Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Sv: Flasklamm,,, hur får man dem att börja äta ur flaskan?

Jooo du.. nog är dom bedrövliga allt! Jag önskar bara att jag kunde få honom känna sig tillfreds bland sina gelikar. FÅREN. Men han identifierar sig mer med mig, hunden och katterna. Tragiskt. Javisst är det som att få barn på nytt! FAST VÄRRE! För nu är jag ständigt oroad för att lammet ska bli påkört. Inga tips alltså? Bara ett konstaterande på min tillvaro? :p

Mitt tips är att aldrig någonsin behålla ett flasklamm och låta det bli avelsmaterial.
I övrigt får du nog stå ut tills slaktbilen kommer.

Enligt texten på lammersättningssäcken så ska/kan man när lammen väger 10kg sluta med ersättning tvärt
//Kopia

De ska ha ökat 10kg från födelsevikten dvs väga ca 14kg om de var normalstora vid födseln...

Men är de inte för små för kraftfoder? De har aldrig ätit det förr.
Vi har ingen tillgång till komjölk, men vi har lammnäring som vi försöker ge dem men de vill inte äta ur flaskan. Har hört att man ska vänta tills de är riktigt hungriga o att de då äter. Har försökt flera gånger men de tvärvägrar och biter ihop tänderna.

kalvar är likadana när man skall lära dem vissa är lättare andra svårare men från början förstår de inte vad man menar eftersom det inte är naturligt.
man måste första gången och ev flera gånger hålla fast kalven/lammet helst mellan benen och i ett mindre utrymme så de inte kan springa iväg sen tar man ett stadigt tag i huvudet runt underkäken och stoppar in nappen i mungipan och hjälper till genom att öppna tänderna på dem och till en början försöker de komma undan så det tar en stund eller ibland dagar innan de förstår.

tror det är ännu svårare när de är uppfödda på mamman, kalvar tas ju oftast bort direkt från kossan.
men sen när de väl fattat vad som kommer ur flaskan kommer du aldrig bli lämnad ifred.

du kan annars köpa kalv spannar där man sätter en napp på, så kan man hänga upp dem och de dricker själva men man får lära dem först att det finns mat där genom metoden jag beskrev ovan.

tänkte på de....kan de inte va så att fåren diar andra tackor eller de tillåter inte tackorna?

Grattis - du har fått ett barn - ett fårbarn.
Så länge staketet inte håller den inne så lär du inte kunna lära den av med detta beteende.
Flasklamm utan mamma är bedrövliga.

Jag har 3 flasklamm som blivit som hundar, dom rymde hela tiden ifrån hagen då jag var mycket roligare, men kom sedan på att jag kunde lägga en utav mina jackor i hagen då det luktar mig.
Och mycket riktigt så stannade lammen kvar.
Sen höll jag på så några dagar o tog sedan bort jackan och dom har inte rymt sen dess och det har gått 3 månader nu.
Så flasklamm är inte bedrövliga o det GÅR att få bort det beteendet bara man har tålamod.

Vi hade flasklamm förra året också, men det gick bättre med dom. Dom höll sig i hagen. Dom finns kvar i hagen nu och är som de andra fåren. Den här springer genom staketet och upp på min trappa utanför dörren och bräker ljudligt för att meddela att den är hungrig. Sen får jag bära honom till hagen, in i hans fårhus, där han måste gå in i hagen för att komma ut. Under den tiden det tar så har jag hunnit komma utanför synhåll för honom. Då stannar han kvar. Till han är hungrig igen. Jag vill inte låta avliva honom. :(

Jaa - och dom blir förtäffliga mammor också - om man har tur.
Flasklamm är jättesöta - jag har haft några stycken - men vill man undvika ännu fler lamm som mamman stöter ifrån sig så chansar man inte.
Lamm som föds upp utan mamma är INTE lämpliga avelsdjur.

Andrisi - jag menar inte att du ska slakta lammet nu - du får stå ut m beteendet - eller prova tricket ovan - men spara för guds skull inte lammet till avel bara för att du har känslor för det.
Är det dessutom en bagge brukar bagglamm uppfödda på flaska bli stångiga.

Usch vad tråkigt.Du måste sätta dig ner och tvångsmata dom med en gång.

Det är en bagge :crazy:. Jag känner bara att världen är så ond när tackan bara tittade på sitt nyfödda lamm som om det var typ avföring som kommit ur henne. Det var hennes förstfödda. Och det var tydligen inte ovanligt beteende hos får fick jag höra av någon. Fåren är inte mina, så det är inte upp till mig om dom ska avlivas eller ej. Men jag hjälper min hyresvärd med hans får ibland då han har ett yrke som gör att han stundom är borta långa perioder. Ja han är gudomligt söt den lilla bedrövliga baggen. Han har inte "buffat" på någon ännu. Min oro är väl mer varför han ännu inte får vara med i flocken ordentligt. Det finns en gammal bagge som låter lammet ligga jämsides med honom. Det andra lammet springer och leker, äter gräs osv. Det är ett dygn äldre än det här flasklammet. Flasklammet tyr sig mer till oss människor. Jag vill att han ska få vara med fåren. Lära sig av dom. Inte gå in i garaget när någon mekar bil för att han känner sig tryggare där. Läste att någon hade lämnat kvar sin jacka i fårhagen och lammet hade stannat där då. Låter långsökt - men jag tänker prova med det. Vad tror du om det? Jag tog det inte som en förolämpning då du skrev om avlivning. Jag är glad om folk med erfarenhet, som du, kommer med tips och erfarenheter. Jag har ju inte så stora... :bow:

Det är en bagge :crazy:. Jag känner bara att världen är så ond när tackan bara tittade på sitt nyfödda lamm som om det var typ avföring som kommit ur henne. Det var hennes förstfödda. Och det var tydligen inte ovanligt beteende hos får fick jag höra av någon. Fåren är inte mina, så det är inte upp till mig om dom ska avlivas eller ej. Men jag hjälper min hyresvärd med hans får ibland då han har ett yrke som gör att han stundom är borta långa perioder. Ja han är gudomligt söt den lilla bedrövliga baggen. Han har inte "buffat" på någon ännu. Min oro är väl mer varför han ännu inte får vara med i flocken ordentligt. Det finns en gammal bagge som låter lammet ligga jämsides med honom. Det andra lammet springer och leker, äter gräs osv. Det är ett dygn äldre än det här flasklammet. Flasklammet tyr sig mer till oss människor. Jag vill att han ska få vara med fåren. Lära sig av dom. Inte gå in i garaget när någon mekar bil för att han känner sig tryggare där. Läste att någon hade lämnat kvar sin jacka i fårhagen och lammet hade stannat där då. Låter långsökt - men jag tänker prova med det. Vad tror du om det? Jag tog det inte som en förolämpning då du skrev om avlivning. Jag är glad om folk med erfarenhet, som du, kommer med tips och erfarenheter. Jag har ju inte så stora... :bow:

Hej. Det var jag som skrev att jag hade lämnat min jacka inne hos ena flasklammet .
Hon stannade kvar o kände sig trygg pga att jackan luktade mig.
Visst kan jag få besök ifrån henne ibland om jag har varit lite seg med maten ( typ kommit några minuter försent:P)
Men hon är inte sån som rymmer hela tiden längre.
Jackan behövs inte längre utan hon har lärt sig att vara med alla andra fåren.
Mina andra 2 flasklamm har ja inte några problem med heller tack vare att jag satte min ena jacka in till dom.
Nu går mina 3 flasklamm tillsammans med mina andra 150st får :)

Sen förstår jag inte riktigt varför vissa skriver att man inte ska behålla flasklamm.
Jag har flera styckna vuxna, både tackor och baggar..
Baggarna har ALDRIG stångats utan dom är helmysiga och älskar att bli klappade och kliade, ligger i knäet om man sätter sig ner och tackorna likaså.
Dom har fått lamm och de lammen har det inte varit några problem med överhuvudtaget.

Att en tacka inte tar till sig lamm kan vara ärftligt - en dålig mor avlar man inte på - mycket kan strula ändå vid lammning än att man ska chansa.
Nu menar jag inte dom lamm som behöver stödmatas där tackan inte orkat ta hand om alla lammen tex.
Om man har så stor urvalsbas för avel som du så kan jag inte förstå att man sparar flasklamm - fullständigt mot alla avelsprinciper jag lärt mig.
Flasklamm är dyrt - inget att sträva efter.

Att en tacka inte tar till sig lamm kan vara ärftligt - en dålig mor avlar man inte på - mycket kan strula ändå vid lammning än att man ska chansa.
Nu menar jag inte dom lamm som behöver stödmatas där tackan inte orkat ta hand om alla lammen tex.
Om man har så stor urvalsbas för avel som du så kan jag inte förstå att man sparar flasklamm - fullständigt mot alla avelsprinciper jag lärt mig.
Flasklamm är dyrt - inget att sträva efter.

Alla djuren betyder lika mycket för mig och jag avlivar inte dom bara för att det blivit flasklamm...
Det är bara idiotiskt i mina öron.
Man ska inte dra alla över en kant heller, bara för att det finns tackor som inte bryr sig om dina lamm betyder inte att dom alltid gör så eller att deras lamm ska bli likadana.
Det har inte mina blivit.

"flasklamm är dyrt" ja de är klart att det är , men bara för att det är dyrt så finns det ingen anledning till att avliva ett friskt djur.

Man tar ju inte och struntar i ena barnet som man fött o behåller det andra bara för att det är dyrt med 2 styckna.

Avliva djur utan anledning överhuvudtaget tycker jag inte att man gör.

Och klart att det går att avla på.
bara för att de är ett flasklamm så betyder det inte att hon ska bli likadan mot sina lamm..
Det har jag levande bevis på.
några utav mina gamla flasklamm som nu är stora fina tackor har fått lamm förut och har det nu också och dom sköter lammen väldigt bra.

Så du slaktar alltså inga lamm?
Urvalsprincipen är enkel - 2 likvärdiga lamm - en flaskfödd, en "tackuppfödd" - inte sparar jag flasklammet.

Mamman till denna bagge var förstföderska. Men hon var flasklamm själv. Är det vanligt att tackor inte vill veta av sina avkommor? Den andra tackan som fick lamm dagen innan detta flasklamm föddes var även hon förstföderska. Men en exemplarisk sådan! Fåren vi har här är Gutefår om det nu kan spela någon roll i flasklamms statistik? Jag har ingen kunskap att skryta med ang ämnet alls. Bara att jag brukar hjälpa till att mata fåren ibland. Och nu.. typ dygnets alla timmar. Jag har försökt få lammet att dricka ur hink. Det går inte. Har nu suttit o kollat på nätet efter "Lammbar". Men finns det inte någon butik jag kan åka o köpa en sådan i? Måste jag beställa? Det tar ju tid innan man får den. Lilla philip köpte inte att jag la in en jacka till honom. Däremot blev han väldigt glad åt hundkorgen. Men han kommer ännu hela tiden. Det mest obehagliga är att han kommer till stallet som ligger på andra sidan vägen om jag inte är hemma och öppnar åt honom när han bräker utanför. På vägen åker bilar fort! Jag är jätterädd att han ska bli påkörd. Jag tycker även att han går upp dåligt i vikt, trots att han äter hela tiden. Han vägde idag 5kg. Och föddes den 2/5. Nu har jag inte en susning om vad han vägde när han föddes. Vad väger ett lamm? I normalfall vid födseln? Han var dock mindre än den som föddes dagen innan.

Det är inte ovanligt att flaskuppfödda tackor stöter ifrån sig sina lamm - det är därför man inte avlar på dom. Naturligtvis finns motsatsen men varför chansa.
Jag skulle nog undersöka möjligheten att stänga in honom m tanke på trafiken.
Varför tar inte ägaren hand o det hela? Du borde nog inte mata lammet om det är dig han springer till.

ägaren tar det han hinner. Han hade nog helst sett avlivning på detta lamm från start. Men jag hann ju med att mata den innan han kom hem. Han har ett arbete som gör att han är borta mycket utomlands. Så när han kom hem så var lammet några dagar gammalt och jag sa att jag matar den hellre än att han tar bort det. Så.. jag får nu stå för mitt val antar jag? Kanske försöker han få mig att förstå något? Igår kväll så sa ägaren att han kanske skulle sätta ström i staketet för att hålla kvar lammet.
Det här med födelsevikt på lamm.. var det någon som visste det?

Normalvikt på mina 4-5 kg när de föds. Sällan under, hellre över.

Köp en lammbar. Då kan dom äta när dom vill och man slipper passa tider. dessutom blir dom inte präglade på människa så mycket.

Så du slaktar alltså inga lamm?
Urvalsprincipen är enkel - 2 likvärdiga lamm - en flaskfödd, en "tackuppfödd" - inte sparar jag flasklammet.

jag behållar tackor o säljer baggar eller så går dom till slakt.De jag menade var att ja inte slaktar flasklamm bara för att dom vuxit upp me flaska, sen är de inget som säger att flasklamm kommer bli som sina föräldrar för de har inte mina blivit.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 137
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
918
  • Låst
Tjatter Knappt har Katniss och Peeta hunnit hämta sig från Hungerspelen där de båda tack vare Katniss list lyckades överleva, förrän de ställs...
73 74 75
Svar
1 489
· Visningar
58 919
Senast: bollen__
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama