingrar har jag nu bara "petat in" under snodden, men du fattar nog poängen ;)
manen4.jpg

Jag är noga med att alltid lägga den fläta som ska fästas upp UNDER nästkommande, så blir det enhetligt.
manen5.jpg

Sen tog snoddarna slut och fingrarna var isbitar (har inte kommit ihåg att köpa ny lampa till skötplatsen inomhus) men det syns kanske hur slutresultatet kan bli.
manen6.jpg

SKITSNYGGT!!!!:love:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 101
Senast: Mia_R
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Som den norrlänning jag är så är jag väldigt känslig mot värme. Visserligen är denna sommar lite snällare än förra (36 grader mitt i...
2
Svar
22
· Visningar
2 747
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
49 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka