Fläkt sig?

Nobless

Trådstartare
Ja, hur skulle symptomen på det se ut? Den aktuella hästen stod i början av sommaren med uppenbara smärtor någonstans, och kroppsspråket tydde på baktill. Men inga uppenbara orsaker! Efter ca 1 vecka fick hon juverinflammation (fölet avvant 3 månader tidigare..)! Distriktsveterinären skrev ut pencillin o smärtstillande, men så fort Finadynet var slut hade hästen oerhört ont igen! Åkte till Helsingborg, som trodde det var fång och mastit (juverinflammation). Mer penicillin o Butta. Jag känner mej oerhört tveksam till fångdiagnosen! Hästen är klar IR, men har inte varit öm i hovar, hovslagaren ser inga förändringar osv. Kort sagt - kan hästen skada sej i hagen, på ett sätt, som inte syns utanpå, och ger smärtor i hela bakdelen? Och i Helsingborg bedövade de hovarna, och då blev hon ju gladare? Tyvärr bedövade de alla fyra samtidigt, så mitt antagande om att det var baktill det gjorde ont kan ju inte riktigt motsägas, tyvärr..
Tilläggas kan, att hon nu verkar OK, fast lite stel - baktill. Ser inga symptom på fånganfall!

Sv: Fläkt sig?

Kände nu att frågan var oklar - jag undrar alltså egentligen ifall fläkning kan ge dessa symptom, eller en annan osynlig hag-skada?

när min häst sträckte tåsträckarn i hagen såg det ut som om han hade fång + korsförlamning. vi var in på klinik flera gånger men dom hittade inga symptom som tydde på fång och heller inga symptom som tydde på korsförlamning. Vi fick finadyl med oss hem, när det var slut hade han lite mindre ont men var inte helt bra, jag tog ut min gudomligt duktiga equiterapeut som gick igenom hela hästen och hittade till slut felet, en sträckt tåsträckare, skritt 20 minuter om dagen uppdelat 10 på morgonen och 10 på kvällen och sen ut i hagen resten av dagen.

Jag tror mycket väl att sträckningar, fläkningar kan se ut som något annat och mer allvarligt.

Nja, hon är lite ojämn på böjda spår och mjukt underlag, men hon har en gammal sparkskada i vä.bakhas, som stelnar när hon inte rids, så det kan vara det som är problemet. Jag har börjat skritta henne lite, och hon är glad och pigg, fast lite stel i bakänden, som sagt. När detta (vad det nu är!) precis hade hänt, så var hon mer halt på höger bak. Det såg klart ut som korsförlamning, från början, men blodproverna visade bara låga värden, som skulle kunna vara t.ex träningsvärk, enligt veterinären, men definitivt inte korsförlamning.

Ja, detta såg definitivt ut som korsförlamning, från början. Hon hade våldsamt ont också - behövde massor av Finadyne för att vara någorlunda OK. När Finadynet började gå ur kroppen, strax innan ny dos, ville hon mest bara ligga på sidan. Fång såg det inte riktigt ut som (inga smärtor av visitertång, eller knackningar på hoven, ingen värme, ingen fångställning). Se´n blir jag inte klok på juverinflammationen, men den kanske kom av att hon låg så mycket - att det kröp in bakterier i juvret? Hon var inte digivande, så jag förstår inte riktigt, faktiskt!
Tåsträckaren - det borde ju göra ont nere i hoven? Kunde ju förklara varför hon blev bättre av bedövning av hovarna.

Bedövningsresultatet talar ju emot detta förstår jag, men kan det ha varit något i relation till juvret som satte igång alltihop? Tänkte att om du funderar på fläkskador och korsförlamning som ju ger problem högt, kunde det rörelsemönstret kanske lika gärna bero på ömhet i juverregionerna? Med tanke på hur ont mjölkstockning gör så kanske det är värt en tanke ändå...

om hästar står stilla väldigt länge som hon kanske gjort pga smärta kan det faktiskt orsaka juverinflammationer samt urinvägsinflammationer. Hur mår hon nu då?

när min fläkte sig hade hon ont i hela korset men framför allt trycköm i musklerna på insidan låren.
Hon var stel och öm länge av detta..

Jo, vi har haft det som teori, men när smärtorna i bakkärran först märktes, så syntes ingenting på juvret, och ingen feber heller. Febern, och svullnaden i juvret, kom efter ca 3-4 dagar. Så jag tror att juverinflammationen kom efteråt. Kanske för att hon blev så stillastående, som någon har föreslagit. Hon hade även fortfarande lika ont, efter 7 dagars pencillinkur, när juvret var mjukt och febern borta. Dock kom febern tillbaka i Helsingborg, så hon fick 14 dagars pencillin till. Inga bakterier gick att odla fram från juvret, men enligt veterinären så kan det vara så ibland?

Resultatet av hov-bedövningen är ganska förbryllande, tycker jag! Det såg ut som smärtor "högt" hela tiden. Kanske fick hon fångkänningar också, av att må så dåligt, och vara så stillastående?

Ja, på korset och ryggen märktes ingen tryck-ömhet alls. Insidan av låren tänkte vi nog inte på att kolla, från början, eftersom både vi och veterinären var säkra på att det var korsförlamning. Sedan fick hon ju väldigt ont i juvret, och reagerade våldsamt på beröring i hela området mellan bakbenen. P.g.a hur väldigt ont hon hade, så blev nästa teori bäckenfraktur, och det var egentligen därför vi åkte ner till Helsingborg - för att röntga. Där känns det som de kastade ett öga på den överviktiga hästen med fettdepåer i nacken, och bestämde att det var fång....
Tyvärr tyckte jag väl inte riktigt att de hörde på mina beskrivningar av förloppet!

Ja det här var några år sen, men hon gick ju väldigt stelt första veckorna och det tog tiiiiiid innan hon inte kände av det

Nu såg ju vi fläkningen så vi visste vad det var:D
Hon kom i full fart och bromsade på en fläck med snö på väldigt hal is.. broddarna tog inte det var snorkallt med så...

nu har jag bara skummläst lite (har bråttom)

Förra året när lillan stod på boxvila for hon omkull i boxen med ett stort brak, helt blockhalt bak, rörd sig inte överhuvutaget och ömmade rejält på sidorna, revben och rumpa. Hon snurrade sig med framhovarna och stod still med bak. Klinik hittade inget och trodde hon fått en rejäl lårkaka och blåmärke. Hon blev bättre på en vecka ca. Hon släpade tån lite ett tag.

Jag tror att en fläkning kan se mycket allvarligare ut än vad det är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 106
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Jerseyite
·
N
Avel I går natt 02:45 fölade mitt sista sto, ett 4 årigt halvblodssto (förstagångare) e.Nactus ue.Bayard.... Tyvärr var det slut på turen för...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 193
Senast: MoQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka