Flashiga traven, hur?!

M

mjauen

Hej!
Hur får man till den där riktigt flashiga traven i ökningar?
Tacksam för alla svar!:)

Sv: Flashiga traven, hur?!

hur fin travökningar hästen kan göra beror bl.a på hur grunden är, o hur mkt hästen orkar och hur ryttaren rider. Det är olika från häst till häst, t.ex min ponny har jättefina travökningar som vi brukar få 8 o 9 på (när han gör dom halvbra blir det 7), när jag inte gör något mer än ser till att han inte smyger fram med nosen o stoppar honom när han vill för mkt samt sitter emot så inte tempot ändras. Det man kan tänka på är att börja tänka travökning en bit före, sitta emot så inte tempot ändras för mkt o se till att den börjar där den ska o slutar där den ska. Väldigt induviduellt om hur man "ska" göra :)

Man ska inte tänka "sprattlande framben" utan istället att hästen ska in med bakbenen under kroppen, lite i stil med att sätta sig på rumpan och bära upp sig på det sättet. Ponnyn gör väldigt fina ökningar helt naturligt och utan att anstränga sig, men när hon är helt genomriden och lösgjord är dom helt :love::love::love:
Hästen ska inte springa iväg och hamna i framvikt.

Så det är det bästa tipset: Se till att hästen är lösgjord och framme för hjälperna!

Som det redan är nämnt så behöver hästen oftast ha en bra grundtrav.
Men jag säger bara.. bomövningar, bomövningar, bomövningar. Jag vet inte hur mycket det har hjälpt mig och min ponny med traven som förut var hans absolut sämsta gångart. Galoppen har aldrig varit något problem men traven har varit marknära och kort. Nu börjar det dock hända grejer :D

Jag tycker att det avgörs av samlingen och hästens styrka i bakbenen. Bakdelen ska skjuta på mer och in under hästen medan hästen kommer upp lite framtill.

Som det redan är nämnt så behöver hästen oftast ha en bra grundtrav.
Men jag säger bara.. bomövningar, bomövningar, bomövningar. Jag vet inte hur mycket det har hjälpt mig och min ponny med traven som förut var hans absolut sämsta gångart. Galoppen har aldrig varit något problem men traven har varit marknära och kort. Nu börjar det dock hända grejer :D
Okej, hur många bommar brukar du ha, övning osv.?

Ja skulle säga att träning ger färdighet, Min ponny har inga gångarter för 5 öre, när ja köpte henne sa alla att ja skulle va glad om ja red Lc på henne, hon orkade ej galoppera hade underhals mm. Men övning ger absolut färdighet, traven har hon äll svårast för men men hon försöker alltid och ökningarna börjar faktist komma. Det jag tror är väldigt viktigt är att har dom inte gången så måste dom själva först hitta tekniken och sen även ha styrkan. ja tror också på mycket bommövningar och när man ökar så ska det inte bli springit utan öka hällre korta bitar, bara några steg. jag har även ridt mina bara på diagonalen för då känner hon igen min egna förberedelse och så vet hon vad hon ska göra. Men som dom andra skrev så måste hästen vara loss och så, jag rider alltid mina mot slutet av passet men hästen får INTE va trött för då blir det jobbigt man ska leka fram det i dem om det ska bli bra.

En korrekt och bra ökning som är flashig (dvs enligt min tolkning elastisk och med mkt mekanik) är ett resultat av en korrekt ridning. Hästen måste bära upp sig själv korrekt, vara i balans mellan hand och skänkel men framförallt ha styrka nog ha vinkla bakbenen under sig, skjuta upp ryggen och länga sitt steg. Förbättra ökningar gör man inte genom att sitta och öka & öka utan genom att gymnastisera sin häst, arbeta den mjuk och rund samt stärka den i sin överlinje. Övergångar, halvhalter och reaktion för ryttarens hjälper är exempel på övningar som ger en bra början för att förbättra kvalitén på ökningar.

Ta hjälp av en duktig tränare som kan lägga upp ett långsiktigt program för er, man måst se utvecklingen av hästens gångarter som en lång process där fysiologi och anatomi måste tas stor hänsyn till. Det tar tid att bygga upp skelett, senot och ligament- flashiga ökningar på ambitiösa hästar som saknar styrka för det resulterar ofta i skador längre fram.

Okej, hur många bommar brukar du ha, övning osv.?

Det är jätteolika. Jag varierar det väldigt mycket och har även med upphöjda bommar så att han får lyfta lite extra på benen. Du kan även exprimentera lite med avstånd och lägga bommarna ganska tätt så att hästen blir tvungen att ta korta, höga steg. Prova dig fram.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg