Flåsar vid ridning - smärta?

tigerflicka

Trådstartare
Min häst har de senaste två veckorna börjat flåsa en del efter vi travat och galopperat en stund. Hon är väldigt pigg när vi rider iväg och har bra muskler och kondition. Min tanke var att det kanske har med pälssättning och göra och har ridit lite mer kravlöst sedan dess.
Var dock på klinik idag för att kolla tänderna och tog upp detta med vet. Han trodde att det kunde vara smärta som får henne att flåsa och ska nu testa att ha henne på metacam i 5 dagar. Dels för att se om det får henne att sluta flåsa och om det börjar igen när kuren är slut för att isåfall utreda vad det kan vara.

Hästen har väldigt låg smärttröskel och visar alltid om något inte känns okej, vilket hon inte gjort nu.

Någon som råkat ut för detta, att hästen flåsar p.g.a. smärta och vad var isåfall orsaken?

Sv: Flåsar vid ridning - smärta?

De gånger min häst har flåsat utan egentlig orsak så har han haft virusinfektioner. Ni passade inte på att ta blodprov på hästen när ni var inne?

Som islandsmänniska tänker jag direkt på pälssättning, att de såhär års ofta har en ytterrock som är lite väl varm att springa i. Vår isis har haft en sådan period nu, senaste veckan har det dock blivit kallt nog för att han ska pigga på sig :idea:

Men infektion är som andra sagt också möjligt såklart.

Som islandsmänniska tänker jag direkt på pälssättning, att de såhär års ofta har en ytterrock som är lite väl varm att springa i. Vår isis har haft en sådan period nu, senaste veckan har det dock blivit kallt nog för att han ska pigga på sig :idea:

Men infektion är som andra sagt också möjligt såklart.

Precis som du är jag oxå islandshästmänniska och tänkte som du, pälssättning!
Min pålle flåsar oxå nu men det brukar gå över.

Jag tror jag varit med om det. Min häst blev plötsligt väldigt flåsig förra sommaren. Jag tog det för att vara värmen men stundtals flåsade hon rätt hårt även om det inte var potthett. Jag kände inget i ridningen, de jag red med såg inget (och ja jag frågade) och hon var possitiv och framåt. Hästen visade sig strax efter detta ha en kraftig knäledsinflamation i ett framknä. Jag fattar fortfarande inte att det varken kändes eller syntes.

Tack för era svar!

Vi började prata om det efter att hon blivit drogad inför tandundersökningen, så därför var det inte mycket att titta på när vi var där. Så typiskt att jag inte tog upp det direkt när vi kom dit.

Shaggy: Hur märkte du knäledsinflammationen?

Vi får se om det gör någon skillnad på metacamet, eller om det bara är pälssättning. Hon sätter ju päls som en björn och tittar man kan man nog se hur pälsen växer!

Jag hade ut en et eftersom hon inte ville ställa igenom i ena sidan. Det var exakt samma symptom som när hon tidigare haft en låsning på högersidan i länden (då hon garanterat inte hade knäproblemet). Hon kom aldrig så långt som till ryggen iom att hon hittade det onda knät och omedelbart skickade oss vidare till veterinär.

Jag kom och tänka på en möjlig teori till flåset idag, hjälp mig gärna med om ni tror att jag är på rätt tankebana.

Flåset har minskat, men förra veckan var hon igång och flåsade igen efter en stund på banan. Det var första gången sen metacam-dosen. Har ridit tuffa pass i skogen och lite lättare pass på banan utan flås.

Det jag funderade på idag när jag red var att vad jag kan komma ihåg har hon inte fnyst något när vi travat igång de gångerna hon har flåsat.
Kan det hänga ihop?
Kan tillägga att hon har haft problem med luftvägarna tidigare och att flås-problemet kom ungefär när de började få mer hö, stallades in och pälsfällningen hade börjat. Att problemet helt enkelt sitter i luftvägarna och när hon inte fnyser finns det skräp kvar där som orsakar flåsighet?

Tacksam för era synpunkter!

Har inte läst allt men de kan flåsa om de får känningar av korsförlamning. En del får känning då man börjar ett ridpass.

Nu vet jag inte hur länge sedan det var sedan Metacam dosen. Men då du skriver att hon blev bättre av Metacam och det höll i sig ett tag så skulle jag undersöka hästen, infektion, smärta eller vad det nu är...

KL

Det mest typiska för hästar som flåsar vid ansträngning är väl knappast smärta:confused:

Infektion, luftvägar, allergi, överkänslighet mot damm, dåligt hö, installning är väl mera troligt. Vilken veterinär satte in Metacam utan att först ta reda på vad som felas hästen? Eller sattes det in av annan anledning?

Som jag fattade sattes det in mot "ev.smärta" på prov för att se om det blev bättre...(???) ...

Ja, det finns en massa olika orsaker till att hästen flåsar. Min gör det när hon satt en del päls och det plötsligt blir varma dagar och när hon stissar upp för nåt.

Min häst flåsade och stönade när jag red, trodde det var pälssättning i kombination med varmt väder. Det har sedan visat sig han haft en inflammation i ryggen, han hade ont som tusan när han reds. Nu efter behandling har flåsandet försvunnit så visst kan de flåsa vid smärta, hästar visar på alla möjliga sätt att något inte står rätt till. Jag är glad att jag inte bara gav B-vitamin som de flesta rekommenderade utan tog honom till veterinär.

Självklart inte, men om du läser början har hästen fått ett ändrat beteende på 2 veckor. Att flåsa för dålig kondition är ngt helt annat...

Metacam är inte luftrörsvidgande som jag vet, så därför om metacam hjälper mot flåsighet och hästen blir flåsigare igen efter att dosen avslutas då tycker jag man kan fortsätta att utreda vad som kan vara fel...

Alla gör som man vill självklart, man kan också ställa hästen i en hage med lösdrift och se om den blir bättre av det...men om man plötsligt inte vill göra någon förändring, inte ens ställa av den och låta den självläka då förstår inte jag varför man började utredningen alls...

Som tur är läker både hästar och människor om vi får rätt förutsättningar av oss själva...

KL

Det mest typiska för hästar som flåsar vid ansträngning är väl knappast smärta:confused:

Infektion, luftvägar, allergi, överkänslighet mot damm, dåligt hö, installning är väl mera troligt. Vilken veterinär satte in Metacam utan att först ta reda på vad som felas hästen? Eller sattes det in av annan anledning?

Det är ett ganska typiskt drag för hästar med problem vid rygg-och kors-regionerna att de blir flåsiga vid ansträngning. Vår häst hade problem med SI-lederna och fick därmed känning av korsförlamning. Han hade jättebra grundkondition men vissa dagar orkade han ca 5 minuters arbete, sen var han genomsvettig och jätteflåsig. Så det behöver inte alls vara förenat med luftrör och andningsvägar.

Jag har också erfarenhet där flåsande berodde på smärta i rygg/kors. Har inte haft hästar med luftvägsproblem dock så kan inte jämföra.

KL

Fortfarande anser jag, baserat på erfarenhet genom åren, att den vanligaste orsaken till flåsighet ÄR problem med luftvägarna, allergier, dålig stallmiljö, dåligt foder alt infektion/virus - INTE ryggsmärtor. Det är min erfarenhet.

Jag tycker dessutom att det är ett märkligt sätt av en veterinär att, som jag förstått det, varken ta blodprover eller ens titta i luftvägarna/lyssna på andningsljud bestämma sig för att skriva ut Metacam "för att se vad som händer"? Det förvånar mig att man gör så.

Det borde vara effektivast och enklast att börja i "rätt" ände s a s, att utreda luftvägar samt ta reda på hästens blodprovsstatus. Att utreda ev ryggbesvär på häst brukar vara svårare. Om jag vore hästen ägare hade jag bett dem börja i den "lätta" änden istället. Så tänker jag.

Islandshästarna i stallet där jag har min ponny, har blivit delvis rakade nu denhär årstiden, just för att dom får för mycket päls för tidigt. Men det första jag kom att tänka på när jag läste om besvären, är 2 andra hästar (en ponny ock en ridhäst) som stod i förra stallet jag hade min ponny i. Båda måste man mata uppblött hö åt. Ena av dom hade inga "hår" på insidan av luftvägarna, så allt damm kom i lungorna. Men den andra hade exakt samma problem som du beskriver. Och det enda som hjälpte åt hon var att ge astmamedicin 2 gånger till dagen. Det hade gått för långt åt henne innan man tog reda på, så hon måste få piller och av inhalator nu resten av livet. Men till att börja med förrän en vet har kollat, så se till att höet är blött i vatten minst 10 minuter, och att ingen mockar boxar eller sopar stallet medan hästen är inne. Även att hästen får vara utomhus så stor del av dagen som möjligt, och minst 30 minuter skritt varje dag. På hon med samma problem, hittade dom inte felet äns på röntgen, men astmamedicinen är det ända som hjälper.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 460
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 979
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka