đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
KÀndes bara lite vagt att rösta pÄ V bara pga att politikern kommer frÄn ens hemomrÄde. Men jag antar att om man redan tÀnker rösta rött sÄ kan det vara den sista detaljen som gör att man vÀljer V.

Jag Àr ocksÄ VÀsterbottning och flera i min familj och nÀrmsta krets som lÀnge röstat S har tippat över till V mycket pga att man kÀnner att det helt enkelt behövs nÄgot rödare idag och dÄ Àr det arbetsfrÄgor i synnerhet som vÀgt tungt. Sjöstedt Àr absolut populÀr och jag vet flera som röstat pÄ honom, men att han kommer frÄn UmeÄ verkar vara sekundÀrt. Mer en kul grej Àn nÄgot som faktiskt spelat roll nÀr man gjort sitt val. Andra i VB kan mycket vÀl ha resonerat helt annorlunda, det vet jag inte. Jag sjÀlv lÀmnade VÀsterbotten för flera Är sedan och jag röstade inte pÄ Sjöstedt eller V detta val, men Àr glad för deras resultat igÄr ÀndÄ.
 
I mitt valdistrikt (pytteliten) gick bÄde MP och SD ned och valdeltagandet likasÄ, men ÀndÄ pÄ 60%
KD och C mest back.

1718018665020.png
 
Jag Àr ocksÄ VÀsterbottning och flera i min familj och nÀrmsta krets som lÀnge röstat S har tippat över till V mycket pga att man kÀnner att det helt enkelt behövs nÄgot rödare idag och dÄ Àr det arbetsfrÄgor i synnerhet som vÀgt tungt. Sjöstedt Àr absolut populÀr och jag vet flera som röstat pÄ honom, men att han kommer frÄn UmeÄ verkar vara sekundÀrt. Mer en kul grej Àn nÄgot som faktiskt spelat roll nÀr man gjort sitt val. Andra i VB kan mycket vÀl ha resonerat helt annorlunda, det vet jag inte. Jag sjÀlv lÀmnade VÀsterbotten för flera Är sedan och jag röstade inte pÄ Sjöstedt eller V detta val, men Àr glad för deras resultat igÄr ÀndÄ.
Det Àr lite sÄ jag tÀnkte att det kanske lÄg till ocksÄ. Jag vet ju sjÀlv att jag tycker att S har dragit lite för mycket Ät mitten för min smak, sÄ jag funderade pÄ om det kanske var nÄgot sÄnt dÀr uppe.
 
Kan ocksÄ sÀgas att det Àr nationalförsamlingen som Àr upplöst och ska vÀljas pÄ nytt. Macron sitter kvar som president.
Aha, har de en president och en statsminister eller en president och en riksdag, lite avskilt? NÄgot sÄnt?
 
@sjoberga s inlÀgg fick mig att bli nyfiken och kolla hur det sÄg ut i min kommun. (Valdistrikt, Àr det ens kommun eller kommunvalkrets? :confused:)
Screenshot_20240610-142111_Samsung Internet.jpg

Är inte förvĂ„nad över att jag bor i en blĂ„ kommun, Ă€r rĂ€tt kĂ€nt för det 😅 Men blev positivt överraskad över hur S och V gĂ„tt framĂ„t :up: MP kunde ha gĂ„tt lite mera framĂ„t tycker jag :p
Är nöjd över att SD och KD backade :D
 
63,5% valdeltagande, fÄr vÀl anses vara ÀndÄ ganska positivt i jÀmförelse med hela landets.
 
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rasistlat-pa-sds-valvaka-gar-till-attack-mot-reporter/

LĂ„ten som Ă€r synonym med höger fascismen och förbjudits av bl.a Österrikiska fotbollsförbundet spelades alltsĂ„ pĂ„ SD valvaka. Riksdagsledamoten Richard Jomshof visste in vad det var. Riksdagsledamoten David LĂ„ng sjunger med, men han var överförfriskad sĂ„ dĂ„ ursĂ€ktar det bĂ„de orden och att han försökte ta mobilen frĂ„n journalisten :yuck:



Ulf Kristersson kommer sÀkert med nÄgon lamt uttalande att det Àr nÄgot SD mÄste behandla internet och att han litar pÄ att de gör det. Kanske med lite mer pommac och byter kontorsstolar. Men M stöder det inte.

Johan Pehrson kommer sÀga att det Àr förskrÀckligt och sedan fortsÀtta sitta i en regering som Àr beroende av SD.
Lite extra pikant att det Ă„terigen Ă€r Rebecka "Helg seger" Fallenkvist som önskade lĂ„ten, och dĂ€rmed var inblandad i ytterligare en skandal pĂ„ en SD valvaka. Hon Ă€r f.ö förlovad med deras partisekreterare, Mattias BĂ€ckström Johansson (som jag tror kommer ta över nĂ€r Åkesson slutar som det ser ut nu), och det Ă€r vĂ€l dĂ€rför hon fĂ„r hĂ€nga i toppskiktet trots fadĂ€sen sist.
 
Aha, har de en president och en statsminister eller en president och en riksdag, lite avskilt? NÄgot sÄnt?
Frankrike har en premiÀrminister som Àr regeringschef och sÄ har de en president som vÀljs i ett fristÄende val, Macron Àr vald till 2027. Det Àr presidentposten Le Pen tidigare kandiderat till och det Àr premiÀrministerposten som nationell samling kan ha förhoppningar om vid nyval till nationalförsamlingen (alltsÄ parlamentet).

Men nationell samling ska dÄ ocksÄ ha mandat att bilda regering och en nationellt val har andra förutsÀttningar Àn val till EU. Macron spelar förvisso högt, men han spelar inte bort sig sjÀlv. Han Àr vald och kan oavsett inte kandidera för nÀsta mandatperiod.

Lyssna inte pÄ högertrollens överdrifter. :)
 
Vad Ă€r det dom lĂ€r sig i skolorna menar du? Är det fel pĂ„ undervisning?

Mer och mer.

Men ja. Ju yngre man Àr desto mer ideologisk Àr man och dessutom har man en vÀldigt begrÀnsad vÀrldsbild. MÄnga extrema partier vinner pÄ detta, dÄ de har enkla lösningar pÄ komplexa problem.

(de senaste gÄngerna har v och mp varit störst pÄ min skola, tÀtt följt av SD. Inte sÀrskilt likt de riktiga valen)
 
MÄnga skolor avstÄr skolval till EU pÄ förekommen anledning.
Barn i den Äldern vet ju mycket litet om vad EU faktiskt gör, sÄ det dÀr behöver du inte lÀgga vikt vid.
RöstrÀttsÄldern Àr 18 av en anledning, det vet du med. :)
Avskaffa det dÄ
 
Mer och mer.

Men ja. Ju yngre man Àr desto mer ideologisk Àr man och dessutom har man en vÀldigt begrÀnsad vÀrldsbild. MÄnga extrema partier vinner pÄ detta, dÄ de har enkla lösningar pÄ komplexa problem.

(de senaste gÄngerna har v och mp varit störst pÄ min skola, tÀtt följt av SD. Inte sÀrskilt likt de riktiga valen)
Det Àr vÀl skolans uppgift att vidga deras vÀrldsbild?
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels frĂ„ga
  • Hur Ă€r processen

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp